Werknemer

Arbeidsongeschiktheid aangeven

Arbeidsongeschikt door ongeval of ziekte? Geef het meteen aan bij je werkgever en bij je ziekenfonds. Zorg dat je ons het originele getuigschrift bezorgt per post met priorzegel.

Een getuigschrift van arbeidsongeschiktheid moet je normaal per post bezorgen aan je ziekenfonds. Het RIZIV laat nu tijdelijk toe om je attest digitaal aan je ziekenfonds te bezorgen. Deze maatregel geldt enkel tijdens de periode van 18/3/2020 tot en met 5/4/2020.

Zo bezorg je ons het getuigschrift digitaal

Aangifte bij het ziekenfonds

Je geeft je arbeidsongeschiktheid aan bij het ziekenfonds via een medisch getuigschrift arbeidsongeschiktheid, of het zogenaamde 'document vertrouwelijk'.

Laat het document invullen door je behandelende arts met

  • jouw gegevens
  • de identificatie van de behandelende arts (arts erkend door het RIZIV)
  • datum en handtekening van de behandelende arts
  • begin- en einddatum van de arbeidsongeschiktheid
  • reden en aard van de arbeidsongeschiktheid

Heb je geen getuigschrift arbeidsongeschiktheid bij de hand? Vraag je arts om zelf een medisch getuigschrift op te maken met de nodige gegevens erop.

Bezorg het ingevulde getuigschrift aan je ziekenfonds

  • Verstuur het originele document per post met priorzegel naar ons hoofdkantoor op adres: Sluisweg 2, bus 1, 9000 GENT. Wij bezorgen het aan de adviserende arts.
  • De adviserende arts moet het originele document krijgen. Fotokopie, fax of e-mail zijn niet geldig.

Aangifte bij je werkgever

Verwittig zo snel mogelijk je werkgever als je arbeidsongeschikt bent. Volg hiervoor de procedure die beschreven staat in je arbeidscontract of arbeidsreglement.

Maak een afspraak

Persoonlijk advies nodig? We helpen je graag! Maak een afspraak met een klantenadviseur in een kantoor in je buurt.

Afspraak maken

Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena