NieuwsZiek
20 augustus 2018

deel

Huisartsen maken meer en meer gebruik van digitale getuigschriften

Ongeveer 1 op de 3 huisartsen maakt gebruik van digitale getuigschriften. eAttest werd gelanceerd in februari dit jaar en ondertussen zijn al meer dan 1,5 miljoen elektronische getuigschriften verzonden en verwerkt. Dat zegt het Nationaal Intermutualistisch College (NIC). 

Wat is eAttest ook alweer?

Dankzij eAttest moet je niet meer naar je lokale ziekenfondskantoor om je papieren attesten binnen te brengen. Hoe gaat het dan wel? Je arts geeft je geen papieren attest meer, maar voert alle nodige gegevens elektronisch in. Is alles correct? Dan gaat alles naar je ziekenfonds, dat de terugbetaling snel uitvoert. Je krijgt enkel nog een bewijsstuk met een ontvangstbewijs van je arts. Dat hou je best even bij, want aan de hand van het nummer op dit bewijsje, kan je de betaling op je bankrekening controleren. Kortom, je huisarts en je ziekenfonds regelen alles. Je hoeft zelf niks meer te doen. Je ziekenfonds blijft wel het contactpunt voor alle info over het elektronisch attest.

(Nog) niet verplicht

Huisartsen kunnen eAttest gebruiken sinds februari 2018, maar het nieuwe systeem is wel nog niet verplicht. Maakt je huisarts er nog geen gebruik van? Aarzel dan niet om ernaar te vragen. Volgens het NIC zijn alle softwarepakketten voor Belgische huisartsen intussen erkend om eAttest aan te bieden.

Artikel tags:

Lees ook

05 januari 2021

1 op de 4 arbeidsongeschikte mensen zit thuis door psychosociale aandoening

1 op de 4 hoofddiagnoses bij de start van een arbeidsongeschiktheid betreft een psychosociale aandoening. Dat toont de nieuwste studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen. Uit diezelfde resultaten blijkt ook dat vooral een vrouwelijke bediende intreedt in arbeidsongeschiktheid omwille van burn-out, depressie of angststoornis.