Blog

Gezond eten: vertrouw op advies van een diëtist

Tegenwoordig hoor en lees je veel over gezonde voeding, maar lang niet al die informatie is juist. Een diëtist geeft je voedingsadvies op maat en helpt je om gezond te eten. Volgens de Nationale voedselconsumptiepeiling is dat hard nodig, want de gemiddelde Belg eet en drinkt niet evenwichtig. 

Wil je graag persoonlijk voedingsadvies van een diëtist? Als lid van Partena Ziekenfonds krijg je een terugbetaling van 4 sessies bij een gediplomeerd diëtist. Download ook onze handige gids over gezonde voeding.

Het belang van gezond eten

Onjuist voedings- of dieetadvies kan schadelijk zijn voor de gezondheid. De gemiddelde Belg eet en drinkt niet evenwichtig en hierdoor zijn ook in België voedingsgerelateerde chronische ziekten aan een opmars bezig: 
  • Maar liefst 45% van de Belgen tussen de 3 en 64 jaar heeft een te hoge Body Mass Index
  • 1 op de 12 volwassenen lijdt aan diabetes
  • Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 Belgische ouderen ondervoed is en dat ondervoeding een van de meest voorkomende doodsoorzaken is bij 65-plussers. 
Ga voor een onderbouwd antwoord op vragen over gezonde voeding en voor voedingsadvies op maat daarom altijd naar een diëtist en investeer in je gezondheid nu én later. 

Voedingsadvies op maat 

Om het belang van deskundig voedingsadvies te onderstrepen wordt er in maart elk jaar een Week van de Diëtist georganiseerd. Het thema van 2018 is HAP - klaar advies. HAP - klaar advies staat voor: 
  • Huisgemaakt: haalbaar voor het individu.  
  • Aangepast: afgestemd op de eigen / individuele situatie.  
  • Persoonlijk advies: rekening houdend met de situatie van het moment.
De focus ligt daarmee op voedingsadvies op maat dat gemakkelijk toepasbaar is en aangepast aan jouw persoonlijke situatie. Want gezond eten hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. 

Weet wat je eet

Het eten van voldoende groente en fruit is belangrijk omdat deze producten rijk zijn aan micronutriënten en voedingsvezels. Water is daarnaast essentieel voor een goede werking van het lichaam.

De gemiddelde Belg eet echter te weinig groenten en fruit en drinkt te weinig water:

  • Het Vlaams Instituut Gezond Leven adviseert om minimum 200 gram fruit per dag te eten. Dat komt neer op minstens 2 stukken fruit per dag. Jongeren en senioren eten zelfs best 3 stukken fruit per dag. De gemiddelde Belg eet volgens cijfers van de Nationale voedselconsumptiepeiling van 2014 echter slechts 110 gram fruit per dag. 
  • We zouden minimum 300 gram groenten per dag moeten eten. Je kunt dit spreiden door minimum 200 gram bij de warme maaltijd te nemen en daarnaast rauwkost of soep bij de broodmaaltijd. In 2014 at de gemiddelde Belg (3-64 jaar) slechts 145 gram per dag. 
  • De Nationale voedselconsumptiepeiling van 2014 toonde ook aan dat 73% van de Belgische bevolking (3-64 jaar) minder water en niet-gesuikerde dranken drinkt dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 1,5 l.
Schokkende cijfers, die aantonen dat er in België nog veel ruimte is voor verbetering als het gaat om een gezonde levensstijl. Als klant van Partena Ziekenfonds helpen we je graag een handje: zo doe je voordeel op een Biobello groenten- en fruitpakket en ook bij Weight Watchers kun je genieten van heel wat kortingen.

Wil jij actie ondernemen?

Wil jij gezonder gaan eten? De nieuwe voedingsdriehoek geeft je alvast overzichtelijke en haalbare richtlijnen voor een evenwichtige en gezonde voeding. Een deskundige diëtist kan je helpen om de puntjes op de i te zetten door je met medische kennis te begeleiden naar een gezonde voedingsstijl. Weet jij hoeveel suiker je per dag binnen krijgt? Doe de Suikertest!

Krijg meer terugbetaald dankzij Medicalia

De verzekering Medicalia betaalt 75% van de kosten voor diëtiek terug. Je kunt tot 600 euro per verzekerde en per aansluitingsjaar terugbetaald krijgen. Lees hier ook meer over de wettelijke terugbetaling voor diëtiek.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 gezond eten

 

 
Diëten

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons ziekenfondsnieuws en gezond advies.

Ik schrijf me in

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies

Veganistisch eten: feiten & fabels

Veganistisch eten: feiten & fabels

Blog 28 februari 2018

Mensen die een veganistisch dieet volgen, eten geen dierlijke producten. Ze eten dus geen vlees, vis, eieren of melkproducten en sommige veganisten kiezen er ook voor om geen honing te eten. Er bestaan veel fabels over de voor- en nadelen van een veganistisch dieet.

Nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek

Nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek

Blog 19 september 2017

Er wordt al jaren veel gezegd en geschreven over gezond leven. Zoveel dat je niet meer weet wie je moet geloven. Daarom sprak het Vlaams Instituut Gezond Leven met gespecialiseerde wetenschappers over het hoe en wat van gezond leven. Het resultaat: een nieuwe voedingsdriehoek en bewegingsdriehoek die je een goed idee geeft van de do’s & don’ts. En die zijn voor iedereen haalbaar.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor