Thuiszorg

Coronavirus: Info voor verzorgenden en poetshulpen van Partena Gezinszorg

Hoe gaan we bij Partena Gezinszorg om met het coronavirus? Hieronder bundelen we de algemene afspraken voor al onze verzorgenden en geven we een antwoord op veelgestelde vragen.

LAATSTE UPDATE: Maandag 8 februari 2021

Eindelijk… de vaccinatie is op komst!

De komende weken en maanden worden alle medewerkers van de Diensten Gezinszorg gevaccineerd tegen COVID-19. Als werknemers in de thuiszorg hebben we extra goede redenen om ons te laten vaccineren: we beschermen niet alleen onszelf, we beschermen tegelijkertijd onze klanten en onze familie. Vaccineren is een kunstmatige manier om ons lichaam te trainen tegen aanvallen van het virus. Zo wordt ons immuunsysteem veel sneller actief wanneer het coronavirus ons lichaam binnendringt en ben je beschermd tegen het virus.

De vaccins zijn veilig en zijn uitgebreid getest op kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid. Ze zijn relatief snel ontwikkeld omdat er op alle gebied voorrang is gegeven aan hun ontwikkeling. Meer info over de vaccins vind je op www.laatjevaccineren.be.

Wij zijn overtuigd!

En jij? Waarom laat jij je vaccineren? Laat het ons weten! 

Ken jij alle veiligsheidsmaatregelen om jezelf en je klant te beschermen?

Test je kennis met onze quiz!

Gebruik van mondneusmaskers 

Mondneusmasker verplicht in winkels, openbare plaatsen… dus ook in onze kantoren!

Zoals jullie weten is het sinds zaterdag 11 juli verplicht een mondneusmasker te dragen bij het bezoek aan een winkel. Omdat onze kantoren externe bezoekers ontvangen (klanten, huishoudhulpen en verzorgenden) worden ze door de overheid beschouwd als winkels en moeten we dezelfde richtlijnen volgen. Dat wil zeggen dat het gebruik van mondneusmaskers verplicht is!

Hou je daarom steeds aan de volgende afspraken:

  • Ga enkel langs op kantoor als je een afspraak hebt met je sectorverantwoordelijke. Kom altijd alleen.
  • Zet je mondneusmasker op voor je binnen gaat en hou het de hele tijd aan.
  • Heb je een opleiding of wijkwerking? Ook dan is het dragen van een mondneusmasker voortaan verplicht. Hou hier rekening mee!
  • Zit je samen in de wagen met de klant: draag beiden een mondneusmasker.
  • Ga je mee met de klant naar het ziekenhuis of op doktersbezoek: ook hier moeten jullie beiden een mondneusmasker dragen.

De richtlijn om chirurgische mondneusmaskers te dragen bij de klant thuis indien je 1,5 m afstand niet kunt bewaren, blijft nog steeds geldig!

Gebruik van mondneusmasker

Je draagt steeds minimaal een mondneusmasker in textiel, vanaf het moment je de woning van de klant betreedt.

Je schakelt over naar een chirurgisch mondneusmasker als: 

  • je tijdens de zorg en ondersteuning in direct fysiek contact met de klant komt. Gebruik ook handschoenen als er lichamelijk contact is met de klant.
  • wanneer een afstand van 1,5 meter met de klant niet kan gerespecteerd worden, gedurende minstens 15 minuten.

Het mondneusmasker wordt opgehouden tijdens de duur van de zorg, ondersteuning, hulp- en dienstverlening. Indien 1,5 meter afstand niet kan gerespecteerd worden, vraag je aan de klant om ook een mondneusmasker te dragen (mag in textiel zijn). Zowel textiel maskers als chirurgische maskers kan je via je SV verkrijgen (ook voor de klant hebben we textiel maskers ter beschikking). Zorg ervoor dat je steeds voldoende voorraad hebt!!

Lees meer over de verschillende soorten mondneusmaskers.

Hygiëne

Met een goede hygiëne kunnen we de verspreiding van dit virus voorkomen of vertragen. Daarom raden we dit aan:
  • Was je handen regelmatig en grondig met zeep.
  • Hoest je? Doe dit in een papieren zakdoek die je vervolgens weggooit in een afgesloten vuilnisbak.
  • Heb je geen zakdoek bij de hand? Nies dan in de elleboog.
  • Vermijd lichamelijk contact: geef geen hand, kus niet. En hou voldoende afstand van andere mensen, zowel bij je klanten als in de winkel of op het openbaar vervoer.
  • Verlucht de woning grondig.
  • Gebruik handschoenen tijdens huishoudelijke taken bij een klant. Lees hoe je niet-steriele handschoenen uittrekt.
Blijf de hygiënemaatregelen strikt naleven

Handhygiëne: regelmatig de handen wassen met water en zeep (of ontsmetten)

  • Voor- en na (direct) contact met/of bezoek bij de klant
  • Na contact met de directe omgeving (of voorwerpen) van de klant. Laat de klant bijvoorbeeld zijn/haar eigen stylo gebruiken voor het aftekenen van het prestatieblad.
  • Na het uittrekken van handschoenen (indien van toepassing)
  • Na accidenteel contact met lichaamsvocht, bloed of slijmvliezen (hier: handen wassen en ontsmetten)

Leef hoest- en niesetiquette na

  • Bedek bij snuiten en niezen de neus en mond met een papieren zakdoek. Gooi de zakdoek nadien in de vuilnisbak. Als je geen zakdoek hebt, hoest of nies dan in je elleboog of voorarm (niet in je hand)
  • Was na hoesten of niezen je handen met water en vloeibare zeep. Gebruik papieren wegwerphanddoekjes of een schone handdoek om de handen te drogen.
  • Probeer het aanraken van je gezicht zoveel als mogelijk te beperken.

Wijs ook de klant op het belang van het naleven van algemeen hygiënische maatregelen zoals handen wassen en hoest- en niesetiquette.

Wanneer persoonlijke beschermingsmiddelen dragen?

Het agentschap Zorg en Gezondheid maakte een duidelijk overzicht: 

We herinneren jou ook aan de algemene richtlijnen van Zorg en Gezondheid om besmettingen te voorkomen. 

Wij danken je voor het volgen van deze richtlijnen. Samen proberen we om een verdere verspreiding van het virus tegen te gaan!

Bij correct gebruik zullen jullie steeds gezien worden als een laagrisicocontact in het geval van een besmetting bij je klant en zullen jullie dus verder aan het werk kunnen blijven. Enkel als jullie deze richtlijnen nauwkeurig volgen, zullen we erin slagen om al onze zorgklanten verder te blijven helpen. 

Update! Draag zorg voor jezelf

Als je in de zorg- of welzijnssector werkt, geef je vandaag alles wat je hebt. Met hart en ziel, dag in dag uit. 

Op het platform De ZorgSamen vind je tips om goed voor jezelf te zorgen, veerkracht bij te tanken en elkaar te ondersteunen. Zo houden we ons mentaal fit. 

Ook voor directe hulp kun je hier terecht. En je kunt ook interessante webinars volgen. Neem zeker een kijkje op www.dezorgsamen.be

Partena Luisterlijn is er ook voor jou

We willen alle collega’s de nodige ondersteuning bieden. Daarom hebben we de diensten van Partena Luisterlijn uitgebreid voor al onze medewerkers.

Heb je persoonlijke zorgen die je graag wil bespreken of zit je met vragen over simpele alledaagse situaties tot ingrijpende gebeurtenissen in je leven, dan kun je terecht op dit speciale nummer van de Luisterlijn voor Partena medewerkers: T. 0800 88082. Lees hier waarmee een professionele psycholoog je kan helpen.

Hoe praten met klanten die ongerust of angstig zijn?

Merk je dat je klant bezorgd of angstig is? Volgende tips kunnen jou helpen om hiermee om te gaan:

  • Zorg dat je over de juiste info beschikt. Die vind je op www.info-coronavirus.be.
  • Luister naar de klant. Is er een behoefte aan informatie, geef deze dan op maat van de klant. Is er een behoefte aan geruststelling, wees dan aanwezig en relativeer zonder te minimaliseren.
  • Angstgevoelens zijn normaal in tijden van onzekerheid. Angst is geen teken van zwakte, maar een normale reactie op een abnormale situatie.
  • Geef erkenning
    Zeg niet: “Bang zijn is niet nodig” of “Je hoeft niet bang te zijn”, want dan lijkt het alsof dat niet mag, terwijl het gevoel er wel is.
    Zeg liever: “Ik zie/merk dat je bang bent. Zullen we samen kijken wat je kunt doen?”. Help de klant om activiteiten te zoeken waarin hij/zij afleiding vindt. 

Tips die je kunt geven aan je klant om onrust tegen te gaan:

  • Bekijk de nieuwsberichten niet continu, maar op vaste tijdstippen. Zoek betrouwbare bronnen en laat je niet stresseren door anderen die in paniek raken. 
  • Probeer structuur te houden en blijf actief.
  • Zoek afleiding om negatieve gedachten tegen te gaan: lezen, series kijken, kruiswoordraadsels of wandelen kunnen rust brengen.
  • Blijf verbonden met de omgeving: iedereen voelt nu in mindere of meerdere mate onrust. Deel je gevoelens met anderen, maar verwacht niet dat anderen je angst wegnemen. Voelen dat je niet alleen bent kan een opluchting zijn. 

Helpen jouw tips niet om jouw klant gerust te stellen? Raad hem/haar aan om professionele hulp te zoeken. 

  • Leden van Partena Ziekenfonds kunnen terecht bij een psycholoog van Partena Luisterlijn op het gratis nummer T. 0800 88 0 81.
  • Is jouw klant geen lid van Partena Ziekenfonds, dan kun je hem/haar doorverwijzen naar Tele-Onthaal op het gratis nummer T. 106.
  • Het verlies van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis. Naasten van mensen die overleden in een residentiële voorziening moeten vandaag op een heel andere manier afscheid nemen van hun geliefde en kunnen daardoor te maken krijgen met heel wat emoties en een moeilijke verwerking. Download de flyer Nood aan een luisterend oor

Veelgestelde vragen

Mag je de klant nog meenemen in de wagen?

Probeer dit zoveel mogelijk te beperken tot de meest essentiële verplaatsingen. Enkel met naleving van alle preventiemaatregelen en omwille van zorgredenen (zowel fysisch als psycho-sociaal) zijn verplaatsingen met de klant mogelijk. Jouw klant vervoeren naar een vaccinatiecentrum is een essentiële verplaatsing. Maar boodschappen doe je tijdelijk zonder de klant.

De klant mag enkel mee met de wagen indien aan de volgende richtlijnen kan voldaan worden:

  • De klant neemt achteraan plaats om zoveel mogelijk afstand te kunnen houden.
  • Zowel klant als verzorgende draagt een mondneusmasker in de auto.
  • Zowel klant als verzorgende moet de handen gewassen hebben voor het instappen van de auto.
  • De klant moet zijn/haar handen ontsmetten (met eventueel de alcoholgel van de verzorgende), omdat hij/zij de auto aanraakt.

Opgelet! Als een persoon meer dan 15 minuten samen met een COVID-19-patiënt reist, dan wordt die beschouwd als 'hoog' risico op besmetting. Zelfs als beide personen hierbij een stoffen of chirurgisch mondmasker dragen.

Wat als mijn klant het prestatieblad niet wil aftekenen?

Vraag je klant om zijn/haar eigen balpen te gebruiken en het blad niet aan te raken.

Weigert de klant toch om te tekenen, dan noteer je zelf ‘Klant weigert te tekenen omwille van coronavirus’. 

Ik moet soms niet dringende zaken doen bij mijn klanten, zoals kasten poetsen. Dit is nu toch geen prioriteit?

De zorg- en ondersteuningsvragen worden geprioriteerd binnen het beschikbare aanbod. Hierbij wordt rekening gehouden met het geheel van de zorg- en ondersteuningscontext.
Je mag erop rekenen dat we steeds de meest zorgbehoevende en kwetsbare personen prioriteit geven in het inplannen van de zorg én dat we de gezondheid van onze medewerkers en klanten voorop stellen. Een goede hygiëne draagt hier zeker aan bij.

Wij werken volgens 2 pijlers, dit wil zeggen dat wij de klant inplannen volgens

  1. Prioriterende zorg (meest urgente en noodzakelijke zorg)
  2. Preventieve zorg: daar hoort extra poetsen, extra diepvriesmaaltijden bereiden, een extra wasbeurt van kledij, badhanddoeken, vaatdoeken, vaathanddoeken enz. bij.

Wat als je hoest of koorts hebt?

  • Heb je een aanhoudende hoest en/of koorts? Contacteer meteen telefonisch je huisarts en volg zijn/haar instructies.
  • Indien je in quarantaine moet of als je het coronavirus hebt: contacteer dan onmiddellijk jouw sectorverantwoordelijke.
  • Ga zeker niet werken als je ziekteverschijnselen hebt.

Wat als je klant ziek is?

  • We hebben aan de klanten gevraagd om ons te contacteren als ze in quarantaine moeten of als ze het coronavirus hebben. In dat geval nemen we direct contact op met jou en bespreken we wat er moet gebeuren.
  • Je klant kan ook ziek zijn zonder het coronavirus te hebben. We raden aan om altijd de hygiënische maatregelen toe te passen: was je handen regelmatig, gebruik handschoenen en hou voldoende afstand.
  • Indien je huishoudelijke taken uitvoert: poets steeds met handschoenen en warm water, en ververs je water regelmatig. Probeer ook extra aandacht te besteden aan bijvoorbeeld deurklinken en lichtschakelaars. Als het mogelijk is, zet dan een raam open zodat er verse lucht binnen kan.

Opleidingen en wijkwerkingen

Momenteel vinden alle wijkwerkingen en opleidingen digitaal plaats. We hopen om in maart opnieuw wat fysieke opleidingen te kunnen opstarten, maar we wachten hier nog op een groen licht.

UPDATE! Nieuwe maatregelen van de overheid

Er is een verbod op niet-essentiële reizen van 27/1/2021 tot en met 1/3/2021. Hou hier rekening mee!

Verlengde isolatie:

  • Test je positief op COVID-19? Dan zal je voortaan gedurende tien dagen in isolatie moeten.
  • Na een hoogrisicocontact is de duur van quarantaine tien dagen. Die duur kan ingekort worden tot minimum zeven dagen, op voorwaarde van een negatieve test die ten vroegste zeven dagen na de blootstelling werd afgenomen.

Deze maatregelen moeten strikt opgevolgd worden. We herhalen dit ook nog eens naar onze klanten en vragen om de poetsbeurten tijdig te annuleren in geval van quarantaine.

Wat als je zelf tot een risicogroep behoort?

Contacteer je huisarts om te bespreken wat er moet gebeuren.

Ben je zelf besmet ?

Verwittig onmiddellijk je sectorverantwoordelijke zodat we de nodige maatregelen kunnen nemen.

Heb je geen beschermingsmateriaal meer?

Contacteer je sectorverantwoordelijke zodat we jou van enkele nieuwe exemplaren kunnen voorzien.

Mag je de klant nog aanraken?

Dat mag uiteraard, denk hierbij wel aan de richtlijnen rond handhygiëne. Beperk de lichamelijke verzorging wel tot het noodzakelijke, bijvoorbeeld helpen bij het wassen en het toilet. 

Wat is schakelzorg en cohortzorg?

De overheid wil de aanpak van zowel thuiszorg als residentiële zorg goed en gestructureerd aanpakken en ten volle voorbereid zijn op verschillende scenario’s. De opstart van cohortzorg en schakelzorg wordt als aanpak naar voor geschoven.

Bij beide vormen wordt er gekeken naar de ondersteuning van verpleegkundigen, dokters, maatschappelijk werkers en verzorgenden. Ook aan de diensten voor gezinszorg wordt dus ondersteuning gevraagd indien cohortzorg en schakelzorg wordt opgestart.

Cohortzorg en schakelzorg zijn op vandaag, in de regio’s waar wij actief zijn, nog niet operationeel, maar wel volop in voorbereidende fase om snel te kunnen schakelen mocht dit nodig zijn. Het is belangrijk om in kaart te kunnen brengen welke medewerkers bereid zijn om in 1 of beide zorgvormen mee te werken. Op dit moment kun jij als verzorgende echt het verschil maken en meer dan ooit je hart voor de zorg tonen. Geef aan je sectorverantwoordelijke door als je bereid bent je steentje hierin bij te dragen.

Erkenning corona als beroepsziekte

Corona kan erkend worden als beroepsziekte. Kreeg je de diagnose van COVID-19? Kijk dan of er verband is met een professioneel contact met een COVID-19 patiënt en documenteer dit. Hiermee kun je een aanvraag indienen om het te laten erkennen als beroepsziekte. 

Breng zeker je sectorverantwoordelijke op de hoogte.

Waarom laten erkennen als beroepsziekte?

  • Je ontvangt 90% van je basisloon
  • Terugbetaling van remgeld bij doktersbezoek

Dien hiervoor zelf een aanvraag in bij Fedris.

  1. Download het formulier 501 en vul het in. 
  2. Download het formulier 503 en laat het invullen door een arts
  3. Voeg medische bewijsstukken toe en verschaf zoveel mogelijke informatie:
    • Aard van de beroepsactiviteit
    • Medische evolutie van de aandoening (verslagen van artsen)
    • Duur van de ongeschiktheid
    • Laboratoriumuitslagen die de infectie aantonen
  4. Stuur alle bovenstaande in één bundel op naar: Fedris, Sterrenkundelaan 1, 1210 Brussel

Interessante sites

partena hulp in huis
Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena