Psychische problemen: Zo kun je helpen

Maak je je zorgen om iemand in je omgeving die het moeilijk heeft? Hoe kun je het best helpen? En wat doe je beter niet als iemand mentaal overbelast is? Zo maak je het verschil.

Wat je kunt doen

  • Wees alert voor alarmsignalen en neem ze serieus

    Als je merkt dat het gedrag of uiterlijk van een persoon verandert, dan kan dat een alarmsignaal zijn voor psychische problemen. Sluit iemand zich af van z’n omgeving, merk je gemoedsschommelingen of sterke emoties op, of geeft iemand aan dat het niet goed gaat, neem dat dan serieus. Vooral als je meerdere signalen tegelijk opmerkt, of als ze lang aanhouden. Hangen ze samen met een verlieservaring of negatieve levensgebeurtenis, dan ben je best extra alert.
  • Praat erover

    Durf open te praten over de negatieve gevoelens of gedachten die de persoon ervaart. Door erover te praten help je hem of haar om inzicht krijgen in de situatie. Zo kun je samen de ernst van het probleem inschatten en op zoek gaan naar gepaste hulp.
  • Hou contact

    Sociaal contact en het gevoel hebben bij iemand terecht te kunnen, helpt tegen psychische problemen. Hoe zeer iemand zich ook afsluit van de buitenwereld, de behoefte aan contact is er altijd. Vraag dus regelmatig hoe het gaat en toon dat je er bent.
  • Maak een hulpnetwerk

    Ook jij staat er niet alleen voor. Vaak zijn er nog mensen in het netwerk van de persoon die hulp kunnen bieden. Bespreek met de persoon of het oké is dat je anderen betrekt bij het verhaal en vraag die mensen om te helpen. Zo bouw je een netwerk op rond de persoon die het moeilijk heeft.
  • Zoek professionele hulp

    Soms is alleen een gesprek met jou niet genoeg. Schakel hulp in als je voelt dat het probleem te groot is om te hanteren. Bespreek met de persoon welke hulp het meest geschikt zou zijn en help hem of haar met de praktische beslommeringen om professionele hulp te vinden.
  • Zorg voor jezelf

    Doe niet meer dan wat je zelf aankan en zorg ervoor dat je zelf bij iemand terecht kunt met je vragen, gevoelens van onmacht, twijfels, ...

Wat je liever niet doet

  • De problemen minimaliseren

    Iedereen ervaart gebeurtenissen of gevoelens op een andere manier. Luister zonder te oordelen, toon begrip en neem elk signaal ernstig.
  • Onmiddellijk oplossingen aanreiken

    Iemand die het moeilijk heeft, wil dat z’n problemen serieus genomen worden. Maak tijd voor het verhaal, toon begrip en laat weten dat je er bent voor hem of haar. Nadien kun je samen op zoek gaan naar de meest gepaste hulp, maar dring die nooit op.
  • Beloven dat je er met niemand anders over zult praten

    Die belofte kun je niet altijd nakomen. In sommige situaties is het juist noodzakelijk om externe hulp in te schakelen.
  • Beloven dat je alles kunt oplossen

    Soms is er meer nodig dan alleen een gesprek of hulp van iemand uit je omgeving. Wees dus realistisch in de beloftes die je maakt.


De campagne 4 voor 12 wil mensen aanmoedigen om er te zijn voor elkaar en om psychische problemen sneller op te merken.

Meer tips en info op www.4voor12.be.

Psychologische hulp via de Partena Luisterlijn

Wordt het je allemaal te veel, voel je je oververmoeid, of de burn-out nabij? Heb je relatieproblemen? Onze psychologen staan voor je klaar.

  • ✔ Bel gratis naar T. 0800 88 0 81
  • ✔ Therapiegesprek op maat van jouw verhaal
  • ✔ 5 gratis gesprekken voor klanten van Partena Ziekenfonds

Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena