Kan je dementie voorkomen? 4 tips

Heel wat Belgen krijgen ooit te kampen met dementie. Wat als we dit aantal nu eens zouden kunnen verminderen? Hoewel dementie heel wat oorzaken kent, kun jij ook inspanningen leveren om dementie op een afstand te houden. Preventie is dus een belangrijk wapen in de strijd tegen dementie. 
Kan je dementie voorkomen? 4 tips

Dementie: stijgende trend? 

1 op 5, dat is de kans dat iemand ooit dementie krijgt. In Vlaanderen hebben zo’n 100.000 mensen dementie. Dit cijfer zal tegen 2020 nog eens met 30% stijgen. Dat komt omdat dementie voornamelijk vastgesteld wordt bij mensen ouder dan 65 jaar. Doordat we met z’n allen ouder worden, zullen er straks dus meer mensen met dementie zijn. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat dementie ook al op jongere leeftijd wordt vastgesteld. 
Wil je meer weten over dementie? In dit artikel lees je wat dementie precies, hoe je het kan herkennen en hoe je ermee kan omgaan. Hoewel de aandoening niet helemaal te voorkomen is, zijn er toch een aantal aspecten waarop je kunt letten. 

Beter voorkomen dan genezen: 4 tips 

Eenmaal je kampt met dementie, is er geen weg terug. Het is een aandoening die ervoor zorgt dat je hersenen langzaam aftakelen. Dementie kan je dus niet genezen, maar dankzij medicatie kan het proces wel worden vertraagd. Hierbij is het wel belangrijk dat er een tijdige diagnose wordt gesteld. 

Doordat dementie in verschillende soorten kan optreden, heeft het ook verschillende oorzaken. Toch kun jij ervoor zorgen dat dementie op een afstand blijft, mits een aangepaste levensstijl. Deze 4 tips helpen jou alvast op weg: 

  1. Beweeg voldoende
    Of je nu kiest voor een intensieve sport, een deugddoende wandeling of enkele baantjes in het zwembad, zolang je maar voldoende beweegt verlaag jij het risico op dementie.
  2. Rook niet
    Roken is een duidelijke risicofactor voor verschillende soorten kanker, hart- en vaatziekten en aandoeningen op de luchtwegen. Dat is al langer bekend. Hoewel roken lang stof voor discussie was, is sinds kort aangetoond dat dat rokers dubbel zo veel kans hebben op de ontwikkeling van dementie.   
  3. Bescherm je hoofd
    Deze tip kun je zowel letterlijk als figuurlijk interpreteren. Het is belangrijk dat je je hoofd voldoende beschermt. Wanneer je in aanraking komt een hersenletsel zoals een hersenschudding, verhoogt dit de kans op dementie. Wees daarom extra waakzaam voor jouw hoofd. Daarnaast is het ook belangrijk dat je niet in aanraking komt met te veel stress of kopzorgen. Het is belangrijk dat je op tijd en stond tijd voor jezelf neemt en je hoofd leegmaakt. 
  4. Eet gezond
    Het is een cliché, maar gezonde voeding speelt wel degelijk een belangrijke rol. Zo blijkt dat extra inname van vitamine E het risico op dementie zou verminderen. Vitamine E vind je onder andere terug in spinazie, boerenkool, amandelen en rode peper. Verder is het ook aangetoond dat mensen met obesitas een verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van dementie. Ga daarom bewust om met je voeding. 

Alles wat je moet weten over dementie

Draag je zelf zorg voor iemand met dementie? Lees dan in onze gratis gids hoe je best omgaat met dementie.

 ebook dementie

Lees ook

Reuma, wat is dat eigenlijk?

Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving met ‘reuma’. Reuma is echter niet zomaar een aandoening, het is een verzamelnaam. De term reuma gebruikt men voor zo’n 200 verschillende ziekten. Om je meer inzicht te geven in deze complexe ziekte bespreken we hier de algemene symptomen van reuma samen met de meest voorkomende soorten reuma. 

Wat doe je best met vervallen geneesmiddelen?

Vervallen geneesmiddelen kun je niet zomaar weggooien. Er kunnen stoffen in zitten die schadelijk zijn voor het leefmilieu. Wist je trouwens dat de apotheker je vervallen of ongebruikte geneesmiddelen kan recycleren?