Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Last van lage rugpijn? Je bent niet alleen, maar liefst 1 op de 5 Belgen kampte het voorbije jaar met die kwaal. Gelukkig is er ook goed nieuws: meestal geneest lage rugpijn vanzelf en zijn medicatie, scans of een operatie niet nodig. En ondertussen geldt het advies: zet je dagelijkse activiteiten verder en blijf in beweging. Ontdek hieronder de meest effectieve oefeningen bij lage rugpijn.
Lage rugpijn? Vooral blijven bewegen!

Als je last hebt van lage rugpijn is het misschien moeilijk om te geloven, maar in de overgrote meerderheid van de gevallen is deze kwaal in principe onschadelijk. Slechts heel af en toe ligt er een ernstige oorzaak aan de basis van lage rugpijn zoals een tumor, breuk of ontstekingsziekte. In 95% van de gevallen ontstaat die pijn door een overbelasting van de rugspieren. Denk maar aan een langdurige houding als je in de tuin werkt, veel zware ladingen dragen of te lang stilzitten op je werk. Zo ontstaat er een spanning die uitmondt in lage rugpijn. 

Maar ook slaapcomfort is belangrijk: door gebruik te maken van een Sanapur matras, geef je je lichaam en rug een natuurlijke ondersteuning. 

Platte rust als remedie tegen lage rugpijn?

Helemaal niet. Om chronische lage rugpijn te vermijden, is het net belangrijk om de vicieuze cirkel van rust te doorbreken. Het is van belang om niet te panikeren, mensen zijn snel ongerust als ze lage rugpijn krijgen maar in de meerderheid van de gevallen verdwijnen die klachten spontaan. Zet daarom in de mate van het mogelijke jouw dagelijkse activiteiten voort en blijf vooral bewegen. Zo vermijd je enerzijds stramme en zwakkere spieren en anderzijds een neerwaartse spiraal op psychologisch vlak. Ontdek wat een avondje stilzitten met je lichaam en geest doet.  

Zit jij te veel stil?

Vandaag zitten volwassenen gemiddeld 8 uren per dag stil. Dat is niet goed voor de gezondheid. Als je dagelijks onafgebroken enkele uren zit en je benen stil houdt, dan gaat je lichaam in ‘slaapmodus’. Hierdoor gaat je bloed trager stromen, verbrand je minder vet, gaat je suikerspiegel omhoog en je concentratie achteruit. Om je bewust te maken van je zitgedrag, lanceert Partena Ziekenfonds de Zittest. En er is meer: met een gratis begeleidingsprogramma via e-mail, en met handige beweegtips voor thuis, op het werk, onderweg of in je vrije tijd word je geïnspireerd om minder stil te zitten. Doe de Zittest en ontdek welk profiel jij hebt! 

Meteen naar de huisarts bij lage rugpijn?

In de meeste gevallen trekt de pijn vanzelf weg. Maar vanaf wanneer ga je dan toch best naar de huisarts? Als je echt heel ongerust bent, kan je natuurlijk altijd langsgaan bij je huisarts. Hij kan ook een soort risicoprofiel opmaken: ligt het bijvoorbeeld aan je job, een verkeerde houding of langdurige stress? Het is belangrijk om naar dat brede plaatje te kijken en niet enkel naar de pijn zelf. Zo kan je de klachten gerichter aanpakken.

Oefeningen lage rugpijn: een rugvriendelijk leven

Oefeningen versnellen het herstel bij lage rugpijn niet, maar ze kunnen wel de opgespannen spieren laten ontspannen. Van zodra je voldoende hersteld bent, is het aangewezen om oefeningen te doen om jouw spieren te versterken. We hebben de oefeningen voor lage rugpijn op een rijtje gezet:

Rugvriendelijk rechtstaan

  • Ontspan je schouders en trek ze licht naar achter.
  • Sta altijd met een rechte rug en met één been een klein beetje naar voor.
  • Plaats een deel van je gewicht op je voorste been.
  • Span je bil- en buikspieren licht op om te lang een te holle rug te voorkomen.
  • Zorg ervoor dat je knieën in dezelfde richting wijzen als je tenen en je neus.

Rugvriendelijk zitten

  • Verander regelmatig van houding: soms actief rechtop zitten, dan weer tegen je rugsteun leunen.
  • Ga rechtop zitten en kantel het bekken licht naar voor.
  • Hou je benen licht gespreid en trek je schouders naar achter.
  • Zorg ervoor dat de hoek tussen je bovenbenen en je romp groter is dan 90 graden
Rugvriendelijk bureauwerk
  • Hou je voeten plat op de grond.
  • Tussen de rand van de tafel en het toetsenbord laat je een ruimte van ongeveer 15 cm. Op die manier kunnen je voorarmen op tafel rusten.
  • De bovenrand van je beeldscherm bevindt zich het best op ooghoogte.
  • Zorg ervoor dat je bureautafel zich ongeveer op ellebooghoogte bevindt.
  • Het scherm bevindt zich het best op armlengte. Dat is de ideale kijkafstand.

Rugvriendelijk heffen en tillen

  • Ga goed door je knieën.
  • Hou je rug recht.
  • Zet je voeten in een lichte spreidstand op de breedte van je schouders.
  • Zorg ervoor dat je tenen en je neus in dezelfde richting wijzen.
  • Verplaats je voeten mee bij het draaien.
  • Gaat het om een zwaar voorwerp? Vraag dan, indien mogelijk, om hulp!

Lees ook

23 november 2021

De impact van corona op het ziekenfonds

De coronacijfers blijven alsmaar stijgen. Ook als ziekenfonds voelen we de impact hiervan zeer hard. Meer en meer mensen worden ziek, waardoor onze medewerkers meer documenten moeten verwerken. Denk maar aan de terugbetaling van ziektebriefjes, het behandelen van uitkeringen en medische akkoorden. Helaas treft corona ook onze medewerkers, waardoor we met minder mensen meer werk moeten verzetten en minder telefonisch beschikbaar zijn. Je hebt misschien zelf al gemerkt dat de wachttijden oplopen als je ons belt.

We werken aan onze bereikbaarheid: de laatste maanden hebben we al 31 mensen aangeworven om onze teams te versterken en op korte termijn plannen we om nog 10 mensen aan boord te nemen. Zodat jij zo terug kunt rekenen op de service die je van ons gewend bent. We bedanken je alvast voor je begrip.

LAATSTE UPDATE: dinsdag 23 november 2021 (lees verder onder de foto)

19 november 2021

Je hebt een loopneus, bent moe, hoest. Moet je je laten testen?

De herfst en koude temperaturen luiden de terugkeer van verkoudheden in. Maar is het gewoon een zware verkoudheid of is het COVID-19? Moet je je laten testen of niet? Misschien hoef je je dokter niet te storen: voer online een evaluatie uit en krijg zo nodig een code voor een PCR-test.
17 november 2021

Ook tijdens pandemie gebruikten we te veel antibiotica

Naar aanleiding van de “World Antimicrobial Awareness Week” (Internationale week voor Verstandig gebruik van Antibiotica), wordt er wereldwijd aandacht besteed aan het belang van een correct gebruik van antibiotica, om zo resistentie te voorkomen. De Onafhankelijke Ziekenfondsen namen de evolutie van het antibioticagebruik van hun leden onder de loep. Daaruit blijkt onder meer dat het antibioticagebruik werd beïnvloed door de pandemie.