Noodnummer bellen met de app 112

Het juiste nummer van de juiste centrale onthouden is niet altijd evident als je plots in een noodsituatie terecht komt. Om dat probleem te verhelpen, is er nu de app 112. Zet de app op je smartphone en je belt in nood in één klik naar brandweer, ambulance en/of politie in België.

Welke noodcentrale op welk nummer?

Het belangrijkste voordeel van de app 112 is dat je de noodnummers voor brandweer, ambulance of politie niet meer hoeft te onthouden. Je kunt ze ook niet meer vergeten als je in paniek bent. Dankzij de app klik je gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie als je noodhulp nodig hebt.

De app vertelt waar je bent

De noodcentrales kunnen je dankzij de app 112 ook makkelijker terugvinden in een noodsituatie. Heb je noodhulp nodig op een afgelegen plek, of weet je na een ongeval niet precies op welke weg je bent, dan stuurt de app jouw positie aan de noodcentrale door. Daarna krijgt de noodcentrale elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo kostbare tijdwinst opleveren. Heb je de noodcentrale gebeld en reageer je daarna niet meer, dan kan de noodcentrale via de app je smartphone laten rinkelen. Dat geluid kan hulpdiensten helpen om je sneller terug te vinden.

Chatfunctie

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis zijn ook beter en sneller geholpen dankzij de app 112. Zij kunnen in de app aanduiden dat ze niet kunnen telefoneren, en via chatberichten de nodige info doorgeven aan de noodcentrale. De chatfunctie kan ook gebruikt worden als de operator van de noodcentrale je via de telefoon niet goed kan verstaan, bijvoorbeeld door omgevingsgeluid.  

Medische info vooraf doorgeven

Installeer je de app 112 op je smartphone, dan kun je meteen ook de nodige medische info opslaan in een persoonlijke fiche. Heb je bijvoorbeeld hartproblemen, allergieën (bv. aan bepaalde medicatie), epilepsie, diabetes… dan kan dat relevant zijn voor de hulpdiensten om dit meteen te weten. De operator van de noodcentrale geeft via de fiche in de app de juiste info snel door aan de hulpdiensten ter plaatse. Hulp verlenen verloopt zo vlotter èn veiliger.

Nieuw noodnummer 1722

Het nieuwe noodnummer 1722 werd sinds kort ingevoerd voor niet-levensbedreigende omstandigheden, zoals niet-dringende interventies van de brandweer tijdens een storm of wateroverlast. Het nummer voor levensbedreigende situaties blijft 112.

 

Download de app 112

Zoek in de app store of play store de app 112 BE op en download hem gratis. Geef de app een plek op het onthaalscherm van je telefoon. Zo vind je hem snel terug als je in nood bent.

  • Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.
  • Natuurlijk blijven de noodcentrales ook bereikbaar via vaste telefoon en GSM.
  • Meer info op www.112.be/nl/app

Lees ook

06 december 2019

Hoe patiënten beter betrekken bij wetenschappelijk onderzoek?

Als patiënt beschik je over iets essentieels: kennis over je ziekte. Alleen doen onderzoeksinstellingen nog te weinig met die schat aan ervaring. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) formuleert 18 standpunten om patiënten meer en beter te betrekken bij zijn studies.
06 december 2019

VUB is eerste ‘Meelevende Universiteit’ van Europa

Iedereen krijgt te maken met ziekte en verlies. Om dat verdriet letterlijk en figuurlijk een plek te kunnen geven, richtte de Vrije Universiteit Brussel (VUB) een stilteplek in. De universiteit ondertekende ook een charter rond rouw en verlies. Daarmee is de instelling de eerste ‘Meelevende Universiteit’ van Europa.