Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Last van lage rugpijn? Je bent niet alleen, maar liefst 1 op de 5 Belgen kampte het voorbije jaar met die kwaal. Gelukkig is er ook goed nieuws: meestal geneest lage rugpijn vanzelf en zijn medicatie, scans of een operatie niet nodig. En ondertussen geldt het advies: zet je dagelijkse activiteiten verder en blijf in beweging. Ontdek hieronder de meest effectieve oefeningen bij lage rugpijn.
Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Als je last hebt van lage rugpijn is het misschien moeilijk om te geloven, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen is deze kwaal in principe onschadelijk. Slechts heel af en toe ligt er een ernstige oorzaak aan de basis van lage rugpijn zoals een tumor, breuk of ontstekingsziekte. In 95% van de gevallen ontstaat die pijn door een overbelasting van de rugspieren. Denk maar aan een langdurige houding als je in de tuin werkt, veel zware ladingen dragen of te lang stilzitten op je werk. Zo ontstaat er een spanning die uitmondt in lage rugpijn. 

Maar ook slaapcomfort is belangrijk: door gebruik te maken van een Sanapur matras, geef je je lichaam en rug een natuurlijke ondersteuning. 

Platte rust als remedie tegen lage rugpijn?

Helemaal niet. Om chronische lage rugpijn te vermijden, is het net belangrijk om de vicieuze cirkel van rust te doorbreken. Het is van belang om niet te panikeren, mensen zijn snel ongerust als ze lage rugpijn krijgen maar in de meerderheid van de gevallen verdwijnen die klachten spontaan. Zet daarom in de mate van het mogelijke jouw dagelijkse activiteiten voort en blijf vooral bewegen. Zo vermijd je enerzijds stramme en zwakkere spieren en anderzijds een neerwaartse spiraal op psychologisch vlak. Ontdek wat een avondje stilzitten met je lichaam en geest doet.  

Zit jij te veel stil?

Vandaag zitten volwassenen gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Als je dagelijks onafgebroken enkele uren zit en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Hierdoor gaat je bloed trager stromen, verbrand je minder vet, gaat je suikerspiegel omhoog en je concentratie achteruit. Om je bewust te maken van je zitgedrag, lanceert Partena Ziekenfonds de Zittest. En er is meer: met een gratis begeleidingsprogramma via e-mail, en met handige beweegtips voor thuis, op het werk, onderweg of in je vrije tijd word je geïnspireerd om minder stil te zitten. Doe de Zittest en ontdek welk profiel jij hebt! 

Meteen naar de huisarts bij lage rugpijn?

In de meeste gevallen trekt de pijn vanzelf weg. Maar vanaf wanneer ga je dan toch best naar de huisarts? Als je echt heel ongerust bent, kan je natuurlijk altijd langsgaan bij je huisarts. Hij kan ook een soort risicoprofiel opmaken: ligt het bijvoorbeeld aan je job, een verkeerde houding of langdurige stress? Het is belangrijk om naar dat brede plaatje te kijken en niet enkel naar de pijn zelf. Zo kan je de klachten gerichter aanpakken.

Oefeningen lage rugpijn: een rugvriendelijk leven

Oefeningen versnellen het herstel bij lage rugpijn niet, maar ze kunnen wel de opgespannen spieren laten ontspannen. Van zodra je voldoende hersteld bent, is het aangewezen om oefeningen te doen om jouw spieren te versterken. We hebben de oefeningen voor lage rugpijn op een rijtje gezet:

Rugvriendelijk rechtstaan

  • Ontspan je schouders en trek ze licht naar achter.
  • Sta altijd met een rechte rug en met één been een klein beetje naar voor.
  • Plaats een deel van je gewicht op je voorste been.
  • Span je bil- en buikspieren licht op om te lang een te holle rug te voorkomen.
  • Zorg ervoor dat je knieën in dezelfde richting wijzen als je tenen en je neus.

Rugvriendelijk zitten

  • Verander regelmatig van houding: soms actief rechtop zitten, dan weer tegen je rugsteun leunen.
  • Ga rechtop zitten en kantel het bekken licht naar voor.
  • Hou je benen licht gespreid en trek je schouders naar achter.
  • Zorg ervoor dat de hoek tussen je bovenbenen en je romp groter is dan 90 graden
Rugvriendelijk bureauwerk
  • Hou je voeten plat op de grond.
  • Tussen de rand van de tafel en het toetsenbord laat je een ruimte van ongeveer 15 cm. Op die manier kunnen je voorarmen op tafel rusten.
  • De bovenrand van je beeldscherm bevindt zich het best op ooghoogte.
  • Zorg ervoor dat je bureautafel zich ongeveer op ellebooghoogte bevindt.
  • Het scherm bevindt zich het best op armlengte. Dat is de ideale kijkafstand.

Rugvriendelijk heffen en tillen

  • Ga goed door je knieën.
  • Hou je rug recht.
  • Zet je voeten in een lichte spreidstand op de breedte van je schouders.
  • Zorg ervoor dat je tenen en je neus in dezelfde richting wijzen.
  • Verplaats je voeten mee bij het draaien.
  • Gaat het om een zwaar voorwerp? Vraag dan, indien mogelijk, om hulp!

Krijg meer terugbetaald dankzij Medicalia

De verzekering Medicalia betaalt 75% van het remgeld voor kinesitherapie terug. Lees hier ook meer over de wettelijke terugbetaling voor kinesitherapie.

Lees ook

22 juni 2020

Gebruikt jouw huisarts al eAttest?

Minder administratieve rompslomp, een snellere terugbetaling… eAttest en eFact bieden heel wat voordelen. En niet enkel voor jou, maar ook voor je huisarts. Uit een studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen blijkt dat ook steeds meer huisartsen overtuigd geraken van elektronisch voorschrijven. Doet jouw dokter ook al mee?

Allergieën onder de loep

Daar heb je ze weer: de berkenpollen, de kat of, nog een pak kleiner (én venijniger), de huisstofmijten! Laten ze je snotteren en niezen? Bezorgen ze je een kriebelende keel, tranende ogen of een jeukende huid? Je bent lang niet de enige... Meer en meer Belgen krijgen het aan de stok met allergieën. We zetten graag enkele feiten op een rij en bezorgen je een paar bijzondere wist-je-datjes.