Blog

Wat met je voeding tijdens je zwangerschap?

Een zwangerschap is geen reden om voor twee te eten. Eet vooral gevarieerd, gezond en in normale porties. Met sommige soorten voeding ben je tijdens je zwangerschap beter voorzichtig.

Wat eet ik wel?

  • Geef fruit en groenten een centrale plaats in je voedingspatroon. 
  • Zet ook voldoende melkproducten en eiwitten op het menu. Eiwitten kunnen van dierlijke (vooral in vlees en eieren) of plantaardige (vooral in groenten zoals bv. asperges, bonen, bloemkool, maïs en broccoli) oorsprong zijn. 
  • Mijd zeker geen vetstoffen zoals olijfolie. Ze bevorderen de ontwikkeling van de hersenen van je baby.

Waarmee ben ik beter voorzichtig?

  • Vermijd niet-gepasteuriseerde kazen en patés, niet-doorbakken vlees, vis en eieren, rauwkost, foie gras en gerookte producten. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk vaker bacteriën die een voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. Zo'n voedselvergiftiging kan schadelijk zijn voor je baby .
  • Eet niet te veel zout, en dit om je bloeddruk niet te verhogen.
  • Via een bloedstaal zal je arts onderzoeken of je immuun bent voor toxoplasmose of de zogenaamde kattenziekte. Indien niet, zul je specifieke richtlijnen krijgen om een eventuele besmetting te vermijden.
  • Was je handen voor en na het bereiden van een maaltijd. Zo vermijd je de overdracht van besmettelijke stoffen die vaak in rauwe voedingsstoffen zitten.
  • Was fruit en groenten (vooral rauwkost) goed voor je ze opeet. 
  • Vermijd vervallen, meermaals opgewarmd of opnieuw diepgevroren voedsel.
  • Eet niet te veel suiker, om je gewicht onder controle te houden en om te vermijden dat je baby een smaakvoorkeur voor zoet voedsel ontwikkelt. Benieuwd naar je suikergebruik? Doe de Suikertest en ontdek welk suikertype je bent! Bekijk ook onze suikervrije recepten voor inspiratie.

Wat mag ik drinken?

  • Vermijd alcohol, want dit is schadelijk voor de hersenontwikkeling van de baby.
  • Drink niet meer dan 3 kopjes koffie per dag. 
  • Verkies gemberthee tegen ochtendmisselijkheid en kamillethee tegen opkomend maagzuur
  • Water blijft je beste vriend!

Hoe zit het met medicatie?

Ben je ziek tijdens je zwangerschap, dan ben je beter voorzichtig met medicatie. Bekijk hier waar je moet op letten.


Hoe ga jij gezond je zwangerschap tegemoet?
 
Voeding tijdens zwangerschap

Gerelateerde categorieën

Dossier zwangerschap en geboorte

Info over zwangerschap, bevalling, en het leven met een nieuwe baby. Reken ook op Partena voor kraamzorg, kinderopvang, zwangerschapsverlof en babyvoordelen.

Ontvang de nieuwsbrief aanstaande ouders

Schrijf je in en ontvang interessante mails boordevol informatie om van jouw zwangerschap en de eerste levensjaren van je kind een onvergetelijke tijd te maken.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Meer over zwangerschap, geboorte en baby

Partena biedt voordelen en diensten voor jou en je baby, en regelt je moederschapsrust. Ontdek ook onze kinderopvang, en lees de info voor aanstaande ouders. 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor