Noodnummer bellen met de app 112

Het juiste nummer van de juiste centrale onthouden is niet altijd evident als je plots in een noodsituatie terecht komt. Om dat probleem te verhelpen, is er nu de app 112. Zet de app op je smartphone en je belt in nood in één klik naar brandweer, ambulance en/of politie in België.
Noodnummer bellen met de app 112

Welke noodcentrale op welk nummer?

Het belangrijkste voordeel van de app 112 is dat je de noodnummers voor brandweer, ambulance of politie niet meer hoeft te onthouden. Je kunt ze ook niet meer vergeten als je in paniek bent. Dankzij de app klik je gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie als je noodhulp nodig hebt.

De app vertelt waar je bent

De noodcentrales kunnen je dankzij de app 112 ook makkelijker terugvinden in een noodsituatie. Heb je noodhulp nodig op een afgelegen plek, of weet je na een ongeval niet precies op welke weg je bent, dan stuurt de app jouw positie aan de noodcentrale door. Daarna krijgt de noodcentrale elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo kostbare tijdwinst opleveren. Heb je de noodcentrale gebeld en reageer je daarna niet meer, dan kan de noodcentrale via de app je smartphone laten rinkelen. Dat geluid kan hulpdiensten helpen om je sneller terug te vinden.

Chatfunctie

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis zijn ook beter en sneller geholpen dankzij de app 112. Zij kunnen in de app aanduiden dat ze niet kunnen telefoneren, en via chatberichten de nodige info doorgeven aan de noodcentrale. De chatfunctie kan ook gebruikt worden als de operator van de noodcentrale je via de telefoon niet goed kan verstaan, bijvoorbeeld door omgevingsgeluid.  

Medische info vooraf doorgeven

Installeer je de app 112 op je smartphone, dan kun je meteen ook de nodige medische info opslaan in een persoonlijke fiche. Heb je bijvoorbeeld hartproblemen, allergieën (bv. aan bepaalde medicatie), epilepsie, diabetes… dan kan dat relevant zijn voor de hulpdiensten om dit meteen te weten. De operator van de noodcentrale geeft via de fiche in de app de juiste info snel door aan de hulpdiensten ter plaatse. Hulp verlenen verloopt zo vlotter èn veiliger.

Nieuw noodnummer 1722

Het nieuwe noodnummer 1722 werd sinds kort ingevoerd voor niet-levensbedreigende omstandigheden, zoals niet-dringende interventies van de brandweer tijdens een storm of wateroverlast. Het nummer voor levensbedreigende situaties blijft 112.

 

Download de app 112

Zoek in de app store of play store de app 112 BE op en download hem gratis. Geef de app een plek op het onthaalscherm van je telefoon. Zo vind je hem snel terug als je in nood bent.

  • Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.
  • Natuurlijk blijven de noodcentrales ook bereikbaar via vaste telefoon en GSM.
  • Meer info op www.112.be/nl/app

Lees ook

20 januari 2020

Verstuur je afgifte van arbeidsongeschiktheid met priorzegel

Vanaf 1 maart 2020 verandert de werkwijze bij Bpost, waardoor non-priorverzendingen slechts 2 keer per week worden afgeleverd. Ben je arbeidsongeschikt en moet je jouw aangifte opsturen? Dan hou je hier best rekening mee door een priorzegel op je envelop te kleven.
17 januari 2020

Is een geneesmiddel beschikbaar of niet? Check het met FarmaStatus

Wil je nagaan of een bepaald geneesmiddel beschikbaar is of niet? Dat kan met FarmaStatus, een nieuwe online app van het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten (FAGG). Deze toepassing toont je actuele, volledige informatie voor alle vergunde geneesmiddelen in ons land.

Alles wat je moet weten over het elektronische geneesmiddelenvoorschrift

Sinds 1 januari 2020 is het elektronische geneesmiddelenvoorschrift verplicht. En dat is goed nieuws voor jou, want het biedt alleen maar voordelen. Zo hebben je zorgverleners een correct beeld van je medicatie en je apotheker hoeft niet langer moeilijke handschriften te ontcijferen … En aangezien alles via de beveiligde toepassing Recip-e gebeurt, is vervalsing onmogelijk. We geven je graag nog alle andere belangrijke info mee in onderstaande overzicht.