De 8 categorieën van een ziekenhuisfactuur

Ben je weer thuis na een opname in het ziekenhuis? Dan ontvang je een aantal weken later je ziekenhuisfactuur in de brievenbus. Deze geeft alle kosten weer, opgedeeld in verschillende rubrieken. Is die onduidelijk? Wij lichten de categorieën even voor je uit.
De 8 categorieën van een ziekenhuisfactuur

Hoe ziet een ziekenhuisfactuur eruit?

Enerzijds vind je op de ziekenhuisfactuur een globaal overzicht en anderzijds een gedetailleerd overzicht. Alle kosten worden weergegeven, opgedeeld in maximum acht rubrieken. Het kan zijn dat er minder dan acht rubrieken op jouw ziekenhuisfactuur vermeld staan, waarschijnlijk waren ze dan niet allemaal op jou van toepassing. Je vindt er het bedrag terug dat je nog dient te betalen. Je ziet eveneens de terugbetaling die je via je hospitalisatieverzekering krijgt. Download ook onze handige gids over hospitalisatieverzekeringen.

De categorieën van een ziekenhuisfactuur

  • Verblijfkosten

Indien je in het ziekenhuis opgenomen wordt, betaal je voor het gebruik van de kamer, de maaltijden en de verpleegkundige hulp. Heb je gekozen voor een eenpersoonskamer? Dan zul je op je ziekenhuisfactuur een supplement zien.

  • Forfaitaire kosten

Per opname mag het ziekenhuis vier forfaitaire bedragen aanrekenen, ook al heb je geen gebruik gemaakt van de diensten. Een forfait klinische biologie, medische beeldvorming en geneesmiddelen.   

  • Apotheek

Dit zijn kosten voor geneesmiddelen en medische hulpmiddelen waarvan je gebruik hebt gemaakt. Ook implantaten bij een esthetische ingreep staan hier vermeld op je factuur.

  • Honoraria

Dit betaal je voor de diensten van artsen en zorgverleners. Als je kiest voor een eenpersoonskamer mogen artsen en zorgers een supplement, vastgelegd door het ziekenhuis, aanrekenen. 

  • Andere leveringen

Dit kan gaan over bloed, moedermelk, ontsmettende baden, etc.

  • Ziekenvervoer

Het vervoer gedaan door het ziekenhuis, dringend of niet dringend. En dan ook enkel door het ziekenhuis. De kosten van bijvoorbeeld de brandweer, zijn hierin niet verwerkt.

  • Diverse kosten
Deze kosten hebben niets te maken met de medische zorg die je gekregen hebt. Het gaat hier over het gebruik van bijvoorbeeld de telefoon, televisie of koelkast. Ziekenhuizen dienen deze tarieven mee te delen door middel van een tarievenlijst.
  • Btw op esthetische ingrepen

Op esthetische ingrepen zoals een borstvergroting of facelift moet je 21% btw betalen.

Partena Ziekenfonds helpt je met je ziekenhuisfactuur

Is er iets niet duidelijk op je ziekenhuisfactuur? Wij helpen je graag verder.  Als je een hospitalisatieverzekering hebt, krijg je een terugbetaling van je ziekenhuisfactuur.

Alles wat je moet weten over hospitalisatieverzekeringen

Heb je nog bijkomende vragen over onze hospitalisatieverzekeringen? In onze gratis gids kom je er alles over te weten.

 

 

Lees ook

Hospitalisatieverzekering kiezen waarop moet je letten

Een ziekenhuisopname kost veel geld en ook de kosten voor en na je opname kunnen hoog oplopen. Je bent dus maar beter goed verzekerd als je in het ziekenhuis belandt voor een operatie, bevalling of een behandeling bij ziekte. De nieuwe Hospitalia Medium via Partena Ziekenfonds verzekert je optimaal tijdens je opname, maar beschermt je ook tegen hoge kosten als je medische zorg nodig hebt voor en na je opname. En dat voor een heel betaalbare prijs.

Extra zorg voor en na je opname

Wist je dat 1 op de 3 Vlamingen de jongste 2 jaar te maken kreeg met een ziekenhuisopname? Met Hospitalia Medium ben je alvast betaalbaar verzekerd bij een operatie, een bevalling of een infectie. En na je opname kun je op extra hulp rekenen via het dienstenpakket Hospitalia Assist. Een goede zaak!

Opinie: Waarom wij ervoor kiezen om wel campagne te voeren

Een reclamecampagne in volle coronacrisis roept vragen op. Gaan we iemand kwetsen? Geven we het idee dat we alleen maar willen verdienen aan de grootste gezondheidscrisis in tijden? Maar we hebben wel 3 nieuwe hospitalisatieverzekeringen uitgewerkt. Verdienen onze klanten het niet om te horen hoe wij hen op een betaalbare manier kunnen beschermen? 
Ariane Collard
Head of marketing and customer experience