Advies

Slapen, een onderschat fenomeen

Gezonde voeding en lichaamsbeweging zijn bekende ingrediënten van een gezonde levensstijl, maar we mogen een goede nachtrust zeker niet vergeten. Goed of slecht slapen betekent namelijk een verschil van dag en nacht. Maar slapen, hoe gaat dat nu juist?

De recordtijd dat iemand ooit zonder slaap heeft doorgebracht is 18 dagen, 21 uren en 40 minuten. Lees er meteen ook bij dat die persoon te kampen kreeg met serieuze gezondheidsproblemen: hallucinaties, concentratieproblemen, ... Slapen maakt deel uit van ons leven. Het is een verplicht nummer, en het negeren of onderbreken is dan ook geen goed idee.

Hoe werkt de slaap?

Het hormoon melatonine regelt ons dag- en nachtritme. ’s Avonds stijgt het gehalte melatonine in ons bloed en worden we slaperig. 

De slaap bestaat uit een aaneenschakeling van slaapcycli. Deze cycli worden meerdere keren per nacht herhaald. Eén slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. De slaapcyclus bestaan uit de volgende stadia: 

  • Fase 1: de sluimerende toestand of inslaapfase
  • Fase 2: de lichte slaap
  • Fase 3 en 4: de diepe slaap, het lichaam kan zich nu volledig ontspannen en de batterijen worden weer opgeladen
  • Fase 5: de Rapid Eye Movement (REM) slaap of droomfase.

De trage slaap overheerst in het begin van de nacht en evolueert van indommelen tot een diepe slaap. Tijdens de REM of de droomfase is de hersenactiviteit het grootst, maar zijn de spieren nagenoeg verlamd. In dit stadium beginnen we dan ook vaak te dromen. De ogen zijn in deze slaapfase voortdurend in beweging. In dit stadium verwerken en sorteren we de belevenissen van de dag geestelijk.

Een onderbroken REM-slaap

Wanneer je halverwege je slaapcyclus (tijdens de diepe slaap en de REM-slaap) ontwaakt, zul je 's ochtends suf, vermoeid en gedesoriënteerd wakker worden. Je wordt dan ook wakker op het verkeerde moment, ofwel tijdens de verkeerde slaapfase. Het is zelfs heel vaak zo dat je je ’s morgens niet meer kan herinneren dat je wakker bent geweest. Maar je draagt er wel de gevolgen van. Het is dan ook de meest voorkomende oorzaak van (onnodig) moe wakker worden.

Terugbetaling slaaptherapie

Heb je een slaapprobleem en zoek je hulp? Volg je een slaaponderzoek of een behandeling tegen je slaapproblemen in een ziekenhuis of een slaapcentrum, dan betaalt Partena Ziekenfonds je 100 euro (per 5 jaar) terug.


Slapeloosheid, heb jij moeite om de slaap te vaten?
 
Slapen

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Hoe pak je een slaapprobleem aan?

Blog 21 september 2015

Wil je niet langer wakker liggen van een verstoorde nachtrust? Wacht dan niet te lang om professionele hulp te zoeken. Als je gedurende vier opeenvolgende weken met slaapproblemen kampt, is het al meer dan tijd om een arts op te zoeken.

Welke slaapproblemen bestaan er?

Welke slaapproblemen bestaan er?

Blog 21 oktober 2015

Slapen is voor de mens onontbeerlijk voor een goede gezondheid. Een nachtje slecht slapen kan een negatief effect op je concentratie en reactievermogen hebben. Op lange termijn kan het zelfs zorgen voor een veel ernstigere ontregeling.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor