Gezonde voedingsgewoontes

Suiker is een belangrijke brandstof voor je lichaam, maar te veel is niet gezond. Lees hoeveel suiker je eigenlijk nodig hebt, hoe je kiest voor gezonde tussendoortjes en waarom je soms nog meer honger krijgt van suiker. En lees onze tips om zelf te minderen met suiker.

Tips om te minderen met suiker

Wil je graag minder suiker eten, maar weet je niet goed waar te beginnen? We geven je alvast 5 haalbare tips om meteen te starten met die gezonde voornemens. Kleine stapjes doen al veel!

  • Zorg dat je ontbijt stevig genoeg is
    Een volwaardig ontbijt bevat brood of granen, een zuivelproduct, een stuk fruit en een ongezoete drank (water, koffie, thee, kruidenthee enz.).
    Sla je ontbijt nooit over. Je loopt het risico dat je zin krijgt om in de loop van de ochtend te gaan eten of snacken.
  • Let op met fruitsap of smoothies 
    Drink er niet meer van dan één glas per dag. 
    Eet liever gewoon een stuk fruit uit het vuistje.
  • Zin in iets zoets? 
    Gedroogd fruit, een stukje pure chocolade (+70%) of een yoghurtje natuur zorgen voor een zoet gevoel. 
  • Voeg zo weinig mogelijk suiker toe 
    Vermijd om suiker aan je voeding toe te voegen. Dat geldt zowel voor witte en bruine suiker, als voor honing, fructose, tarwestroop, ahornsiroop, enzovoort.
    Verminder geleidelijk aan de hoeveelheid suiker in je koffie, thee enz., totdat je volledig zonder kunt.
    In yoghurt, bij ontbijtgranen, op pannenkoeken enz. vervang je de suiker, honing, of agavesiroop beter door stukjes vers fruit en/of gedroogde vruchten.
  • Eet rustig
    Eet niet terwijl je iets anders aan het doen bent. Neem de tijd om rustig te eten en zorg dat je goed kauwt. 

 De smaak te pakken? Lees alle gezonde tips om te minderen met suiker in onze blogpost.

Suiker geeft zin in suiker

Wist je dat sommige voedingsmiddelen je hongergevoel net stimuleren? Suiker is er zo eentje.

Lees waarom je honger krijgt van suiker

 

Ken jij het kastsyndroom?

Een simpele, maar gouden tip: koop geen te grote voorraad zoetigheden, want als de zoetigheden in je kast liggen, worden ze sowieso opgegeten.

Vul liever de fruitmand met heerlijk seizoensfruit. Denk er ook aan om elke ochtend een paar gezonde tussendoortjes mee te nemen naar het werk: fruit, groenten, gedroogde vruchten, rijstwafels...

Ook goed om weten:vermijd suikerbommetjes zoals frisdrank of fruitsap. Je organisme neemt de suikers uit de dranken sneller op, en dat wakkert je hongergevoel aan.

 

Kinderen en suiker

De meeste kinderen houden van zoet. Het is dan ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat ze niet te veel suiker binnen krijgen. Hoe leer je je kind gezonde voedingsgewoontes aan? En hoe hou je de koekjes en snoepjes binnen de perken?

Lees meer over kinderen en suiker

 

Is frisdrank echt zo slecht?

Een frisdrank af en toe kan heerlijk verfrissen. Jammer genoeg zitten ze meestal bomvol suiker en zijn ze dus niet erg gezond. Waarom is frisdrank zo ongezond? En wat met zogenaamde 'gezonde' alternatieven met bijvoorbeeld zoetstof?

Lees meer over frisdrank

 

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

"Mag ik een koekje?" is een vraag die ouders niet onbekend klinkt. Een tussendoortje is op zich een gezonde gewoonte, maar probeer niet elke keer naar suikerrijke koekjes of chocolade te grijpen. 

Lees welke tussendoortjes gezonde alternatieven bieden

 

10 tips om te bakken met minder suiker

Lekkere desserts maken met minder suiker? Het kàn! Volg de tips van Madam Bakster en proef zelf.
 
  1. Spring creatief om met ingrediënten: Vervang boter eens door appelmoes of gebruik lopende margarine. Die bevat meer onverzadigde vetten, ook wel de gezonde vetten genoemd. 
  2. Verwerk vezelrijke producten in je desserts: Gebruik havermout, volkorenmeel, dadels, ... Meer vezels = gelukkigere darmen!
  3. Ook met groenten kun je creatief aan de slag in desserts: Verwerk courgette in je muffin of pompoen in je kaastaart. Dé ideale manier om je kinderen stiekem groenten te laten eten.
  4. Weg met die geraffineerde suikers: Er zijn genoeg alternatieven om je desserts te zoeten. Denk maar aan bananen, gedroogd fruit, stevia, … Meestal zijn deze ook een pak zoeter waardoor je er minder van nodig hebt.
  5. Tijd om de specerijen uit de kast te halen: Kaneel, kardemom, gember en zelfs nootmuskaat zorgen voor een zoete toets.
  6. Laat die ongezonde boterfrostings achterwege: Versier je cupcakes of taarten met zelfgemaakte, suikervrije confituur of opgeklopte plantaardige room, bv. op basis van soja.
  7. Fan van chocolade? Gebruik pure chocolade (+ 70%) in je desserts.
  8. Vervang bewerkte producten door onbewerkte ingrediënten: Koop geen cake-mix maar maak je cake zelf met volkoren bloem en gezondere zoetmiddelen.
  9. Versier je taarten anders: Gebruik bijvoorbeeld een crumble van verse noten, cacaonibs, geroosterde zonnebloempitten of goji-bessen. Ze komen rechtstreeks uit de natuur en zijn zo lekker.
  10. Geniet geniet geniet! Desserts maken deel uit van ons sociaal leven. Ze zijn er om onder familie of vrienden te delen. 
 

Waarom een vieruurtje een goed idee is

Een gezond tussendoortje of vieruurtje is een uitstekende manier om te vermijden dat je naar ongezonde snacks grijpt. Maak van het vieruurtje een volwaardig eetmoment. Het levert nieuwe energie en stilt je honger. Maar stel je vieruurtje wel zorgvuldig samen.

Lees hoe je een gezond tussendoortje kiest

 

Suiker op het voedingsetiket: waarop letten?

Hoeveel suiker bevat een product? Welke benamingen kunnen suikers hebben? En wat betekent een claim als 'suikerarm' of 'met zoetstoffen' precies? 

Het voedingsetiket vertelt je veel over de hoeveelheid en soort suikers in een product. We helpen je op weg om het te ontleden.

Lees hoe je suiker vindt op het voedingsetiket