Poets- en strijkhulp

Coronavirus: Info voor huishoudhulpen

Hoe gaan we bij Partena en OZ Poets- en strijkhulp om met het coronavirus? Hieronder bundelen we de algemene afspraken voor al onze huishoudhulpen en geven we een antwoord op veelgestelde vragen.

Deze pagina krijgt regelmatig een update, dus kom regelmatig kijken voor de laatste informatie. 
LAATSTE UPDATE: dinsdag 2/11/2020

Beste collega,

De coronacijfers liegen er niet om, het gaat in ons land niet de goede kant op. En we moeten allemaal ons steentje bijdragen om deze golf te kunnen stoppen. We horen jullie bezorgdheden en die van de klanten, en we delen deze bezorgdheid ook. We moeten goed zorg dragen voor elkaar en alle maatregelen strikt volgen. 

Wat betekent dat voor jou?

Hoe komt het dat je mag verder werken, nu er maar 1 persoon is toelaten in je gezin?

  • Die ene persoon is iemand met wie je nauw contact mag hebben, op minder dan 1,5m en zonder mondmasker. Het zogenoemde ‘knuffelcontact’.
  • Je mag poetsen bij verschillende gezinnen, omdat je 1,5m afstand houdt, mondmasker opzet, kamers verlucht en natuurlijk ook regelmatig de handen wast.
  • We vragen onze klanten om te annuleren indien zij deze maatregelen niet kunnen respecteren. Als jij vaststelt dat de maatregelen niet gevolgd worden, contacteer dan onmiddellijk je consulent.

Hoe komt het dat we in maart gesloten waren en nu niet?

  • Bij de eerste golf in maart zijn we letterlijk overvallen door dit virus. Het was iets onbekend, waar we niet op voorbereid waren. We hadden geen duidelijke afspraken, geen beschermingsmateriaal, geen inzicht hoe de verspreiding verloopt. Vandaag hebben we dat gelukkig wel, en de ervaring van de afgelopen maanden heeft ons geleerd dat – als we de maatregelen strikt volgen – de verspreiding gelukkig niet tijdens het werk gebeurt.
  • We hebben nog steeds voldoende stock van beschermingsmateriaal. Indien je onvoldoende hebt, contacteer dan je consulent. Doe dit tijdig, want de consulenten kunnen slechts beperkt aanwezig zijn in de kantoren.

Wanneer wordt de poetsbeurt geannuleerd?

We vragen onze klanten om de poetsbeurt te annuleren indien ze in quarantaine zijn, wachten op het resultaat van een coronatest, ziek zijn of de afgesproken maatregelen niet kunnen volgen.
Indien ze de veiligheidsmaatregelen kunnen respecteren en zo zorgen voor een veilige werkomgeving, dan kan de poetsbeurt doorgaan. 

Laat ons goed zorg dragen voor elkaar

Voor veel mensen zullen wij in de komende weken misschien het enige contact zijn dat ze nog hebben. Hou het veilig voor jezelf en je familie.

Veelgestelde vragen

Bewijs dat je niet kan telewerken

Volgens de huidige maatregelen heb je geen bewijs voor verplaatsing nodig. Iedereen mag zich immers vrij verplaatsen. Je hebt wel een bewijs nodig dat je niet kan telewerken. Voor jou is dat heel eenvoudig je planning. Op jouw planning staat immers dat je als huishoudhulp tewerkgesteld bent bij klanten thuis. Zorg er dus steeds voor dat je jouw planning bij je hebt of kan tonen op je gsm wanneer je gaat werken.

Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht

Sinds 18/3/2020 vallen we onder het systeem van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht. Op dit moment zijn we gedeeltelijk terug aan het werk.

  • Als je nog niet kan of wilt werken, bekijken we samen welke verlofregeling voor jou van toepassing is.
  • Als je terug aan het werkt bent, heb je recht op een uitkering voor de uren dat je geen klanten hebt omwille van het coronavirus.

Wat moet ik doen om mijn uitkering aan te vragen?

De RVA heeft een vereenvoudigde procedure uitgewerkt voor werknemers in tijdelijke werkloosheid. Je moet voorlopig het formulier C3.2A niet meer gebruiken! De RVA zal de gegevens voor tijdelijke werkloosheid rechtstreeks opvragen bij de werkgever. 

Wat te doen bij ziekte?

Word je ziek tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid? Dan heb je recht op een uitkering van het ziekenfonds. Om deze uitkering te kunnen verkrijgen moet je volgende stappen ondernemen:

  • Meld je ziekte aan je consulent (via sms of mail).
  • Bezorg je ‘vertrouwelijk document’ onmiddellijk aan het ziekenfonds. Dit moet binnen de 14 dagen om geen verlies van uitkering te hebben). Laat je arts dit dus ook direct invullen bij je consultatie.
    Wie aangesloten is bij Partena Ziekenfonds kan dit document uitzonderlijk digitaal bezorgen via deze webpagina. Of per post naar Partena Ziekenfonds - dienst Arbeidsongeschiktheid, Sluisweg 2 bus 1 in 9000 Gent. 
  • Ben je in het bezit van een ziektebriefje, stuur dit dan digitaal door, er is geen zekerheid dat de ‘gewone’ post op tijd verwerkt zal worden. Neem dus een foto van je ziektebriefje en stuur het via e-mail naar je consulent of naar personeelsdienst@partena-partners.be of via Whatsapp 0492 13 32 86

Wat doe ik als ik terugkom van een buitenlandse reis?

In eerste instantie geven we je de tip mee om je aan de basisregels te houden wanneer je op uitstap gaat, of dat nu in België of in het buitenland is: handen wassen, afstand houden, drukte vermijden, ...

Wanneer je terugkomt uit vakantie, dan volg je de richtlijnen van de overheid. Deze richtlijnen en locaties van risicogebieden wijzigen voortdurend. Zorg dus dat je steeds op de hoogte bent van de laatste stand van zaken. Je vindt de nodige info op de site van de Federale Overheid Buitenlandse Zaken.

Vanuit de organisatie roepen we op tot burgerzin. Neem dus geen onnodige risico’s. Als je het advies krijgt om in quarantaine te gaan, doe dit dan zeker. 

Ik moet in quarantaine. Wat nu?

Als je in quarantaine moet, dan ben je arbeidsgeschikt, maar je mag je toch niet naar je vertrouwde werkplek begeven. We vragen je om ons een medisch getuigschrift van quarantaine van je huisarts te bezorgen. Verwittig onmiddellijk jouw consulent(e).

Wat zijn de gevolgen voor mijn werk?

Het uitgangspunt van quarantaine is dat je je woning niet verlaat en fysiek niet in contact komt met andere mensen. Dat wil zeggen dat je als huishoudhulp niet kunt werken. Je hebt dan recht op een werkloosheidsuitkering.

Wat als ik besmet ben?

Ben je besmet met COVID-19, dan ben je arbeidsongeschikt. Je dokter zal je een klassiek medisch attest bezorgen. Je hebt, zoals anders bij ziekte, recht op gewaarborgd loon en daarna op een uitkering van het ziekenfonds.

Heb je twijfels of vragen, neem dan contact op met je consulente.

Mondmasker verplicht in onze kantoren

Sinds zaterdag 11 juli is het verplicht een mondmasker te dragen bij het bezoek aan een winkel. Omdat onze kantoren externe bezoekers ontvangen (klanten, huishoudhulpen en verzorgenden) worden ze door de overheid beschouwd als winkels en moeten we dezelfde richtlijnen volgen. Dat wil zeggen dat het gebruik van mondmaskers verplicht is! Hou je daarom steeds aan de volgende afspraken:

  • Ga enkel langs op kantoor als je een afspraak hebt met je consulent(e). Kom altijd alleen.
  • Zet je mondmasker op voor je binnen gaat en hou het de hele tijd aan.
  • Heb je een opleiding? Ook dan is het dragen van een mondmasker voortaan verplicht. Hou hier rekening mee!

Partena Luisterlijn is er ook voor jou

We willen alle collega’s de nodige ondersteuning bieden. Daarom hebben we de diensten van Partena Luisterlijn uitgebreid voor al onze medewerkers.

Heb je persoonlijke zorgen die je graag wil bespreken of zit je met vragen over simpele alledaagse situaties tot ingrijpende gebeurtenissen in je leven, dan kun je terecht op dit speciale nummer van de Luisterlijn voor Partena medewerkers: T. 0800 88082. Lees hier waarmee een professionele psycholoog je kan helpen.

Hou het veilig voor jezelf en je familie!

Warme groeten,

Kristel Bracke, directeur Partena Hulp in huis

partena hulp in huis
Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena