Noodnummer bellen met de app 112

Het juiste nummer van de juiste centrale onthouden is niet altijd evident als je plots in een noodsituatie terecht komt. Om dat probleem te verhelpen, is er nu de app 112. Zet de app op je smartphone en je belt in nood in één klik naar brandweer, ambulance en/of politie in België.
Noodnummer bellen met de app 112

Welke noodcentrale op welk nummer?

Het belangrijkste voordeel van de app 112 is dat je de noodnummers voor brandweer, ambulance of politie niet meer hoeft te onthouden. Je kunt ze ook niet meer vergeten als je in paniek bent. Dankzij de app klik je gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie als je noodhulp nodig hebt.

De app vertelt waar je bent

De noodcentrales kunnen je dankzij de app 112 ook makkelijker terugvinden in een noodsituatie. Heb je noodhulp nodig op een afgelegen plek, of weet je na een ongeval niet precies op welke weg je bent, dan stuurt de app jouw positie aan de noodcentrale door. Daarna krijgt de noodcentrale elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo kostbare tijdwinst opleveren. Heb je de noodcentrale gebeld en reageer je daarna niet meer, dan kan de noodcentrale via de app je smartphone laten rinkelen. Dat geluid kan hulpdiensten helpen om je sneller terug te vinden.

Chatfunctie

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis zijn ook beter en sneller geholpen dankzij de app 112. Zij kunnen in de app aanduiden dat ze niet kunnen telefoneren, en via chatberichten de nodige info doorgeven aan de noodcentrale. De chatfunctie kan ook gebruikt worden als de operator van de noodcentrale je via de telefoon niet goed kan verstaan, bijvoorbeeld door omgevingsgeluid.  

Medische info vooraf doorgeven

Installeer je de app 112 op je smartphone, dan kun je meteen ook de nodige medische info opslaan in een persoonlijke fiche. Heb je bijvoorbeeld hartproblemen, allergieën (bv. aan bepaalde medicatie), epilepsie, diabetes… dan kan dat relevant zijn voor de hulpdiensten om dit meteen te weten. De operator van de noodcentrale geeft via de fiche in de app de juiste info snel door aan de hulpdiensten ter plaatse. Hulp verlenen verloopt zo vlotter èn veiliger.

Nieuw noodnummer 1722

Het nieuwe noodnummer 1722 werd sinds kort ingevoerd voor niet-levensbedreigende omstandigheden, zoals niet-dringende interventies van de brandweer tijdens een storm of wateroverlast. Het nummer voor levensbedreigende situaties blijft 112.

 

Download de app 112

Zoek in de app store of play store de app 112 BE op en download hem gratis. Geef de app een plek op het onthaalscherm van je telefoon. Zo vind je hem snel terug als je in nood bent.

  • Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.
  • Natuurlijk blijven de noodcentrales ook bereikbaar via vaste telefoon en GSM.
  • Meer info op www.112.be/nl/app

Artikel tags:

Lees ook

04 januari 2021

Wanneer worden de uitkeringen betaald?

Als je een erkenning van arbeidsongeschiktheid hebt, wordt je inkomen vervangen door een uitkering arbeidsongeschiktheid, betaald door het ziekenfonds. Maar ook tijdens de periode van je moederschapsverlof krijg je van het ziekenfonds een vervangingsinkomen uitbetaald. Sleept je arbeidsongeschiktheid langer dan 1 jaar aan? In dat geval krijg je het statuut van invalide en een invaliditeitsuitkering.
10 december 2020

Raadpleeg je gezondheidsgegevens online

Dankzij de site www.mijngezondheid.be krijg je online een handig overzicht van verschillende gegevens over je gezondheid. Dit online gezondheidsportaal wordt ook wel ‘Personal Health Viewer’ genoemd. 
10 december 2020

1 op de 4 arbeidsongeschikte mensen zit thuis door psychosociale aandoening

1 op de 4 hoofddiagnoses bij de start van een arbeidsongeschiktheid betreft een psychosociale aandoening. Dat toont de nieuwste studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen. Uit diezelfde resultaten blijkt ook dat vooral een vrouwelijke bediende intreedt in arbeidsongeschiktheid omwille van burn-out, depressie of angststoornis.