Advies

Gelaatsyoga

Gelaatsyoga is gemakkelijk toe te passen, het werkt heel ontspannend en als leuk extraatje is het een natuurlijke antirimpelbehandeling. Wij geven je graag een aantal tips. 

De wonderbaarlijke werking van yoga op het gezicht is heel eenvoudig uit te leggen. Gelaatsspieren werken net hetzelfde als de andere spieren van het lichaam. Als we ze niet gebruiken, dan worden ze zacht en zwak. Yoga traint en rekt de spieren wat niet alleen de bloedsomloop bevordert, maar ook de voeding van de huid. Op die manier blijft je huid langer jong en gezond.   

Gelaatsyoga kun je altijd en overal doen. In de file, achter je bureau, voor de spiegel op het toilet, ... Maar de oefeningen zijn veel effectiever als je er je tijd voor neemt en als je jezelf even de kans geeft om tot rust te komen. Zo zijn je gedachten enkel op de oefeningen gericht.

Stap 1: relax

De berghouding uit de klassieke yoga is ideaal om je voor te bereiden: sta rechtop, met je voeten parallel naast elkaar, je armen hangend naast je lichaam en je handpalmen wijzend naar je dijen. Steun op je voetzolen alsof ze in de grond verankerd zijn. Visualiseer hoe je je bovenlichaam oplicht, weg van je onderlichaam. 

Verschuif je gewicht langzaam naar achter en rust op je hielen. Houd je hoofd recht, kijk vooruit naar een punt in de verte. En voel hoe je concentratieniveau stijgt en je stressgehalte afneemt. Ook in je gelaat, waarop sporen van spanningen en zorgen langzaam maar zeker verzachten.

Stap 2: adem jeugd in

Een diepe ademhaling vanuit het middenrif doet het antiverouderingsmechanisme van je lichaam optimaal werken. Je hartritme vertraagt, je zenuwstelsel ontspant en bijgevolg ontspant je huid ook waardoor die vastgeroeste gelaatsexpressies zal loslaten. Je bloedstroom krijgt een extra zuurstof-boost die je huid zal gebruiken om vitaler, stralender, strakker en ronduit gezonder te worden.

Geniet van een dagelijkse ‘zuurstofkuur’ door de volgende ademhalingsoefening uit te voeren: leg je handen op je buik, net onder het middenrif, en adem diep in. Als je handen omhoog en omlaag gaan op hetzelfde ritme van je ademhaling, dan voer je de oefening correct uit. 

Stap 3: train je gelaat strak

Toegegeven, deze gekke bekken zien er niet uit, maar de oefeningen zijn wel effectief.

1. De Marilyn

Spieren: rond de mond en lippen

Techniek: zorg dat je wenkbrauwen en voorhoofd rimpelloos blijven en blaas zoentjes met enkel je mondspieren. Je kunt de weerstand vergroten door je vingers tegen je lippen te duwen. Herhaal de oefening viermaal.

2. Het gelaat van Boeddha

Spieren: deze oefening ontspant de gelaatsspieren en neutraliseert de kleinste sporen van stress, vermoeidheid of spierspanning. 

Techniek: ga rustig zitten, sluit je ogen en concentreer je op het uitvagen van alle rimpels. Focus je aandacht op je derde oog, het punt tussen je wenkbrauwen. Beeld je op deze plek een kleine schitterende cirkel van licht in, die almaar groter wordt. Probeer deze oefening een minuut of langer vol te houden.

3. De Satchmo

Spieren: deze oefening werkt in op  de wangen.

Techniek: blaas je kaken op en laat de lucht van kaak naar kaak swingen tot je buiten adem bent. Herhaal de oefening viermaal.

4. Het leeuwengezicht I & II

Spieren: deze oefening strekt alle gelaatsspieren en stimuleert tegelijkertijd de vrijlating van alle emotionele spanningen. Je zult merken dat je huid roze wordt, een duidelijk gevolg van de zuurstofinname. 

Techniek: adem in door je neus, knijp je handen tot vuisten en span al je gelaatsspieren op, alsof je op een zure citroen hebt gebeten. Adem vervolgens uit door je mond, steek tegelijk je tong uit en rol met je ogen naar boven terwijl je je armen strekt en handen opent. Herhaal de oefening driemaal.

5. De ogen van de tempeldanser

Spieren: deze oefening werkt in op de spieren rond de ogen, waardoor kraaienpootjes vervagen en de losse huid rond de ogen strakker wordt. 

Techniek: je hoofd en nek blijven onbeweeglijk. Beweeg je ogen naar links, naar het midden, naar rechts en keer terug. Herhaal de oefening driemaal.

6. De lachende vis

Spieren: de spieren rond de ogen en het voorhoofd krijgen een facelift. Je zult merken dat je voorhoofd roze wordt, het bewijs van een goede bloedcirculatie. 

Techniek: lach terwijl je je lippen lichtjes tuit. Zuig je wangen naar binnen en kijk hoe je jukbeenderen worden geaccentueerd. Herhaal vijfmaal.

7. Verras me

Sper je ogen wijd open, alsof je bijzonder verrast bent, maar probeer het voorhoofd niet te fronsen. Concentreer je gedurende een vijftal seconden op een punt aan de horizon. Herhaal viermaal.

Bron: Goed Gevoel, april 2008

TIP ! Weet dat Partena je hierbij ondersteunt en je kan rekenen op een aantal terugbetalingen.

Beweeg jij voldoende? Download onze sportgids.
 
Relax yoga

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Massagetips

Massagetips

Blog 27 augustus 2015

Een massage zorgt voor het vrijkomen van het hormoon oxytocine. Dat zorgt ervoor dat je het lekker warm krijgt én dat je beter bestand bent tegen stress. We geven je een aantal eenvoudige massagetechnieken die je alvast op jezelf kunt toepassen. 

Mindfulness

Mindfulness

Blog 27 november 2015

Train je aandacht met Mindfulness: leer via een aantal eenvoudige oefeningen je aandacht bewust te richten op één punt. De technieken in deze training zijn een combinatie tussen oosterse wijsheid en westerse psychologie. 

Buikademhaling

Buikademhaling

Blog 12 september 2015

Ademen via de buik is de meest eenvoudige en doeltreffende ontspanningsoefening. Je hebt er niets voor nodig en je kunt het op ieder moment van de dag toepassen, waar je ook bent.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor