Blog

De tijger in de vrije tijd: het dagboek van Ellen

Ellen is een sportieve vrouw, stilzitten komt hier dus niet vaak aan bod. Maar vrije tijd doorbrengen met je gezin én denken aan minder zitten. Hoe doet Ellen dat?

Genoeg bewegen in mijn vrije tijd vind ik niet moeilijk. Maar het is wel een uitdaging om mijn tienerdochters in beweging te krijgen. En om samen minder stil te zitten.
Ellen

Minder zitten in de vrije tijd

“Vroeger bracht ik mijn dochter naar de jeugdbeweging met de auto. Dat ritje vervangen we nu door een tochtje met de fiets.  Echte quality-time met mijn dochter!"

"We gingen tot nu toe ook altijd met de auto naar het fitnesscentrum. Dit weekend ga ik te voet, samen met mijn oudste dochters. En we keren terug in looppas, zo krijgen we het niet koud na de sportinspanning."

"We zoeken ook naar activiteiten met beweging voor het hele gezin. Het weer zit mee, dus we kiezen voor een badmintonwedstrijdje. En ook de hoelahoep blijkt een succes. Vooral nadat ik de 18-jarigen had verteld welk effect ‘hoelahoepen’ kan hebben op hun figuur. Voor een platte buik doen ze graag een extraatje."

"Om mijn tieners weg te lokken van hun gsm’s en computers, werk ik met een beloning: wie zijn schermtijd even onderbreekt, mag voor één avond het menu uitkiezen. En als we samen tv kijken, laten we de snacks en drankjes in de keuken staan. Bij elk reclameblok gaan we even naar de keuken. Lukt uitstekend!” 

 Nieuwe levensstijl?

“Ik heb de smaak te pakken door de beweegtips: ik probeer zelf minder te zitten en wil ook graag mijn gezin en mijn vrienden inspireren."

"
Voor de kinderen heb ik nog een truc ontdekt: als ze moeten studeren, blijft hun gsm beneden in de keuken. Pubers willen sowieso regelmatig hun gsm checken, en dus onderbreken ze nu vanzelf hun zittijd."

"Mijn vrienden overtuigen om minder te zitten, vind ik een pak moeilijker. De tip om een etentje te onderbreken en tussendoor van plaats te wisselen, wordt niet enthousiast onthaald. Wat wél gelukt is: we hebben onze auto verder van het restaurant geparkeerd. Kleine beetjes helpen ook, hè.”

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.

* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven. 

 

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor