Blog

Daarom is je bureaustoel een slechte vriend

Heb je soms last van rug- of nekpijn? Tijdens het werk, of zelfs daarbuiten? Veel kans dat het een gevolg is van te veel stilzitten op het werk, of tijdens de dag. En heb je het druk, dan eet je misschien je boterhammen op aan je bureau? Daar is je maag-darmstelsel dan weer niet zo blij mee.

Wat doet te veel zitten op het werk, of overdag, met je lichaam?

Volwassenen die te veel stilzitten bij de computer, tablet of smartphone, blijken meer klachten te hebben over slecht zicht. Door de ogen lange tijd en zonder afwisseling, op dezelfde (korte) afstand te laten concentreren, raken ze sneller vermoeid. Te veel stilzitten zonder afwisseling met bewegen, rechtstaan of stappen is ook niet goed voor de rug. Wie te veel stilzit, krijgt sneller rugklachten en komt daar ook moeilijker vanaf eens de klachten er zijn. 

Te veel zitten op het werk

Vlaamse bedienden en kaderleden zitten ongeveer 70 procent van de werkuren of 5,5 uur per dag stil. Ze onderbreken het zitten doorgaans maar een keer of 4 per dag. Op het werk het zitten afwisselen met rechtstaan en bewegen is voor hen de boodschap. 

Te veel zitten na het werk

Wie net een heel actieve job heeft, bouwt overdag niet te veel zittijd op. Maar mensen met een actieve job hebben wel vaak de neiging om die actie ’s avonds of in het weekend te compenseren. Met veel stilzitten, natuurlijk… Wie veel beweegt op het werk doet dat vaak ook in een drukke en stresserende sfeer. Ook na de werkuren tijd voorzien om te bewegen in een ontspannen sfeer is daarom een aanrader. Je voelt je er sociaal en mentaal fitter door. 

Te veel zitten als dagelijkse gewoonte

Ben je gepensioneerd? Werk je deeltijds, of werk je niet? Ook dan zit je misschien vaak een groot deel van de dag stil. Omdat je vaak met de computer bezig bent, graag leest, of vrienden ontmoet voor een koffie of een etentje. Ook dan is het belangrijk om je zittijd kritisch te bekijken en je zitten te proberen afwisselen met rechtstaan en bewegen.

 Tips om minder stil te zitten overdag, of op het werk: kijk in onze zoekmotor.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

 * Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.

* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.  

 

Minder zitten werk

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

MijnPartena