Blog

Afvallen en lopen: wat moet je weten?

Afvallen en lopen. Het zijn twee termen die vaak met elkaar in verband worden gebracht. Lopen is een effectieve manier om gewicht te verliezen. Als je wil afvallen door te lopen zijn er bepaalde dingen die je in het achterhoofd moet houden. Lees dus zeker verder want in deze blog geven we je allerlei handige tips mee zodat jij kunt afvallen door te lopen.

Lopen en ? = afvallen 

Lopen is een goede vorm van beweging als je wil afvallen of als je je gewicht wil behouden. Uiteraard gecombineerd met een gevarieerd, gezond en evenwichtige voeding. Want afvallen, dat begint in de keuken. Als je vijf kilometer loopt, verbrand je ongeveer 400 calorieën - afhankelijk van je tempo en je lichaamsbouw. Het is niet meer dan logisch dat je jezelf mag belonen als je weer een rondje bent gaan lopen. Maar doe het dan niet met koekjes en chocolademelk want dan zijn die calorieën er zo weer bij. Uiteraard mag je af en toe zondigen, maar probeer dit te beperken tot één keer per week als je resultaten wil boeken. 

Hoe kun je afvallen door te lopen? 

Als je op dit moment nog niet loopt, is het verstandig om langzaamaan op te bouwen. Een goede manier is bijvoorbeeld om een loopschema te volgen. Deze 11 tips helpen jou alvast op de goede weg om te starten met lopen. Als je wil afvallen door te lopen, is het verstandig om een rustig tempo aan te houden. Een rustig tempo betekent vaak dat je het langer kunt volhouden waardoor je langer loopt en dus meer calorieën verbrandt. Verder is het aangeraden om toch zo’n drie à vier keer per week te lopen als je resultaat wil zien. Wil je afvallen door te lopen, dan is het ook verstandig om je hartslag te meten. Ideaal is om op 75% van je maximale hartslag te lopen. Je maximale hartslag bereken je als volgt: 

 220 - je leeftijd = je maximale hartslag 

Lopen is een effectieve manier om gewicht te verliezen. Maar er zijn ook andere vormen van beweging waarbij je gewicht kunt verliezen. Je kunt ook wandelen, fietsen, zwemmen, etc. Als je minstens 30 minuten per dag beweegt, kun je al genieten van de gezondheidsvoordelen die bewegen met zich meebrengt. Wil je meer weten over de gezondheidsvoordelen van bewegen? Download dan onze sportgids.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 gezond eten

 
Lopen en afvallen

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Blog 7 juli 2017

Last van lage rugpijn? Je bent niet alleen, maar liefst 1 op de 5 Belgen kampte het voorbije jaar met die kwaal. Gelukkig is er ook goed nieuws: meestal geneest lage rugpijn vanzelf en zijn medicatie, scans of een operatie niet nodig. En ondertussen geldt het advies: zet je dagelijkse activiteiten verder en blijf in beweging. Ontdek hieronder de meest effectieve oefeningen bij lage rugpijn.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor