#mijnslaap: Jouw score

Je scoorde 3 op 11!

Lees hier meer feiten en fabels over slaap

Na een slechte nacht ga je de volgende avond beter extra vroeg slapen.

NIET WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Slaap inhalen door extra bedtijd te nemen doe je beter niet. Kruip niet in je bed voor je je slaperig voelt, want zo ontstaan vaak échte slaapproblemen. Door té wakker in je bed te gaan liggen, leer je je lichaam een slechte gewoonte aan."

Lekker uitslapen in het weekend maakt je fitter en uitgeruster.

NIET WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Hoe saai het ook klinkt: ieder mens gedijt het beste bij rust en regelmaat. Door elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan, komt je lichaam in een prettig ritme. Het effect: je valt makkelijker in slaap en staat makkelijker op."

Om uitgerust wakker te worden, moet je minstens 8 uren slapen.

NIET WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Je moet genoeg slapen om 's morgens fit wakker te worden. Maar daarom hoeft dat niet noodzakelijk 8 uur te zijn. Je slaapbehoefte en je beste slaapmoment zijn biologisch bepaald, en verschillen van persoon tot persoon. De één voelt zich na 5 uur uitgeslapen, de ander heeft minstens 9 uur nodig. Dat komt omdat ook de slaapkwaliteit bij iedereen anders is. Vooral de diepe slaapfase, voornamelijk in het begin van de nacht, zorg voor herstel van celfuncties en besparing van energie. Hoe dieper je slaapt, hoe minder uren je nodig hebt om je fit te voelen." 

Om de slaap te kunnen vatten, moet je lichaamstemperatuur dalen.

WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Een daling van de temperatuur is voor je lichaam het teken dat het tijd is om te rusten en essentiële functies zoals hartritme, ademhaling en spijsvertering te vertragen. Zo komt de productie van het slaaphormoon melatonine op gang. Je slaapkamer hou je dus best goed koel."

Je valt 's avonds beter in slaap als je overdag veel daglicht hebt gezien.

WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Het beste slaapmiddel is puur natuur: doodnormaal daglicht. Je valt inderdaad ’s avonds beter in slaap als je overdag veel buiten bent geweest. Mijn advies: kom zoveel mogelijk buiten. Buitenlucht en daglicht zorgen ervoor dat je interne klok stabiel blijft. Minstens 1 uur daglicht per dag, vooral tijdens het eerste deel van de dag, zorgt ook voor een betere slaap."

Als je elke avond een half uur wakker ligt, heb je een slaapprobleem.

NIET WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Je kunt geregeld een half uur - of langer - wakker liggen, maar als je daarna goed slaapt, is er geen enkel probleem. Een slaapprobleem kun je maar vaststellen overdag. Als je je overdag nooit uitgeslapen voelt, heb je wellicht een slaapprobleem."

Te weinig nachtrust kun je compenseren met een dutje overdag.

NIET WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Hazenslaapjes van 20 minuten zijn niet genoeg om effect te hebben. En dutjes van meer dan een half uur kunnen je suf maken en ervoor zorgen dat je 's avonds moelijker inslaapt. Om je hersenen fit en gezond te houden is je nachtrust van groot belang. Niets kan dat vervangen. Systematisch ‘s nachts te weinig slapen en dat overdag proberen in te halen is geen goed idee."

Een alcoholisch slaapmutsje is een goed slaapmiddeltje.

NIET WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Alle onderzoeken naar de effecten van alcohol op je slaap wijzen hetzelfde uit: door de verdovende werking van alcohol val je sneller in slaap, maar wordt je diepe slaap verstoord. Mis je dit belangrijke deel van je slaap, dan ben je de dag erop sneller moe, kun je je slechter concentreren en voel je je minder fit."

Van een kop warme melk val je sneller in slaap.

WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Melk bevat tryptofaan, een aminozuur waar je slaperig van wordt. Het is ook noodzakelijk voor de aanmaak van melatonine, ons slaaphormoon. Er zit alleen zo weinig tryptofaan in melk, dat je er niet zomaar van gaat slapen. Je zou 2 tot 3 liter melk moeten drinken om er écht meteen van in slaap te vallen. Of je de melk nu koud of warm drinkt, maakt geen verschil. Wel kan een warm drankje helpen om te ontspannen voor het slapengaan. Al was het maar omdat je het rustig moet opdrinken."

Door genoeg te bewegen overdag slaap je beter 's nachts.

WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "Door genoeg te bewegen overdag, regelmatig te sporten en genoeg buiten te zijn, leef je gezonder. Ook dat zal helpen om beter te slapen ’s nachts. Bewegen werkt bovendien ontspannend, en kan helpen om je hoofd leeg te maken."

De slaapuren voor middernacht tellen dubbel.

NIET WAAR

Slaapexpert Annelies Smolders: "De eerste uren van je slaap zijn inderdaad de belangrijkste, omdat je dan het diepst slaapt. Maar het maakt niet uit of die uren voor of na middernacht vallen. Ga je bijvoorbeeld om middernacht slapen, dan zijn de uren tussen 12 uur en 3 uur jouw belangrijkste slaap-uren."

Jouw korting als Partena-klant

Als klant van Partena Ziekenfonds krijg je steeds 10% korting op het assortiment van shopavita.be.
Op een selectie van materiaal tegen rug- en nekklachten krijg je zelfs 30% korting. 

slapen shopavita
Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena