Blog

Ben jij een tijger? Zo zit je thuis minder stil

Als tijger beweeg of sport je regelmatig. Maar je brengt misschien wel een groot deel van je tijd thuis al zittend door? Dat kan vanaf nu veranderen: leg boeken en beeldschermen af en toe wat verder weg, en kom uit je sofa met deze tips!

Bye-bye, sofa!

Heb je soms last van vermoeide ogen als je aan de computer zit? Of van spierpijn bij het zitten? De oplossing is eenvoudig: minder uren stilzitten.  Want zelfs al beweeg jij als tijger regelmatig intensiever, en maak je tijd voor sport in je leven, toch is zoveel stilzitten niet goed voor je gezondheid. 

Maar de eerste stap is gezet: je hebt de Zittest gedaan en weet dat het tijd is om in actie te schieten. Om dat te bevestigen kun je nù bijvoorbeeld al even rechtstaan. We zijn vertrokken!

Minder zitten thuis

Iets veranderen aan je zittende leven is makkelijker dan je denkt! Het zit in kleine dingen. Zitten afwisselen met rechtstaan en stappen is een goed begin voor een gezonde levensstijl. Deze tips kun je alvast in je leven thuis inbouwen.

Jouw tips voor thuis:

  • Bellen is vanaf nu ook wandelen: Een goede vriend of familie aan de lijn? Kom uit je sofa en bel al wandelend. Zo geniet je niet alleen van een fijne babbel, maar help je ook je gezondheid vooruit. 
  • Wissel zitten af met rechtstaan: Zit je thuis vaak neer om papierwerk te doen? Of houdt je smartphone, tablet of laptop je aan je stoel gekluisterd? Probeer dit vanaf nu afwisselend zittend-staand te doen. Leg bijvoorbeeld je papieren of laptop op een hoge tafel of kast. Goed voor je gezondheid, én beter voor je concentratie. Ook een statafel is een goede aanwinst als je vaak thuis op de computer werkt. In de Partena Gezondheidsshop Shopavita koop je de handige standing desk van Jaswig met korting.
  • Klussen op muziek: Ramen lappen of je auto wassen: het telt allemaal mee als meer beweging. Voer je klusjes uit op muziek en maak er een kleine work-out van. Je auto zal glanzen, jij hebt minder zit-uren op de teller en je geeft geen geld uit aan de carwash. 
  • Waarom niet gaan wandelen? Heb je een actieve job, dan lonkt de sofa natuurlijk meteen naar jou na de werkuren. Probeer één avondje sofa te vervangen door een wandeling: je zal merken dat je er sneller van tot rust komt.  
  • Goed gedaan! Sta je deze week wat vaker recht dan anders? Super! Wees blij om de vooruitgang die je boekt, hoe klein ook. Kijk in de spiegel, bedenk wanneer je er deze week op gelet hebt om minder te zitten, en zeg welgemeend: goed gedaan! 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven
 
Tijger Zittest thuis

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop Shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor