Poets- en strijkhulp

Coronavirus: Info voor huishoudhulpen

Hoe gaan we bij Partena Hulp in huis om met het coronavirus? Hieronder bundelen we de algemene afspraken voor al onze huishoudhulpen en geven we een antwoord op veelgestelde vragen.

Deze pagina krijgt dagelijks een update, dus kom regelmatig kijken voor de laatste informatie. 
LAATSTE UPDATE: dinsdag 7 juli 2020 - 11u58

UPDATE: Je ontvangt onze nieuwsbrief voorlopig niet meer per post: download de digitale nieuwsbrief 

Beste collega,

Zoals je weet zijn we sinds 20 april in verschillende fases aan het herstarten.Vandaag zijn er al ongeveer 1.000 collega’s terug aan de slag. Dat wil zeggen dat we aan de helft zijn. Samen bedienen jullie al meer dan 5.000 klanten. De reacties zijn heel positief en hartverwarmend. We willen jullie dan ook nogmaals bedanken voor de inzet in deze moeilijke tijden! 

Ondertussen heeft de Nationale Veiligheidsraad een plan voor de uitstap uit de lockdown afgekondigd. De Vlaamse Overheid, RVA en Federgon – dat is de federatie die onze sector vertegenwoordigt – hebben dit plan omgezet naar maatregelen voor dienstencheque-bedrijven.

Deze nieuwe maatregelen houden in dat we met z’n allen terug aan de slag moeten als er voldoende werk is dat volgens de veiligheidsmaatregelen kan uitgevoerd worden. Als klanten hulp wensen, en iedereen de maatregelen respecteert, kunnen we op een veilige manier werken. Er kan dan kan geen tijdelijke werkloosheid meer ingeroepen worden. Als klanten nog geen hulp wensen, kunnen we wel nog beroep doen op tijdelijke werkloosheid.

We hebben onze klanten gecontacteerd en gevraagd wie terug hulp wenst. Een deel van de klanten wil graag terug hulp, anderen willen liever nog even wachten.

Als je nog niet aan het werken bent, zullen we jou in de komende dagen telefonisch contacteren om te bespreken wanneer je zou kunnen starten en bij welke klanten dat zal zijn. Als een deel van je klanten hulp wenst, maar een ander deel niet, dan kun je gedeeltelijk werken en gedeeltelijk tijdelijke werkloosheid combineren. Je krijgt uiteraard een pakket met beschermingsmiddelen en de nodige veiligheidsinstructies.

Als je nog niet kan of wilt starten, bespreek je met je consulent wat de reden hiervoor is en welke mogelijke oplossingen er voor jou zijn. Zo voorziet de overheid extra ouderschapsverlof in bepaalde gevallen.

Het zal nog niet mogelijk zijn om met z’n allen terug te werken. En het zal zeker nog niet bij al onze klanten zijn. Maar we hopen dat we binnen enkele weken met een nog grotere groep huishoudhulpen terug actief zijn. Je mag erop rekenen dat we er alles aan doen om dit op een veilige manier te organiseren.

Nog veel succes aan onze werkende collega’s en hou het veilig!

Veel gestelde vragen

Uitbetaling van je loon van de maand april

Zoals altijd gebeurt de betaling op de 3e werkdag van de volgende maand, de lonen vertrekken nu woensdag 6 mei dus naar de bank.

Op woensdag 6 mei:

  • Betalen we het saldo van jouw loon van de maand april indien je al gestart bent.
  • Wordt de kilometervergoeding van de maand maart uitbetaald.
  • Versturen we de C3.2 werkgever naar jouw uitbetalingsinstelling. Wanneer je de uitkering voor tijdelijke werkloosheid ontvangt, hangt af van je vakbond of hulpkas.

Werk je medisch deeltijds? De personeelsdienst bezorgt je maandelijkse inkomstenverklaring aan je ziekenfonds.

Was je ziek tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid? We bezorgen zo snel mogelijk het inlichtingenblad (deel werkgever) aan je ziekenfonds, zodat zij je uitkering kunnen betalen.

Heropstart

Heb ik nog recht op een uitkering als ik gedeeltelijk terug begin te werken?

Jazeker! Jouw consulente zorgt ervoor dat je planning goed staat. Je kunt bijvoorbeeld 2 dagen werken, de andere dagen val je nog steeds onder ‘werkloosheid omwille van overmacht’. Jullie zullen voor die dagen dus de correcte vergoeding krijgen (70% + premie).

Waarom heb ik geen voorschot gekregen?

De uitbetalingsinstellingen werken jammer genoeg niet een systeem van voorschot en afrekening. Je krijgt je uitkering in één keer na het einde van de maand. 

Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht

Sinds 18/3/2020 vallen we onder het systeem van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Op dit moment zijn we gedeeltelijk terug aan het werk.

  • Als je nog niet kan of wilt werken, bekijken we samen welke verlofregeling voor jou van toepassing is.
  • Als je terug aan het werkt bent, heb je recht op een uitkering voor de uren dat je geen klanten hebt omwille van het coronavirus.

Wat moet ik doen om mijn uitkering aan te vragen?

De RVA heeft een vereenvoudigde procedure uitgewerkt voor werknemers in tijdelijke werkloosheid. Je moet voorlopig het formulier C3.2A niet meer gebruiken! De RVA zal de gegevens voor tijdelijke werkloosheid rechtstreeks opvragen bij de werkgever. 

Wat te doen bij ziekte?

Word je ziek tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid? Dan heb je recht op een uitkering van het ziekenfonds. Om deze uitkering te kunnen verkrijgen moet je volgende stappen ondernemen:

  • Meld je ziekte aan je consulent (via sms of mail).
  • Bezorg je ‘vertrouwelijk document’ onmiddellijk aan het ziekenfonds. Dit moet binnen de 14 dagen om geen verlies van uitkering te hebben). Laat je arts dit dus ook direct invullen bij je consultatie.
    Wie aangesloten is bij Partena Ziekenfonds kan dit document uitzonderlijk digitaal bezorgen via deze webpagina. Of per post naar Partena Ziekenfonds - dienst Arbeidsongeschiktheid, Sluisweg 2 bus 1 in 9000 Gent. 
  • Ben je in het bezit van een ziektebriefje, stuur dit dan digitaal door, er is geen zekerheid dat de ‘gewone’ post op tijd verwerkt zal worden. Neem dus een foto van je ziektebriefje en stuur het via e-mail naar je consulent of naar personeelsdienst@partena-partners.be of via Whatsapp 0492 13 32 86

Corona-ouderschapsverlof

Op 2 mei 2020 heeft de ministerraad een beslissing genomen over het corona-ouderschapsverlof. Met het akkoord van je werkgever kun je jouw arbeidsprestaties verminderen met 1/2 of 1/5 van je normale arbeidstijd. Deze maatregel geldt ook voor adoptieouders en pleegouders.

Opgelet! Er zijn enkele strikte voorwaarden:

  • Lorem ipsum dolor sit amet
  • Je moet minstens 1 maand in dienst zijn.
  • Je moet een contract hebben van minimum 28,5 uur.
  • Het kind waarvoor je ouderschapsverlof aanvraagt moet jonger zijn dan 12 jaar.
  • Je kunt het aanvragen in weken of maanden.
  • Het kan opgenomen worden van 1 mei tot en met 30 juni 2020.

De opname van het corona-ouderschapsverlof zal niet in rekening gebracht worden van het krediet van het gewone ouderschapsverlof. Het is een extra of bijkomend verlof.

Het corona-ouderschapsverlof kan opgenomen worden van 1/5 tot en met 30/6/2020, dit in weken of maanden. Werknemers die voltijds werken, hebben de keuze om het 1/5de of 1/2de op te nemen. Deeltijdse werknemers met een uurrooster van minstens 3/4, kunnen het corona-ouderschapsverlof enkel 1/2de opnemen. 

Werknemers die momenteel een gewoon ouderschapsverlof opnemen, kunnen hun ouderschapsverlof omzetten in corona-ouderschapsverlof.

Momenteel is het nog niet mogelijk om het corona-ouderschapsverlof aan te vragen bij de RVA. We houden je op de hoogte van zodra de RVA hiervoor groen licht geeft.

Neem contact op met je consulent indien je hier gebruik van wilt maken. Samen kunnen jullie dan het aanvraagformulier invullen en doorsturen naar personeelsdienst@partena-partners.be.

Heb je nog papieren dienstencheques?

Stuur ze zo snel mogelijk op in een witte Partena-envelop. Heb je geen witte enveloppen meer? Stuur ze dan op in een gewone envelop mét postzegel naar:

Partena Hulp in huis - Dienst Boekhouding, Sluisweg 2 in 9000 Gent.

Wanneer krijg ik mijn volgende planning?

We versturen deze week geen planningen met de post. Zodra we zeker zijn dat we terug kunnen opstarten, zullen we jouw nieuwe planning opsturen.

Tot slot: de meest recente info over het virus vind je steeds op www.info-coronavirus.be.

Partena Luisterlijn is er ook voor jou

We willen alle collega’s de nodige ondersteuning bieden. Daarom hebben we de diensten van Partena Luisterlijn uitgebreid voor al onze medewerkers.

Heb je persoonlijke zorgen die je graag wil bespreken of zit je met vragen over simpele alledaagse situaties tot ingrijpende gebeurtenissen in je leven, dan kun je terecht op dit speciale nummer van de Luisterlijn voor Partena medewerkers: T. 0800 88082. Lees hier waarmee een professionele psycholoog je kan helpen.

Bedankt voor je begrip, dagelijkse inzet en harde werk.
Blijf veilig, en zorg goed voor jezelf en je familie!

Kristel Bracke, directeur Partena Hulp in huis

partena hulp in huis
Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena