Blog

Structuur in je eetgewoonten

Een maaltijd overslaan dwingt je lichaam om de schade in te halen bij de volgende maaltijd. Gezond eten betekent dus vooral: tijd maken om regelmatig te eten. Gezonde tussendoortjes horen daar zeker bij.

Drie maaltijden en twee à drie tussendoortjes

Regelmaat in je voedingspatroon is belangrijk voor je gezondheid. Algemeen wordt aanbevolen om per dag drie hoofdmaaltijden en twee tot drie tussendoortjes (gezonde snacks) te nemen. 

Gezonde tussendoortjes zijn niet absoluut noodzakelijk maar kunnen een meerwaarde bieden door de behoefte aan essentiële voedingsstoffen te dekken, vooral tijdens periodes van snelle groei (bij kinderen en adolescenten) of verhoogde voedingsstoffenbehoeften (zoals tijdens de zwangerschap). Ook de tijd tussen twee hoofdmaaltijden bepaalt de behoefte aan tussendoortjes.

Sla geen maaltijden over

Maaltijden overslaan, en dan vooral het ontbijt, is niet verstandig. Je hongergevoel neemt erdoor toe en doet je de hele dag door naar (ongezonde) snacks grijpen. Op langere termijn is dat niet goed voor je gewicht, en je krijgt niet de juiste balans in voedingsstoffen binnen. Dat is dan weer niet goed voor je gezondheid. 

Bijna 30% slaat het ontbijt over

Uit de recente Belgische Voedselconsumptiepeiling (2014-2015) blijkt dat een groot deel van de bevolking maaltijden overslaat. Bijna 30% slaat minstens 1 keer per week het ontbijt over. 

Maar 3/4 van de bevolking heeft een regelmatig eetpatroon voor alle maaltijden (ontbijt, middagmaal, avondmaal). In die groep zijn er meer mensen met een normaal gewicht, wat suggereert dat een regelmatig eetpatroon een gezond effect heeft op je gewicht.

30 tot 40% kiest voor een tussendoortje

De Belgische Voedselconsumptiepeiling toont ook aan dat 30 tot 40% van de bevolking een tussendoortje neemt rond tien uur, in de namiddag en/of ‘s avonds. Interessant genoeg nemen mensen met een normaal gewicht regelmatiger een ‘tienuurtje’ dan personen met overgewicht.

Om te onthouden…

  • Geef je eetpatroon een vaste structuur: breng regelmaat in je maaltijden en sla geen maaltijden over! 
  • Tussendoortjes zijn zeker een goed idee, maar kies wel voor gezonde snacks.

Bronnen

Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
structeer je eetgewoontes

Maak de Suiker-reflex!

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Hoe evolueert je suikergebruik?

Blijf gemotiveerd,
Volg je vorderingen op!

Over suiker

Hoeveel suiker mag je per dag eten? Welke soorten suiker zijn er? Hoe kun je op een gezonde manier minder suiker eten? Ontdek het hier. 

De kracht van het vieruurtje

De kracht van het vieruurtje

Blog 18 mei 2016

Een gezond tussendoortje of vieruurtje is een uitstekende manier om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt. Maak van het vieruurtje een volwaardig eetmoment. Het levert nieuwe energie en stilt je honger. Maar stel je vieruurtje wel zorgvuldig samen.

Wat zijn gezonde snacks?

Wat zijn gezonde snacks?

Blog 18 mei 2016

Een gezonde snack is een product of een groep van producten met een lage energiedichtheid en een hoge voedingsdichtheid. Of eenvoudigweg: een tussendoortje met weinig calorieën en veel nuttige voedingsstoffen, zoals vitaminen.

Ga voor de Groepsuitdaging

Ga voor de Groepsuitdaging

Blog 18 mei 2016

Vorm een team met vrienden, familie, collega’s, … : de Groepsuitdaging van de Suiker-reflex is de ideale manier om elkaar te motiveren en te kiezen voor een leven met minder suiker!

Meer weten over suiker?

Reken op de Suiker-reflex van Partena Ziekenfonds. Doe de Suikertest, en ontdek je suikerprofiel. Volg het Stappenplan, en leer minder suiker te eten in 21 dagen. Goed op weg om minder suiker te eten? Controleer het met de Suikerbarometer.

 
 

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor