#mijnslaap: Waarom slapen?

Waarom is slapen belangrijk?

Goed slapen maakt een groot verschil voor je mentale én fysieke gezondheid. Dr. Susie Klerkx van het Ziekenhuis Oost-Limburg geeft uitleg bij de voordelen van een deugddoende nachtrust.

MINDER VAAK ZIEK

Slaap je goed, dan word je minder vaak ziek. Dr. Klerkx: “Je immuunsysteem werkt minder goed als je te weinig slaapt. Je beschermt jezelf dus tegen ziektes door voldoende nachtrust in te bouwen. Studies bewijzen bv. dat vaccinaties beter werken als je goed slaapt. Dat heeft onder meer te maken met de extra aanmaak van witte bloedcellen, lymfocyten, cytokines en honderden andere afweerstoffen tijdens je slaap.”

JE STRAALT

Een schoonheidsslaapje, mogen we dat letterlijk nemen? Dr. Klerkx: “Wie slecht slaapt, ziet er minder goed uit. Je krijgt wallen onder je ogen, je ziet er bleker uit, je maakt een vermoeide indruk, … Je straalt dus meer als je je nachtrust verzorgt. Of je letterlijk een stralende huid krijgt door de extra aanmaak van collageen tijdens je slaap, durf ik niet te zeggen. Wetenschappelijk bewijs hiervoor is me niet bekend.”

EEN BETER GEHEUGEN

Vertrouw je graag op je geheugen? Dan slaap je best voldoende. Dr. Klerkx: “Vooral in de rem-slaap, of diepe slaapfase, verwerken we de informatie van onze dag. Voor studenten is genoeg slapen essentieel om hun leerstof goed te verwerken. Je kunt de slaap zien als een tweede studieperiode, waarin je hersenen alles nog eens overlopen.”

EEN FRIS HOOFD

Wie een paar nachtjes slecht slaapt, kan iets meer gespannen zijn. Dr. Klerkx: “Je slaap regelt ook je emotionele balans. Op korte termijn zorgt te weinig slaap voor prikkelbaarheid en neerslachtigheid, maar op lange termijn kan het bijdragen tot angststoornissen en depressie.”

MEER ZIN IN SEKS

Een slechte nachtrust heeft een negatieve invloed op je libido. Dr. Klerkx: “Zeker bij mensen met een slaapziekte als slaapapneu is die link heel duidelijk. Dat is ook logisch. Als je lichaam lange tijd 's nachts niet goed herstelt, neemt ook je zin in seks af.”

MINDER ZIN IN DIKMAKERS

Grijp je snel naar chips, koekjes en chocolade? Dan heb je misschien wel te weinig slaap gehad. Dr. Klerkx: “Onvoldoende slaap brengt je hongerhormonen (leptine en ghreline) uit balans. Je hersenen vertellen je lichaam dus niet meer dat je al genoeg calorieën opgenomen hebt. Dat betekent niet dat overgewicht en obesitas louter te verklaren vallen door een slechte slaap. Het is maar 1 element in een mix van factoren.”

EEN GEZOND HART

Tijdens je slaap herstelt je lichaam, en dus ook je hart. Dr. Klerkx: “Je hartfrequentie en je bloeddruk dalen als je slaapt. Patiënten met slaapapneu bv. hebben door hun ademstops een verhoogd risico op hoge bloeddruk en hartritmestoornissen zoals voorkamerfibrillatie.”

HOE LANG MOET JE SLAPEN?

Dr. Klerkx: "Dat hangt af van persoon tot persoon. Een mens heeft gemiddeld 7 à 8u slaap nodig. Maar er zijn ook kortslapers die met 6u slaap per nacht voldoende hebben. Langslapers halen dan weer best 9 à 10u per nacht. Er maar één gouden regel: voel je je overdag uitgerust? Dan heb je genoeg geslapen. Heb je sloten koffie nodig om de dag door te komen? Dan slaap je best wat langer.

Koop je kussen of matras met extra korting!

shopavita.be: nu tot 15 % najaarskorting bovenop je 30 % ledenvoordeel!*

innovatieve slaapproducten
rug- en nekvriendelijke kussens en matrassen
test je kussen gratis 30 dagen uit

* Korting op bepaalde artikelen. Bekijk de voorwaarden hier.

slapen shopavita
Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena