Blog

Sporten na de bevalling: hoe begin je eraan?

Haast en spoed is zelden goed, dat geldt ook voor sporten na de bevalling. Je lichaam heeft net een erg heftige periode doorgemaakt. Je mag dus niet zomaar onbezonnen opnieuw beginnen sporten aan dezelfde intensiteit als voor je zwangerschap. 


Ging je bevalling vlotjes, was het een marathon of onderging je een keizersnede? Afhankelijk hiervan zul je je lijf wat extra tijd moeten gunnen.

Wat kun je meteen doen?

Tijdens je zwangerschap is het aan te raden om je bekkenbodemspieren te trainen. Dit is iets waar je na de bevalling mee kunt verdergaan. De baby oefende tijdens die negen maanden heel wat druk uit op je spieren en ook de bevalling liet zijn sporen na. Als je na de bevalling je bekkenbodemspieren goed traint, dan kunnen ze volledig herstellen. Doe je dit niet, dan kun je te maken krijgen met heel wat lichamelijke klachten. Dit kan gaan van rugklachten, urineverlies of niet meer lang kunnen rechtstaan tot een vaginale verzakking.

De vroedvrouw in het ziekenhuis of de vroedvrouw-aan-huis kan je beslist enkele tips bezorgen zodat je meteen van start kunt gaan, of je nu natuurlijk beviel of een keizersnede onderging. Je kunt er ook voor kiezen om postnatale kine te volgen, waarbij je naast de bekkenbodemspieren ook de buikspieren traint. Had je een natuurlijke bevalling? Dan kun je na een viertal weken aan de slag. Werd jouw kindje geboren met een keizersnede? Dan moet je minstens zes weken rust houden voor je van start gaat. 

Wanneer opnieuw beginnen met sporten?

Eerst en vooral is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Je weet natuurlijk zelf als de beste wanneer je klaar bent om opnieuw te gaan sporten. Contacteer zeker je arts mocht je met vragen zitten en twijfelen over een reeks oefeningen of een specifieke sport.

  • Een soepele bevalling? 
    Doorgaans wordt aangenomen dat je zes weken na de bevalling opnieuw van start kunt gaan. Let wel: heb je niet gesport tijdens de zwangerschap? Dan wacht je best twee weken langer.
  • Een minder vlotte bevalling? 
    Beviel je met een keizersnede? Kreeg je een knip tijdens de bevalling? Of heb je heel wat last van incontinentie? Wacht een achttal weken voor je opnieuw start met sporten. Rustig opbouwen is hier de boodschap.

Hoewel je waarschijnlijk heel graag snel het niveau haalt van voor je zwangerschap, zal het even duren voordat je conditie opnieuw op peil is. Lukt het om tijdens je zwangerschap te blijven sporten? Zeker doen, want zo zul je sneller de oude zijn.

Welke sporten zijn aan te raden? 

  • Vanaf zes à acht weken
    • Fitness: laat je hier goed begeleiden door een instructeur. Hij/zij zal je de juiste oefeningen kunnen aanreiken.
    • Dansen: tijdens de dansles kun je makkelijk zelf beslissen wanneer een danspas nog te intensief is.
    • Zwemmen: deze sport is erg heilzaam voor al je gewrichten en spieren.
    • Yoga en pilates: deze lessen bestaan in een verschillende intensiteit, ideaal na een bevalling.
  • Vanaf drie maanden
    • Balsporten: sporten zoals tennis, volleybal en voetbal zijn heel wat intensiever voor je lichaam.
    • Wintersport: de kans om te vallen is bij deze sporten erg groot, enkel een goed hersteld lichaam kan tegen een stootje.
    • Hardlopen: tijdens het lopen krijgt je lijf heel wat schokken te verduren, iets waarvoor je stevige bekkenbodemspieren nodig hebt.

Wil je graag weten wat Partena Ziekenfonds jou tijdens de zwangerschap en na de geboorte van je kindje nog meer kan bieden? Ontdek het in dit handige overzicht. 

 
Sporten na bevalling

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor