"Goesting": een uniek project van Partena Hulp in huis om vluchtelingen op te leiden tot poetshulp

Wist u dat huishoudhulp een knelpuntberoep is? Partena Hulp in huis is dan ook voortdurend op zoek naar nieuwe huishoudhulpen. Ervaring is niet noodzakelijk, maar 'goesting' om erin te vliegen des te meer! Zo startte Partena met een pilootproject in samenwerking met VDAB Antwerpen: een doorgedreven taal-en praktijkopleiding voor erkende nieuwkomers en vluchtelingen. Wie de opleiding met succes zou volbrengen, kreeg een contract van onbepaalde duur aan het einde van de rit. Vandaag zijn alle negen cursisten afgestudeerd en gaan ze aan de slag bij Partena.

Op maat gesneden

Begin december startten 7 vrouwen en 2 mannen met de opleiding. Hun einddoel: het opleidingstraject succesvol afronden, en een duurzame tewerkstelling als Partena huishoudhulp. De opleiding startte met zes weken Nederlandse les. De eerste vier weken volgden ze een praktijkopleiding voor huishoudhulp, waarbij er grote aandacht ging naar communiceren met de klant in de Nederlands.

Ik help graag mensen en droom ervan om verpleegster te worden. Nu wil ik eerst even als huishoudhulp werken om onder meer mijn Nederlands te verbeteren. Daarna start ik de opleiding tot verpleegster
Azeezah Fooro, kandidaat huishoudhulp (19 jaar)
Het werd een intensief programma. Zwaar maar essentieel om de kandidaat zelfverzekerd aan de slag te laten gaan, én de klant de nodige kwaliteit te garanderen. Dat betekende een opleiding van drie maand, met in de eerste weken vooral de focus op het Nederlands. De basis van de taal onder de knie krijgen, begrijpen wat er wordt gezegd. De communicatie met de klant is immers een van de belangrijkste pijlers in een goede samenwerking.

Daarna volgde een combinatie van praktijk en theorie. Poetstechnieken en vakterminologie, zelfredzaamheid, afspraken binnen Partena, mobiliteit …

Gedreven medewerkers

Niet enkel enthousiaste kandidaten met 'goesting' waren een must voor dit pilootproject. Achter de schermen waren enkele gedreven medewerkers de drijvende kracht achter dit project, zowel bij Partena Hulp in huis als bij VDAB Antwerpen.

Een eerder experiment leerde dat er meestal een contacttaal is. Wie zoekt, die vindt. Een mengelmoes van talen, handen en voeten als extra hulpmiddel. Misschien was het toen beginnersgeluk, maar het werkte. Het sterkte onze moed en we besloten in het onbekende te springen, met meer vragen dan antwoorden
Jens Leroy, P&O Assistant Partena Hulp in huis

Aan het werk

Vandaag studeerden de negen cursisten af. Vanaf volgende week starten zij hun nieuwe carrière als huishoudhulp. Toch stopt de opleiding hier niet helemaal: via Basiseducatie Nederlands krijgen de nieuwe poetshulpen een verdere taalondersteuning, en tijdens de eerste weken als huishoudhulp worden ze vergezeld door een ervaren Partena-poetscoach.

We weten nu al dat de eerste werkdagen niet makkelijk zullen zijn. Het eerste contact met de klant, deze ook begrijpen en poetsen zoals de klant het wil, … ook voor andere poetshulpen is dit niet altijd makkelijk. Daarom hebben we collega’s klaarstaan om, op de eerste werkdag om 8 uur ’s morgens, iedere cursist persoonlijk te begeleiden
Wendy, medewerker VDAB Antwerpen