Vlaamse sociale bescherming

Mobiliteitshulpmiddelen

Wie door een chronische ziekte, ouderdom of een beperking een hulpmiddel nodig heeft om zich te verplaatsen, kan via de Vlaamse sociale bescherming een ‘mobiliteitshulpmiddel’ kopen of huren.

Je kunt dit hulpmiddel op medisch voorschrift aanvragen bij een verstrekker (bandagist). De factuur gaat niet naar jou, maar naar de zorgkas.

Vanaf 2019 staat de Vlaamse sociale bescherming in voor de financiering van mobiliteitshulpmiddelen. Dit betekent dat een hulpmiddel sneller toegekend kan worden, er meer huurmogelijkheden zijn en het aanbod niet langer leeftijdsafhankelijk is. Voor jou betekent dit dat je je vanaf 16 december 2018 tot jouw verstrekker (bandagist) moet wenden om een aanvraag in te dienen.

Voor wie?

De Vlaamse sociale bescherming betaalt een groot deel van de kosten voor de aankoop of huur van een mobiliteitshulpmiddel, op voorwaarde dat je in orde bent met je jaarlijkse zorgpremie en over een medisch voorschrift beschikt. Dit voorschrift wordt opgemaakt door een arts of door een rolstoeladviesteam (als je door gezondheidsproblemen moeilijkheden ondervindt om je te verplaatsen op eigen kracht).

Mensen die lijden aan een snel degeneratieve aandoening (SDA) kunnen met een snellere en flexibelere aanvraag hun mobiliteitshulpmiddel huren in plaats van kopen. Zo’n aandoening moet worden vastgesteld door een neuroloog of rolstoeladviesteam.

Hoe vraag je een mobiliteitshulpmiddel aan?

  1. Ga naar jouw huisarts of een rolstoeladviesteam voor een voorschrift of rolstoeladviesrapport voor je mobiliteitshulpmiddel.
  2. Ga met dat voorschrift of rolstoeladviesrapport naar een verstrekker van mobiliteitshulpmiddelen (bandagist). Die zal je adviseren over de mogelijkheden, een hulpmiddel voorstellen en met jou een aanvraagformulier invullen.
  3. Je verstrekker stuurt je aanvraag digitaal door naar je zorgkas.
  4. Je krijgt een brief van jouw zorgkas waarin staat voor welk mobiliteitshulpmiddel de Vlaamse sociale bescherming tussenbeide komt in de kosten. Jouw verstrekker bezorgt je je hulpmiddel. Hij kan het hulpmiddel pas leveren nadat je een brief met een positieve beslissing hebt gekregen.
  5. Heb je naast een mobiliteitshulpmiddel ook andere hulpmiddelen nodig, of zijn er aanpassingen aan jouw woning nodig, contacteer dan onze sociale dienst. Onze ergotherapeuten geven deskundig advies over woningaanpassing, hulpmiddelen dagelijks leven en handicapspecifieke hulpmiddelen.

Veelgestelde vragen 

  • Waar vind ik een verstrekker voor een mobiliteitshulpmiddel?
  • Welke mobiliteitshulpmiddelen komen in aanmerking?
  • Heb ik de keuze om een mobiliteitshulpmiddel te kopen of huren?
  • Hoeveel betaal ik voor een mobiliteitshulpmiddel?
  • Ik heb al een mobiliteitshulpmiddel. Wat nu?
Meer

Thuiszorg

Extra hulp nodig?

Ben je net bevallen of heb je extra hulp nodig? Ons ervaren team maatschappelijk werkers regelt graag kraamzorg, poetshulp, thuisoppas zorgbehoevenden, palliatieve zorg of ziekenvervoer voor jou.

Ontdek ons aanbod

Regel nu je zorgen voor morgen

Kies voor één aanspreekpunt voor zowel je ziekenfonds
als de zorgkas.

Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena