Blog

Partena Zittest: de pinguïn

Blijkt uit de Zittest dat je een pinguïn bent? Dan zit jij niet te vaak stil. Maar je beweegt of sport weinig.

De pinguïn zit niet vaak stil

Acht uur zitten per dag is meer dan genoeg. Langdurig stilzitten verhoogt het risico op gezondheidsproblemen, zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, depressie... De pinguïn zit nooit langer stil dan goed voor hem is. Hij is dus prima bezig op dat vlak!

De pinguïn beweegt of sport te weinig

Er staat bij de pinguïn wekelijks niet genoeg intensievere beweging en/of sport op het programma. Als volwassene is het een goed idee om 5 keer per week 30 minuten intensiever te bewegen, of om 3 keer per week 20 minuten te sporten. Een pinguïn haalt die aanbeveling niet op het moment van de Zittest. 

Dat kan veranderen!

Dat een pinguïn wat te weinig intensiever beweegt, heeft waarschijnlijk te maken met zijn of haar leefomstandigheden. En dat is meteen ook het goede nieuws: kleine aanpassingen in dagelijkse routines maken snel een groot verschil voor de gezondheid van een pinguïn!

De werkpunten voor een pinguïn:

  • Volhouden om niet te veel stil te zitten, en anderen inspireren.
  • Wat vaker intensiever bewegen, of sporten.
 

Benieuwd welk profiel jij bent? Doe de Zittest!

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met ViGeZ.

 

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Partena Gezondheidshop Zittest

Shopavita.be

Minder zitten

Stappenteller, activity tracker, statafel of springtouw? Onze gezondheidsshop Shopavita.be selecteerde voor jou producten op maat van een gezonder leven met minder stilzitten!

Bekijk in de shop

Ik zie je wel zitten...

Te veel stilzitten is niet goed voor je gezondheid. Zelfs als je daarnaast vaak sport. Weet jij of je te veel stilzit? Doe de Zittest en wij helpen je uit je stoel!

We zitten met een probleem

We zitten met een probleem

Blog 4 april 2017

Volwassenen zitten vandaag gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Je kunt te veel stilzitten ook niet zomaar ‘goedmaken’ met een paar uurtjes per week intensief sporten. Omdat veel stilzitten schadelijk is op zich. Wanneer zit je te veel stil? En wat kun je eraan doen? 

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Wat is 'minder zitten' en 'genoeg bewegen'?

Blog 1 maart 2017

Wat is ‘minder’ zitten precies? Wanneer ben je goed bezig? En hoe vaak kun je beter wat intensiever bewegen, of sporten? Niets dan goed nieuws op dit front: kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. 

Veel zitten is slecht voor de gezondheid

Waarom is stilzitten niet goed voor je?

Als je dagelijks urenlang en onafgebroken zit, en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Je bloed gaat trager stromen, je verbrandt minder vet, en je suikerspiegel gaat de hoogte in. Je concentratie gaat ook achteruit.  Ontdek hier wat te veel stilzitten met je doet. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor