Advies

De juiste balans vinden tussen werk en privé, tussen me-time en je gezin, tussen ontspanning en uitdaging: hoe doe je dat? 

Zo blijf je in balans

Als je mogelijkheden om te ontspannen beperkt zijn, de stresslevels hoog en de hulplijnen moeilijk beschikbaar, is in balans blijven nog een grotere uitdaging dan anders. Hou de moed erin met deze tips.

Meer dan ooit is het in coronatijden een uitdaging om alle ballen in de lucht te houden: als mama, partner, collega , vriendin, ... Op het einde van de dag heb ik vaak het gevoel dat ik alles maar 'half' heb gedaan. Gelukkig hoor ik van andere mama's dat zij hetzelfde ervaren. Dat maakt mij wat milder voor mijzelf.

Karen, 31

Meet je mentale veerkracht. Doe de test.

Work-life balance: flexibel plannen 

  • Maak een planning rond werk, gezin, en vrije tijd

    Vergeet niet wat tijd voor jezelf te blokkeren.

  • Wees mild en flexibel in je planning

    Stel prioriteiten. Wat kan nu even minder perfectionistisch? 

  • Wees eerlijk tegenover de kinderen

    Geef aan dat dit een uitzonderlijke situatie is en dat je niet altijd weet wat komen gaat of hoe jullie zaken moeten oplossen. Maar geef ook aan dat het tijdelijk is.

  • Probeer de tijd samen werkvrij te maken

    Het is in deze omstandigheden belangrijk om écht aanwezig te zijn bij elkaar. Maak voor die momenten de leefruimte even werkvrij. Probeer ook de telefoons even aan de kant te leggen.

  • Zit af en toe samen als gezin om te praten

    Kinderen en tieners hebben transparantie en een klankbord nodig. Geef ook aandacht aan de positieve dingen: ‘We doen dit toch maar, ondanks alles'.
 

Communicatie: baken je grenzen af

  • Durf met je werkgever te bespreken wat haalbaar is voor jou in deze omstandigheden. Laat werkstress of angst om je job te verliezen dit niet in de weg staan. Als je dit moet volhouden, zijn aanpassingen onontbeerlijk.

  • Laat de school van je kinderen weten wat jullie gezinssituatie is op dit moment, en wat haalbaar is voor jullie. Hou de leerkrachten op de hoogte als het moeilijk loopt en zoek samen naar oplossingen en compromissen. Voel je niet schuldig als alles niet perfect lukt.

Zelfzorg: ook jij verdient aandacht

  • Maak tijd en ruimte voor jezelf, hoe moeilijk dat vandaag ook is. Je hebt tijd nodig om alles wat nu gebeurt te verwerken. Plan die tijd bewust in.

  • Praat met je omgeving: geef aan waarom je die tijd en ruimte nodig hebt. Zo geef je hen de kans om hetzelfde te doen. 

  • Besef dat je die portie zelfzorg absoluut verdient. Dit zijn uitzonderlijke omstandigheden. Dat je nu sneller moe bent, wat meer tijd voor verwerking nodig hebt, ... is heel normaal. 
 

Netwerk: laat je helpen

  • Blijf je netwerk of steunfiguren aanspreken om te praten. Telefoneer, chat, ga samen wandelen, ... Ventileren, begrip tonen voor elkaars situatie, raad vragen, tips uitwisselen: het is nu meer dan ooit waardevol.

  • Raak je er zelf niet uit, zoek dan ondersteuning. Wist je dat je via Partena Ziekenfonds 5 gratis gesprekken bij een psycholoog van de Luisterlijn hebt? Maak er gebruik van, of informeer vrijblijvend naar de opties voor jouw situatie.
 
 

Heb jij te veel aan je hoofd?

Ben je in balans, zit je in de gevarenzone of ben je overbelast? De veerkracht-test wijst het uit in een paar minuten. Daarna krijg je hulp op maat van jouw situatie. Aarzel niet: sta nu even stil bij hoe je je voelt.
Doe nu de test 
 

Getuigenissen

Als alles zo snel in verandering is, probeer ik te vertragen. Je moet eerst accepteren dat de dingen nu even niet perfect kunnen. Pas dan kun je mee veranderen.

Bart, 44

Hoe moeilijk alles ook is, ik probeer positief te blijven en de moed erin te houden. Gezonde voeding en elke dag na het werk een wandeling: goed voor lichaam en geest, en doet elke keer weer deugd.

Sofie, 47

Ik heb eigenlijk geen enkel probleem in deze coronatijden. Ik heb als kind al noodgedwongen moeten leren om anders, kleiner, rustiger te gaan leven. Dat komt mij nu goed van pas.

Elke, 33

Meer tips voor jou

Beweeg

Door te bewegen geef je je lichaam de kans om al die adrenaline af te voeren en plaats te maken voor oxytocine en melatonine: de hormonen waar je rustig van wordt. Een verkwikkende wandeling volstaat, leg de lat niet meteen te hoog.

Minder stilzitten is niet alleen goed voor je lichaam, het zorgt ook voor een mentale opkikker. Regelmatig rechtstaan tijdens het werk, een wandeling onder de middag, ... 

Ontdek haalbare en praktische beweegtips op www.toerkedoen.be.

Hulp vragen

Hulp vragen is geen teken van hulpeloosheid, maar getuigt van bescheidenheid en zelfkennis. Ga bij jezelf na waarvoor je precies hulp nodig hebt en wie je daarvoor het best kunt aanspreken.

Aarzel niet om gewoon om die hulp te vragen. Je zult verbaasd zijn hoe graag mensen willen helpen als je duidelijk aangeeft wat ze voor je kunnen doen.
Toerkedoen

Pierkerkwartier

Geef jezelf een piekerkwartier: piekeren mag tijdens dat kwartiertje volop, maar niet ervoor of erna. Piekergedachten die op andere momenten opduiken, schrijf je neer en bewaar je voor het piekermomentje.

Telefoon uit

Leg je telefoon uit het zicht en zet hem op stil. Online kranten en social media hoef je er even niet bij te nemen. Je vermijdt ook dat je onderbroken wordt bij andere bezigheden.

Je hoeft niet perfect te zijn

Je hoeft niet altijd alles goed te doen. En niet iedereen moet jou leuk vinden. Zo’n idealen loslaten, is niet eenvoudig, maar het schept wel meteen meer ruimte in je hoofd. Ruimte waarin je gewoon je doordeweekse zelf kunt zijn. En dat is helemaal oké.
 

Praten helpt

Als Partena-lid krijg je 5 gratis telefoongesprekken met een psycholoog via de Partena Luisterlijn. Zoek je zelf hulp, of maak je je zorgen om iemand in je omgeving? Bel voor een vrijblijvend verkenningsgesprek naar T. 0800 88 0 81.
Zo werkt de Luisterlijn

Psychische problemen: Zo kun je helpen

Maak je je zorgen om iemand in je omgeving die het moeilijk heeft? Hoe kun je het best helpen? En wat doe je beter niet als iemand mentaal overbelast is? Zo maak je het verschil.
Zo kun je helpen
Schijfruimte vol