Alarmsignalen 

Hoe herken je oververmoeidheid, burn-out of psychische problemen? Vaak keren dezelfde alarmsignalen terug. 

Zo herken je mentale overbelasting

Herken je deze trekjes bij jezelf of bij iemand in je omgeving? Dan is het tijd om naar oplossingen te zoeken. Roep hulplijnen in of zoek naar manieren om de druk te verminderen.

Andere emoties

Als het niet goed met je gaat, of je bent oververmoeid, dan heb je minder controle over je emoties. Merk je dat je een gevoel van uitzichtloosheid hebt, of merk je dat iemand in je omgeving zich zo voelt, dan is het tijd om in te grijpen en hulp te zoeken.

De alarmsignalen:

  • Sneller boos of geïrriteerd zijn
  • Futloos of besluiteloos zijn
  • Sneller huilen
  • Stemmingswisselingen
 
 

Ander gedrag

Merk je aan jezelf of aan iemand in je omgeving een ander gedrag dan normaal, dan kan dat wijzen op oververmoeidheid, burn-out of psychische problemen.

De alarmsignalen:

  • Concentratieproblemen, vergeetachtigheid
  • Overmatige bezorgdheid, of juist roekeloos gedrag
  • Onrust, gejaagdheid, opvliegendheid
  • Meer of minder eten, meer alcohol drinken, roken, drug- of medicatiegebruik ...
  • Vaak gaat dit ook gepaard met slaapproblemen, wat de situatie nog kan verergeren. Wakker liggen van je problemen is een alarmsignaal dat je serieus moet nemen.
 
 

Zeggen dat het niet goed gaat

Soms spreken mensen het ronduit uit dat ze zich niet goed voelen, of omgekeerd: stralen ze uit dat ze zich niet goed voelen, maar beweren ze het tegenovergestelde uit schrik om jou lastig te vallen.

De alarmsignalen:

  • Hoor je iemand in je omgeving zeggen dat ze 'op' zijn, 'niet meer kunnen' of 'het niet meer zien zitten', dan neem je dat best serieus.
  • Soms zegt iemand niet letterlijk dat het niet goed gaat, maar merk je het aan hun gedrag, terwijl ze aangeven dat ze je niet willen lastigvallen met hun problemen of zeggen dat 'het wel gaat'. Ook dat kan een alarmsignaal zijn.
  • Merk je aan jezelf dat je niet goed weet hoe te antwoorden op de vraag 'hoe gaat het', check dan toch even heel eerlijk bij jezelf of je niet over je grenzen bent gegaan.
 
 

Meer lezen?

Op de website 4voor 2be vind je meer info over alarmsigalen en wat je kunt doen als je ze opmerkt.

www.4voor12.be
 

Zich terugtrekken

Als je er even door zit, krijg je plots minder plezier in dingen die je anders wel leuk vindt. Dat wil zeggen dat je mentaal onder druk staat.

De alarmsignalen:

  • Wat je anders graag doet in je vrije tijd vind je nu een opgave.
  • Je hebt geen zin om mensen te zien.
  • Je ziet snel tegen dingen op. 
 
 

Praten helpt

Als Partena-lid krijg je 5 gratis telefoongesprekken met een psycholoog via de Partena Luisterlijn. Zoek je zelf hulp, of maak je je zorgen om iemand in je omgeving? Bel voor een vrijblijvend verkenningsgesprek naar T. 0800 88 0 81.
Zo werkt de Luisterlijn

Zo blijf je in balans

De juiste balans vinden tussen werk en privé, tussen me-time en je gezin, tussen ontspanning en uitdaging: hoe doe je dat? Hou je hoofd fit met onze tips, of doe de veerkracht-test voor tips op maat.
Tips voor meer veerkracht in coronatijden
Schijfruimte vol