#mijnslaap

1 op 2 mensen slaapt slecht en slapeloosheid is vandaag een groeiend probleem. Met #mijnslaap wil Partena Ziekenfonds je aan een verkwikkende nachtrust helpen. Test hier alvast je kennis over slaap!

mijnslaap

Wat is het geheim van goeie slapers?

Is slapen voor jou altijd een hele klus? Lees hier meer over slapen en slapeloosheid.

SLAPEN IS EEN BASISBEHOEFTE

Net als gezond eten en genoeg bewegen is goed slapen een basisingrediënt van een goede gezondheid. Iedereen heeft wel eens een slechte nacht. Maar heb je gedurende langere tijd last van slapeloosheid of slaapproblemen, dan krijg je zeker de rekening gepresenteerd. 

DE GEVOLGEN VAN SLAPELOOSHEID

Van te weinig slapen voel je je niet alleen moe en futloos. Je kunt ook last krijgen van aandachtsstoornissen, geheugenverlies, je krijgt je stress niet meer gehanteerd, of belandt zelfs in een depressie. Te weinig slaap kan op lange termijn hart- en vaatziekten, diabetes, obesitas, een hoge bloeddruk en een verzwakt immuunsysteem in de hand werken.

ACUTE SLAPELOOSHEID?

Er bestaan twee soorten slapeloosheid: acute en chronische. Dokter Fanielle, neuroloog aan het universitair ziekenhuis van Luik: “Acute slapeloosheid duurt minder dan 3 maanden en is beperkt tot 3 slapeloze nachten per week. Bijna de helft van de mensen krijgt er in de loop van zijn leven wel eens mee te maken: je raakt moeilijk in slaap of wordt wakker en raakt niet opnieuw in slaap. Dat voel je overdag: je bent moe, hebt concentratieproblemen, voelt je slaperig en bent snel geïrriteerd. ”

SLAPEN KUN JE LEREN

Hoewel heel wat mensen ’s nachts wakker liggen, ondernemen ze toch vaak geen actie om iets aan dat probleem te doen. Dokter Fanielle: “Er bestaan oplossingen voor de meeste slaapproblemen. De boodschap is: blijf er vooral niet mee rondlopen." Partena Ziekenfonds helpt je hier alvast op weg: doe onze slaaptest, lees het ebook met slaaptips van onze experten, of informeer je over slaaptherapie. Partena Ziekenfonds ondersteunt je met een terugbetaling.

OF CHRONISCHE SLAPELOOSHEID?

Iemand met chronische slapeloosheid vertoont dezelfde kenmerken, maar slaapt langer dan 3 maanden slecht en heeft meer dan 3 slapeloze nachten per week. Uit cijfers van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid blijkt dat heel wat mensen dan naar een slaapmiddel grijpen: zo werden er in 2016 in België 490 miljoen dosissen slaap-en kalmeermiddelen verkocht. Nochtans wordt chronische slapeloosheid in eerste instantie beter met cognitieve gedragstherapie voor insomnia behandeld. Die is in 80% van de gevallen doeltreffend. In de andere 20% van de gevallen zijn andere maatregelen of therapieën nodig.

TEST JE KENNIS OVER SLAAP

Ken jij de geheimen van een goede nachtrust? Ontdek 11 feiten en fabels over een gezonde slaap.

Koop je kussen of matras met extra korting!

shopavita.be: nu tot 15 % najaarskorting bovenop je 30 % ledenvoordeel!*

innovatieve slaapproducten
rug- en nekvriendelijke kussens en matrassen
test je kussen gratis 30 dagen uit

* Korting op bepaalde artikelen. Bekijk de voorwaarden hier.

slapen shopavita
Sluiten

Kantoorzoeker

Ben je op zoek naar het dichtstbijzijnde kantoor?

Zoek een kantoor

MijnPartena

Door je aan te melden kun je al je dossiers opvolgen, inboxberichten lezen, ...

MijnPartena