Advies

Etiket onder de loep

Het etiket van een voedingsproduct zegt veel over hoe (on)gezond een product is. Neem tijd om het etiket te lezen en de voedingswaarden te vergelijken. In wat volgt leggen we uit wat je allemaal kunt vinden op het etiket en wat dat precies betekent.

Light

Een lightproduct is een product dat ten opzichte van het gewone product minstens 30% minder energie (kcal), vet of suikers bevat. Op het etiket moet genoteerd staan op welk aspect de term ‘light’ van toepassing is.  

Maar opgelet, light betekent niet altijd minder calorieën. In light chips wordt het vet bijvoorbeeld vervangen door koolhydraten en eiwitten die ook energie bevatten. Het blijft dus oppassen geblazen met light producten, ook omdat de kans bestaat dat je er meer van eet of drinkt, waardoor je uiteindelijk toch evenveel calorieën binnenkrijgt. Lees dus steeds aandachtig de verpakking en laat je niet misleiden!

De term light kan ook betekenen dat een product minder cafeïne of zout bevat, wat geen invloed heeft op de energievoorziening. Laat je dus niet strikken en lees altijd zorgvuldig de verpakking.

ADH en GDA

ADH of aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

De ingrediëntenlijst op het etiket wordt opgesteld met de producten in dalende volgorde van gewicht waarin ze zijn gebruikt. Wanneer vitamines of mineralen vermeld worden, moeten de percentages van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) weergegeven worden. Dit zijn de hoeveelheden voedingsstoffen die ons lichaam dagelijks nodig heeft.

GDA of dagelijkse voedingsrichtlijn

GDA is een hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in hoeveel je eet en drinkt ten opzichte van de richtlijnen voor een gezonde voeding. Door de GDA moet je dus niet meer zelf omrekenen hoeveel een portie van een voedingsmiddel bevat. Voor een verantwoorde voeding is het namelijk belangrijk om naast de hoeveelheid calorieën ook bepaalde voedingsstoffen in de gaten te houden.

GDA op de verpakking geeft aan welke bijdrage één koekje levert aan de dagelijkse behoefte aan calorieën, eiwitten, koolhydraten, suikers, vetten, verzadigd vet, zout en vezels. Bijvoorbeeld: 30 gram cornflakes geeft je als volwassene geen voldaan gevoel. Een kom cornflakes zal dus niet de beloofde calorieën opleveren, maar snel meer dan het dubbele.


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?
 
Etiket lezen

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Voedingswaarde

Voedingswaarde

Blog 10 september 2015

Etiketten op voedingsproducten kunnen soms nogal onoverzichtelijk en bombastisch overkomen. Toch is het belangrijk om te weten wat erop vermeld staat en het etiket op een juiste manier te kunnen interpreteren.

Tips van de diëtist

Tips van de diëtist

Blog 14 september 2015

We gaan vaak naar een diëtist als we wat kilootjes willen verliezen. Maar een diëtist helpt je niet alleen om te vermageren. Ook voor gezond en evenwichtig voedingsadvies kun je bij een diëtist terecht.

Een driehoek op je bord

Een driehoek op je bord

Blog 30 september 2015

Gezonde voeding draait volledig rond evenwicht en variatie. Neem daarom steeds de voedingsdriehoek bij de hand. Combineer elke dag de juiste porties uit iedere voedingsgroep en tover een aantal eenvoudige en lekkere gerechten die snel klaar zijn op tafel.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor