Blog

Nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek

Er wordt al jaren veel gezegd en geschreven over gezond leven. Zoveel dat je niet meer weet wie je moet geloven. Daarom sprak het Vlaams Instituut Gezond Leven met gespecialiseerde wetenschappers over het hoe en wat van gezond leven. Het resultaat: een nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek die je een goed idee geeft van de do’s & don’ts. En die zijn voor iedereen haalbaar.

Wat is gezond eten?

Kies plantaardige boven dierlijke voeding

Plantaardige voeding heeft 2 grote voordelen: je bent bijna zeker dat je gezond eet én je verkleint er jouw ecologische voetafdruk mee. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Vlaming te veel vlees en te weinig vezelrijke plantaardige voeding eet. Met dat laatste bedoelt men groenten en fruit, volkoren graanproducten, noten en peulvruchten. 

In de voedingsdriehoek zien we dat we best minder vlees eten, en dan in het bijzonder rood en bewerkt vlees. Een goede alternatieve eiwitbron vinden we in peulvruchten.

Don’t: sterk bewerkte voeding

Dit is misschien wel de moeilijkste. Want we vinden gefrituurde snacks, chips, frisdrank, snoep, koekjes zo lekker. Maar het probleem is dat ze net zoals andere sterk of ultrabewerkte voedingsmiddelen veel toegevoegde suiker, verzadigd vet en zout bevatten. En die bevatten veel calorieën maar weinig vitaminen, mineralen en vezels. Spijtig, maar het is niet anders. 

Ga verspilling tegen

Om je ecologische voetafdruk te verkleinen probeer je natuurlijk gewoon zo weinig mogelijk weg te gooien. En niet te veel te eten, wat ook weer je eigen gezondheid ten goede komt.

nieuwe voedingsdriehoek

De voedingsdriehoek of voedingspiramide verzamelt en rangschikt voedingsmiddelen van ‘meer’ naar ‘zo weinig mogelijk’ (consumeren).



Bewegings- & voedingsdriehoek: ideale combinatie voor een gezond leven

Wissel voldoende af tussen zitten, staan en bewegen

Dat is het beste algemene advies dat we kunnen geven over gezond bewegen. Hoe je dat best doet, zie je in detail in de bewegingsdriehoek van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Zoals je ziet hoef je helemaal niet als een bezetene uren per dag gaan sporten. Je kunt je beweging perfect opsplitsen in bijvoorbeeld 3 keer 10 minuten per dag.

Ben je op dit moment vooral een stilzitter? Begin dan rustig aan, met dingen te doen waar je niet echt moe van wordt, maar waarbij je ook niet stilzit. Bouw zo op naar de bovenkant van de bewegingsdriehoek toe en je zult het verschil al snel merken.

bewegingsdriehoek

 

Meer info: www.gezondleven.be

 
Nieuwe voedingsdriehoek

Gerelateerde categorieën

Maak de Suiker-reflex

Bepaal je suikertype en werk met
ons stappenplan in 21 dagen
aan een gezond suikergebruik.

Zit jij te veel stil?

Minder zitten is makkelijker dan je denkt. Doe de test en wij helpen je uit je stoel!

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Minder rood vlees eten, hoe doe je dat?

Minder rood vlees eten, hoe doe je dat?

Blog 8 februari 2017

Dagen Zonder Vlees wint steeds meer volgers. Goed nieuws, want te veel rood vlees is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de gezondheid. Moet je daarom biefstuk, salami of worst volledig van je menu schrappen? Zeker niet, maar met mate genieten is de boodschap. De campagne loopt nog tot 15 april.

Een supplement vitamine D: een portie geluk

Een supplement vitamine D: een portie geluk

Blog 9 januari 2017

In de zomer barst je van de energie maar in de winter heb je het toch wat moeilijker - een herkenbaar fenomeen. In de winter ben je vermoeid en soms neerslachtig. En nee, dat ligt niet per se aan je humeur. Waar kan het dan wel aan liggen? Misschien heb je wel een tekort aan vitamine D.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor