Gezonde voedingsgewoontes

Suiker is een belangrijke brandstof voor je lichaam, maar te veel is niet gezond. Lees hoeveel suiker je eigenlijk nodig hebt, hoe je kiest voor gezonde tussendoortjes en waarom je soms nog meer honger krijgt van suiker. En lees onze tips om zelf te minderen met suiker.

Tips om te minderen met suiker

Wil je graag minder suiker eten, maar weet je niet goed waar te beginnen? We geven je alvast 5 haalbare tips om meteen te starten met die gezonde voornemens. Kleine stapjes doen al veel!

  • Zorg dat je ontbijt stevig genoeg is
    Een volwaardig ontbijt bevat brood of granen, een zuivelproduct, een stuk fruit en een ongezoete drank (water, koffie, thee, kruidenthee enz.).
    Sla je ontbijt nooit over. Je loopt het risico dat je zin krijgt om in de loop van de ochtend te gaan eten of snacken.
  • Let op met fruitsap of smoothies 
    Drink er niet meer van dan één glas per dag. 
    Eet liever gewoon een stuk fruit uit het vuistje.
  • Zin in iets zoets? 
    Gedroogd fruit, een stukje pure chocolade (+70%) of een yoghurtje natuur zorgen voor een zoet gevoel. 
  • Voeg zo weinig mogelijk suiker toe 
    Vermijd om suiker aan je voeding toe te voegen. Dat geldt zowel voor witte en bruine suiker, als voor honing, fructose, tarwestroop, ahornsiroop, enzovoort.
    Verminder geleidelijk aan de hoeveelheid suiker in je koffie, thee enz., totdat je volledig zonder kunt.
    In yoghurt, bij ontbijtgranen, op pannenkoeken enz. vervang je de suiker, honing, of agavesiroop beter door stukjes vers fruit en/of gedroogde vruchten.
  • Eet rustig
    Eet niet terwijl je iets anders aan het doen bent. Neem de tijd om rustig te eten en zorg dat je goed kauwt. 

 De smaak te pakken? Lees alle gezonde tips om te minderen met suiker in onze blogpost.

Suiker geeft zin in suiker

Wist je dat sommige voedingsmiddelen je hongergevoel net stimuleren? Suiker is er zo eentje.

Lees waarom je honger krijgt van suiker

 

Hoeveel suiker is oké?

Voor een beter voedingsevenwicht adviseren de voedingsexperts om de toegevoegde suikers te beperken en om meer complexe koolhydraten te verbruiken, zodat je niet te vet eet.

De ideale energie-inname ziet er ongeveer zo uit:

  • Koolhydraten: 50 tot 55% van je dagelijkse energie-inname
  • Eiwitten: ongeveer 10%
  • Lipiden (vetstoffen): maximaal 30-35%

Lees meer over gezonde voeding met minder suiker

 

Kinderen en suiker

De meeste kinderen houden van zoet. Het is dan ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat ze niet te veel suiker binnen krijgen. Hoe leer je je kind gezonde voedingsgewoontes aan? En hoe hou je de koekjes en snoepjes binnen de perken?

Lees meer over kinderen en suiker

 

Is frisdrank echt zo slecht?

Een frisdrank af en toe kan heerlijk verfrissen. Jammer genoeg zitten ze meestal bomvol suiker en zijn ze dus niet erg gezond. Waarom is frisdrank zo ongezond? En wat met zogenaamde 'gezonde' alternatieven met bijvoorbeeld zoetstof?

Lees meer over frisdrank

 

Wat zijn gezonde tussendoortjes?

"Mag ik een koekje?" is een vraag die ouders niet onbekend klinkt. Een tussendoortje is op zich een gezonde gewoonte, maar probeer niet elke keer naar suikerrijke koekjes of chocolade te grijpen. 

Lees welke tussendoortjes gezonde alternatieven bieden