Advies

Hoe examenstress vermijden?

Je wordt er liefst zo weinig mogelijk aan herinnerd, en toch voel je al wat spanning. Klamme handjes zijn soms niet veraf. Dat is zonder twijfel de examenstress die toeslaat. Net voor de blokperiode kun je al een aantal zaken doen voor een gerust gemoed.

Goed begonnen…

Het is een cliché als een paal boven water, maar het klopt: goed begonnen, is half gewonnen. Zorg dat je leerstof in orde is voor je aan de blok begint. Als je lesmateriaal in orde is, kun je ook gemakkelijker alles in je hoofd ordenen. 

  • Zoek voor elk vak je nota’s, oefeningen en fiches bij elkaar. 
  • Ga na of je cursussen voor elk vak volledig zijn en op orde zitten. Dit vergt niet zoveel tijd. 
  • Als er delen ontbreken, noteer welke dit zijn en leen de nota's van je vrienden om die van jou aan te vullen. 

Enkele tips om de examenperiode goed aan te pakken...

Maak je studieplanning

  • Tel het aantal dagen die je nog hebt om de leerstof te herhalen voor elk examen. 
  • Maak voor elk vak een lijstje van wat je moet studeren (bijvoorbeeld 5 hoofdstukken voor wiskunde, 6 thema's voor Frans, ...)
  • Teken een tabel met evenveel kolommen als het aantal dagen die je voor je vakken hebt. Noteer in elk vakje de datum. Maak in de tabel een gedetailleerde planning op per dag en per uur dat je kunt studeren.
  • Verdeel je studeermomenten over de tijd die je hebt. Begin met de oudste lessen (gezien in het begin van het jaar) en eindig met de meest recente. Die kun je je meestal nog beter herinneren.
  • Lange weekends zijn het ideale moment om leerfiches op te stellen die je kunnen helpen bij het studeren.
  • Door beknopte overzichten of een mindmap te maken van je leerstof kun je bepaalde dingen soms beter onthouden. Er zijn online heel wat gratis tools te vinden om je te helpen met het mindmappen. 

Hoe studeren?

  • Kies een vaste en rustige plaats uit waar je kan studeren en herhalen.

  • Begin elke ochtend op dezelfde tijdstip, en stop anderhalf uur voor je gaat slapen. Zorg dat je minstens 8 uur slaapt per nacht. 

  • Neem om de 50 minuten een pauze van 10 minuten, want anders kun je je niet meer optimaal concentreren. Ga even naar buiten om frisse lucht, neem een slokje water of luister een beetje naar muziek. 

  • Neem voldoende tijd voor elke maaltijd van de dag.

  • Zet je mobiele telefoon/smart Phone uit tijdens het studeren, want het zorgt voor afleiding.  

Tips om je slaagkansen te verhogen

  • Sport een half uur per dag (fietsen, joggen, zwemmen). Op die manier ontspan je je spieren en zal je beter en sneller in slaap vallen Bovendien zal je je beter kunnen concentreren en minder stress ervaren. 

  • Luister elke dag naar een beetje muziek, het stimuleert de concentratie. Dance, rock of hiphop, wat je maar wilt!

  • Hou je van gamen? Beperk het tot een uur per dag, anders daalt je concentratie en zal je minder goed slapen. Stop minstens een uur voor het slapengaan. 

  • Eet evenwichtig , licht en op vaste tijdstippen. Sla het ontbijt niet over!

  • Drink ten minste één liter water per dag en vermijd energiedrankjes, frisdrank, koffie of thee. 

  • Het is geen goed idee om ’s nachts te studeren of te herhalen. 

D-Day 

  • Neem rustig tijd voor het ontbijt. 

  • Neem een tussendoortje en een flesje water mee naar het examen. 

  • Luister niet naar de vragen en antwoorden van andere klasgenoten, die waarschijnlijk aan het stressen zijn. Hou het hoofd koel, en probeer niet te veel te praten over de leerstof voor het examen begint. Praten over andere dingen is veel leuker en minder stresserend. 

  • Neem tijd om de vragen rustig te lezen voordat je ze begint te beantwoorden. Kalm blijven is de boodschap, zelfs als het geheugen je even in de steek laat. Adem dan diep in, en probeer de leerstof weer op te halen. Als dit niet lukt, dan ga je over naar de volgende vraag. Je kunt dan later terugkeren naar de onbeantwoorde vragen.

  • Ben je klaar en heb je nog tijd over? Herlees dan je antwoorden. Wie weet vind je misschien nog een fout die je kunt corrigeren. Als je twijfelt, blijf dan altijd bij je eerste antwoord.  


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Blokken

Gerelateerde categorieën

Dossier kinderen en jongeren

Heb jij een baby, peuter, kleuter, kind of tiener in huis? Bekijk onze info en voordelen voor ouders.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Blijf kalm tijdens het studeren

Blijf kalm tijdens het studeren

Blog 26 oktober 2015

Honderden pagina’s die in je hoofd geprent moeten worden, tientallen boeken die je moet verstaan, … Hoe doe je dat? Ieder heeft zijn/haar eigen methodes om te studeren. Maar wat zijn de algemene richtlijnen?

Het is zover: het eerste examen

Het is zover: het eerste examen

Blog 29 oktober 2015

Voor studenten is het dezer dagen een stressvolle periode. Het kan dus goed zijn, dat vandaag de dag is aangebroken waarop je je eeste examen moet afleggen. Stress of geen stress, hoe pak je de dag best aan om jezelf niet onnodig meer stress te bezorgen?

Ontdek meer over kinderen en jongeren

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor