Poets- en strijkhulp

Coronavirus: Info voor huishoudhulpen

Hoe gaan we bij Partena Hulp in huis om met het coronavirus? Hieronder bundelen we de algemene afspraken voor al onze huishoudhulpen en geven we een antwoord op veelgestelde vragen.

Deze pagina krijgt dagelijks een update, dus kom regelmatig kijken voor de laatste informatie. 
LAATSTE UPDATE: Vrijdag 27 maart 2020 - 9u55

NIEUW: Je ontvangt onze nieuwsbrief voorlopig niet meer per post: download de digitale nieuwsbrief

Beste collega,

Dit zijn heel uitzonderlijke tijden, waarin wij zorg willen en moeten dragen voor elkaar. In de eerste plaats willen we jou van harte bedanken voor je flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Als bedrijf zijn we bezorgd om jouw gezondheid, die van jouw gezin en van je klanten.

We zetten onze dienstverlening met dienstencheques stop vanaf 18 maart tot en met 3 april 2020. We blijven de situatie opvolgen en evalueren, om tijdig te beslissen of we deze periode moeten verlengen.

Jij en je collega’s poetsen bij meer dan 15.000 gezinnen. Op die manier kunnen wij ongewild bijdragen aan de verspreiding van het coronavirus. Dat willen we uiteraard vermijden. Gezondheid is en blijft onze nummer één-prioriteit. 

Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht

De RVA heeft beslist dat ook dienstencheques-werknemers tijdelijk werkloos kunnen gezet worden door overmacht, als hun bedrijf sluit omwille van de corona-uitbraak. Partena Hulp in huis heeft beslist om vanaf 18/3/2020 te stoppen met haar dienstverlening.

Dit betekent dat je sinds 18/3/2020 in het systeem van tijdelijke werkloosheid door overmacht zit. De overheid zal je een vervangingsinkomen betalen op basis van je contract.

Wat moet ik doen om mijn uitkering aan te vragen?

De RVA heeft een vereenvoudigde procedure uitgewerkt voor werknemers in tijdelijke werkloosheid. Je moet voorlopig het formulier C3.2A niet meer gebruiken! De RVA zal de gegevens voor tijdelijke werkloosheid rechtstreeks opvragen bij de werkgever. In bepaalde gevallen moet er wel een formulier C3.2-Corona worden ingevuld.

Concreet:

  • Je moet deze maanden geen papier indienen bij de vakbond of hulpkas.
  • Wie het formulier verloren was, hoeft zich geen zorgen te maken. Het is niet nodig om een kopie aan te vragen bij de RVA of de personeelsdienst.

Wie moet er wel nog een speciale aanvraag doen met het formulier C3.2-Corona?

  • Als je nog nooit een tijdelijke werkloosheidsuitkering (EW) hebt aangevraagd.
  • Als je nog nooit een tijdelijke werkloosheidsuitkering (EW) hebt aangevraagd sinds je bij Partena werkt.
  • Als je nog nooit een tijdelijke werkloosheidsuitkering (EW) hebt aangevraagd sinds je contract veranderd is (meer of minder uren).
  • Als het al meer dan 3 jaar geleden is dat je een tijdelijke werkloosheidsuitkering (EW) hebt aangevraagd.
  • Als je 65 jaar bent geworden sinds de laatste keer dat je een tijdelijke werkloosheidsuitkering (EW) hebt aangevraagd

In dit geval doe je de aanvraag met het speciale formulier C3.2 Corona bij je uitbetalingsinstelling. Maak je dossier aan bij een vakbond ABVV - ACV - ACLVB  of bij de hulpkas HVW.

In het formulier wordt gevraagd naar de eerste werkloosheidsdag van de maand. Wanneer was dat?

In het formulier wordt gevraagd naar de eerste werkloosheidsdag van de maand. Dit is niet noodzakelijk 18/3/2020, want het kan goed zijn dat je voordien al een dag EW had.

Je moet hier dus de allereerste dag EW invullen van de maand (ongeacht of dit economische werkloosheid was of tijdelijke werkloosheid door overmacht). Als je twijfelt, neem contact op met je consulent!

Ben ik nu werkloos?

Je contract wordt tijdelijk opgeschort, maar uiteraard blijf je werknemer van Partena Hulp in huis. Zodra de dienstverlening terug opgestart wordt, verwachten we je terug bij de klanten. Voorlopig lopen deze maatregelen tot en met 3 april 2020. Tot dan blijft Partena ook steeds bereikbaar voor al je vragen!

Er is eindelijk duidelijkheid over ziekte tijdens deze periode

Algemeen: de eerste 14 dagen ziekte heb je recht op gewaarborgd loon van de werkgever, daarna val je automatisch op de ziekenkas en moet je een ‘vertrouwelijk document’ indienen.

Specifiek voor deze periode: Partena Hulp in huis betaalt gewaarborgd loon tot en met 17/3. Was je nadien nog ziek, dan val je terug op je ziekenfonds. Je mag hiervoor een ‘vertrouwelijk document’ indienen bij je ziekenfonds. Je hebt hiervoor 14 dagen tijd vanaf de eerste dag ziekte. Je ontvangt geen gewaarborgd loon en geen uitkering voor tijdelijke werkloosheid tijdens de periode van ziekte vanaf 18/3/2020.

Voorbeeld: je was ziek en hebt een doktersattest van 12/3 tot en met 23/3/2020

  • Van 12/3 tot en met 17/3 krijg je gewaarborgd loon van Partena
  • Van 18/3 tot en met 23/3 krijg je een uitkering van je ziekenfonds
  • Vanaf 24/3 heb je recht op een uitkering tijdelijke werkloosheid wegens overmacht

Om deze uitkering te kunnen verkrijgen moet je volgende stappen ondernemen:

  • Meld je ziekte aan je consulent (via sms of mail).
  • Bezorg je ‘vertrouwelijk document’ onmiddellijk aan het ziekenfonds. Dit moet binnen de 14 dagen om geen verlies van uitkering te hebben). Laat je arts dit dus ook direct invullen bij je consultatie.
    Wie aangesloten is bij Partena Ziekenfonds kan dit document uitzonderlijk digitaal bezorgen via deze webpagina. Of per post naar Partena Ziekenfonds - dienst Arbeidsongeschiktheid, Sluisweg 2 bus 1 in 9000 Gent. 
  • Ben je in het bezit van een ziektebriefje, stuur dit dan digitaal door, er is geen zekerheid dat de ‘gewone’ post op tijd verwerkt zal worden. Neem dus een foto van je ziektebriefje en stuur het via e-mail naar je consulent of naar personeelsdienst@partena-partners.be of via Whatsapp 0492 13 32 86

Heb je nog papieren dienstencheques?

Stuur ze zo snel mogelijk op in een witte Partena-envelop. Heb je geen witte enveloppen meer? Stuur ze dan op in een gewone envelop mét postzegel naar:

Partena Hulp in huis - Dienst Boekhouding, Sluisweg 2 in 9000 Gent.

Wanneer krijg ik mijn volgende planning?

We versturen deze week geen planningen met de post. Zodra we zeker zijn dat we terug kunnen opstarten, zullen we jouw nieuwe planning opsturen.

Hoe lang zullen deze maatregelen duren?

Voorlopig nemen we deze maatregelen tot en met vrijdag 3 april. Als het verlengd wordt, zullen we je hier tijdig van verwittigen. Check regelmatig deze webpagina. We zullen steeds alle updates hier posten.

Tot slot: de meest recente info over het virus vind je steeds op www.info-coronavirus.be.

Bedankt voor je begrip, dagelijkse inzet en harde werk.
Blijf veilig, en zorg goed voor jezelf en je familie!

Kristel Bracke, directeur Partena Hulp in huis

partena hulp in huis
Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena