Blog

Wat is een gezonde buikomtrek?

Staar jij vooral naar het schermpje van je weegschaal in de badkamer? Dan is het de hoogste tijd om ook eens elders te kijken. Naar de omtrek van je buik, bijvoorbeeld. Te veel vet ter hoogte van de buik blijkt immers een bron te zijn van allerlei kwaaltjes. Ontdek hier hoe je je buikje binnen gezonde limieten houdt.

Wat is een normaal, gezond gewicht? Vroeger was die vraag snel beantwoord. Evenveel kilo als het aantal centimeters boven één meter, dat was de vuistregel. Eenvoudig en duidelijk. Daarna leerden we met z’n allen de Body Mass Index (BMI) kennen. Je gewicht gedeeld door het kwadraat van je lengte in meter, dat werd dé standaard. En dat is hij nog altijd. Ligt je BMI tussen de 25 en de 30, dan heb je overgewicht. Zit je boven de 35, dan heb je obesitas en wordt het gevaarlijk. Eenvoudig én duidelijk. 

Alleen zijn de inzichten hierover nog verder geëvolueerd. Die BMI houdt geen rekening met de verdeling van het vet over je lichaam. En daardoor bleef een belangrijke boosdoener buiten schot: het vet dat zich opstapelt ter hoogte van je buik. Herkenbaar probleem?

Buikvet, de boosdoener

Buikvet zit niet alleen vlak onder je huid, maar ook rond en tussen de organen in je buikholte. Hoe het precies werkt, weten de wetenschappers nog niet helemaal, maar buikvet blijkt het risico op allerlei aandoeningen, tot en met kanker, ernstig te verhogen. Daardoor is het gevaarlijker dan een vetlaag op je dijen of heupen.

Appelfiguur

Spreken we dan over een centimeter vet te veel op de buik? Algemeen kunnen we stellen dat een buikomtrek vanaf 80 cm (zeker vanaf 88 cm) bij een vrouw en vanaf 94 cm (zeker vanaf 102 cm) bij een man een verhoogd risico op gezondheidsproblemen met zich meebrengt. Zeker wanneer je BMI wél binnen de perken ligt, wordt te veel buikvet een probleem. Reden genoeg om je buikomtrek te meten en extra in de gaten te houden.  

Samengevat: een buikje is ongezonder dan dikke billen of ronde heupen. Heb je een ‘appelfiguur’, dan loop je meer risico dan met een peervormig figuur.

Ernstige aandoeningen

Over welke aandoeningen hebben we het dan precies? Buikvet kan het verwerken van vetten en suikers uit je voeding verstoren. Het maakt je lichaam minder gevoelig voor de insuline die je zelf aanmaakt, waardoor je kans op diabetes type 2 vergroot. Bovendien verstoort buikvet je cholesterol-huishouding waardoor je meer risico op hart- en vaatziekten loopt. Ook je kans op lever- en nierziekten, ontstekingaandoeningen en kanker stijgt. Kortom: nergens goed voor, die buik.

Laat je vooral niets wijsmaken: er bestaat geen miraculeus crashdieet om snel die buik kwijt te raken. Maar alle beetjes helpen. Als je erin slaagt, 5 à 10% van je gewicht te verliezen, dan heeft dit een heilzaam effect op je buikvet. En met deskundige hulp, lukt het zelfs bij veel overgewicht om de gezonde balans terug te vinden. Ideaal is – maar dat wist je al? – een gezond voedingspatroon te vinden dat je je eigen maakt om ook op lange termijn een gezond gewicht én je buikomtrek te behouden. De recentste bevindingen wijzen uit dat voortdurend afvallen en weer bijkomen erg slecht is voor je gezondheid.

In elk geval kun je ervan op aan: heb je een gezonde BMI maar wat te veel buikomtrek? Dan maakt elke centimeter minder écht wel een verschil.

Hoe kun je je buikomtrek meten?

Ooit al je buikomtrek gemeten? Zo doe je dat:

  1. Meten doe je tussen je onderste rib en de bovenkant van je heupbeen; 
  2. Zoek daarvoor met je wijsvingers je onderste rib, links en rechts; 
  3. Schuif je vingers horizontaal naar het midden van je buik, tot +/- 2 cm boven je navel; 
  4. Leg de lintmeter op die hoogte rond je middel;
  5. Adem uit en lees je omtrek af van de lintmeter.

Ligt je buikomtrek binnen de gevarenzone? Praat er zeker over met je huisarts en zoek de deskundige hulp van een dieetkundige, geen overbodige luxe!

Bewegen en blijven bewegen  

Wat is de belangrijkste oorzaak voor overgewicht en te veel buikvet? Dat is: te weinig bewegen om de calorieën die we innemen, effectief te verbranden. Alle vormen van beweging zijn OK, maar: hoe meer en hoe langer, hoe beter.

Drie vuistregels om succesvol je buikomtrek te verminderen

  1. Fietsen, zwemmen, wandelen, dansen, trappen lopen: maak zelf een keuze waar je je goed en gemotiveerd bij voelt
  2. Probeer elke dag 20 minuten intensief (tegen buiten adem aan) te bewegen
  3. Lukt niet elke dag, probeer dan minstens 4 x per week beweging (maar dan wel 30 à 45 min) in te plannen. 

TIP ! Weet dat Partena je ondersteunt om voldoende te bewegen en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Beweeg jij voldoende? Download onze sportgids.
Buikomtrek

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Lunchskin

Je boterhammen in een Lunchskin

Vers en duurzaam lunchen

Lunchskins zijn herbruikbare zakjes voor lunch. Je kunt er van alles in opbergen zoals (belegde) boterhammen, groentjes of fruit. Lunchskins zijn 100% voedselveilig en kunnen in de vaatwas.

Meer info

Ontdek de voordelen Gezond Gewicht

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Lekker veggie

Lekker veggie

Blog 5 september 2015

Vegetarisme een trend? Helemaal niet! Het is van alle tijden. Kijk maar naar Paul McCartney, Charles Darwin, Bob Dylan en Albert Einstein, zij kozen allemaal voor een vegetarisch leven. In wat volgt lees je meer over vegetarisch zijn of worden.

Etiket onder de loep

Etiket onder de loep

Blog 1 september 2015

Het etiket van een voedingsproduct zegt veel over hoe (on)gezond een product is. Neem tijd om het etiket te lezen en de voedingswaarden te vergelijken. In wat volgt leggen we uit wat je allemaal kunt vinden op het etiket en wat dat precies betekent.

Wat is dat toch met die cholesterol?

Wat is dat toch met die cholesterol?

Blog 31 augustus 2015

Cholesterol is een vetachtige stof die onmisbaar is als bouwstof voor heel wat lichaamscellen en hormonen. Je lever maakt zelf cholesterol aan, de rest krijg je binnen via je voeding. In wat volgt lees je meer over cholesterol.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor