Blog

Eet je stressvrij

Stress heeft een duidelijke invloed op ons lichaam. Maar wist je dat de juiste voeding ook heel wat invloed heeft op stress? Neem onze tips door en voel zelf het verschil! Probeer elke dag van de week een tip uit en neem ze zo geleidelijk aan op in je dagelijkse patroon.

Tips

1. Vermijd suiker, fructose, dextrose of maltose

Bij stress grijpen we snel naar producten die rijk zijn aan suikers en vetten. Hierdoor stijgt de bloedsuikerspiegel snel en krijg je een energieopstoot. Helaas daalt je suikerspiegel al even snel en ga je je loom en moe voelen. Je krijgt dus letterlijk een suikerdip, waardoor je opnieuw grijpt naar suikerrijke voeding. Dit proces heeft een negatief effect op je gezondheid en vergroot het risico op allerlei welzijnsziekten. 

Probeer bij stress niet meteen lege en snelle suikers in te nemen die geen meerwaarde bieden voor je lichaam:  chocolade, frisdrank, koekjes, druivensuiker, ... Laat je niet misleiden door de mooie termen op het etiket: fructose, dextrose, maltose zijn allemaal snelle suikers.

2. Ga voor regelmaat

Regelmaat in het eetpatroon is belangrijk om pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel te beperken. Eet daarom dagelijks drie lichte hoofdmaaltijden en drie gezonde tussendoortjes. Laat 2,5 uur tussen iedere maaltijd. Door een onregelmatig eetpatroon kunnen er tekorten ontstaan van allerlei vitaminen en mineralen zoals B-vitaminen, vitamine C, zink, calcium en magnesium. Deze tekorten leiden tot een minder goede functionering en welzijn van het lichaam.

3. Zet koolhydraten en vezels op je menu

Geef de voorkeur aan complexe koolhydraten die bovendien vezelrijk zijn. Deze stoffen zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt en dus ook minder snel daalt. Kies voor bruin brood, volkoren pasta, quinoa, havermout, haver- en tarwezetmelen, groenten en fruit.

4. Smeer je hersenen met de juiste vetten

Je lichaam en hersenen hebben vetten nodig. Gebruik de juiste vetten om je hersenen goed te laten functioneren in stressvolle periodes. Goede vetten vind je in oliën, noten, vette vis, ... Zo krijg je voldoende omega-3-vetzuren binnen.

5. Houd je concentratie vochtig

Voldoende vocht is belangrijk om goed geconcentreerd te blijven en om afvalstoffen uit je lichaam te zuiveren. Drink daarom dagelijks minstens 1,5 liter water, aangevuld met thee. Groene thee, lavendelthee en kamillethee werken kalmerend. Beperk koffie bij stress.

6. Eet mindful

Gun jezelf de tijd om iets te eten. Eet vooral niet aan je bureau of in de auto. Neem trage happen en eet rustig. Neem ook de geur van je maaltijd waar, de kleuren op je bord, de verschillende smaken. Net dat is de essentie van mindful eten. Als je daarna vol energie weer aan de slag kan, heb je de tijd die je nodig had om te eten zo weer ingehaald!


Hoe kies jij jouw ziekenfonds?

stress en voeding

Gerelateerde categorieën

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ontvang maandelijks ons gezondheidsnieuws en gezond advies.

Meer weten? Contacteer ons!

Interesse in onze producten? Meer weten over onze dienstverlening? Stel je vraag via het contactformulier. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Blog en nieuws

Gezond advies, het laatste gezondheidsnieuws en alles over onze workshops en infosessies.

Stress, het overkomt ons allemaal

Stress, het overkomt ons allemaal

Blog 8 oktober 2015

Stress is niet altijd negatief. Een gezonde portie stress hebben we net nodig om te overleven. Maar wat als de stress je te veel wordt en te lang aanhoudt? Ontdek hoe je stress proactief kunt aanpakken.

Mindfulness

Mindfulness

Blog 27 november 2015

Train je aandacht met Mindfulness: leer via een aantal eenvoudige oefeningen je aandacht bewust te richten op één punt. De technieken in deze training zijn een combinatie tussen oosterse wijsheid en westerse psychologie. 

Schenk jij aandacht aan je body en mind?

Schenk jij aandacht aan je body en mind?

Blog 15 oktober 2015

Bewegingsvormen zoals Tai chi, NIA, yoga en mindful movements laten je bewegen met je lichaam en je geest. Body & mind bewegingsvormen schenken aandacht aan beide en zijn erop gericht om lichaam en geest in harmonie te brengen.

Wij luisteren altijd

Kiezen voor Partena Ziekenfonds is kiezen voor een onafhankelijk ziekenfonds dat bereikbaar is waar en wanneer het jóu past! 


Sluiten

Kantoorzoeker

Bent u op zoek naar het dichtsbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

Onlinekantoor

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, e-Boxberichten lezen, ...

Onlinekantoor