NieuwsZiek
20 augustus 2018

deel

Huisartsen maken meer en meer gebruik van digitale getuigschriften

Ongeveer 1 op de 3 huisartsen maakt gebruik van digitale getuigschriften. eAttest werd gelanceerd in februari dit jaar en ondertussen zijn al meer dan 1,5 miljoen elektronische getuigschriften verzonden en verwerkt. Dat zegt het Nationaal Intermutualistisch College (NIC). 

Wat is eAttest ook alweer?

Dankzij eAttest moet je niet meer naar je lokale ziekenfondskantoor om je papieren attesten binnen te brengen. Hoe gaat het dan wel? Je arts geeft je geen papieren attest meer, maar voert alle nodige gegevens elektronisch in. Is alles correct? Dan gaat alles naar je ziekenfonds, dat de terugbetaling snel uitvoert. Je krijgt enkel nog een bewijsstuk met een ontvangstbewijs van je arts. Dat hou je best even bij, want aan de hand van het nummer op dit bewijsje, kan je de betaling op je bankrekening controleren. Kortom, je huisarts en je ziekenfonds regelen alles. Je hoeft zelf niks meer te doen. Je ziekenfonds blijft wel het contactpunt voor alle info over het elektronisch attest.

(Nog) niet verplicht

Huisartsen kunnen eAttest gebruiken sinds februari 2018, maar het nieuwe systeem is wel nog niet verplicht. Maakt je huisarts er nog geen gebruik van? Aarzel dan niet om ernaar te vragen. Volgens het NIC zijn alle softwarepakketten voor Belgische huisartsen intussen erkend om eAttest aan te bieden.

Artikel tags:

Lees ook

06 augustus 2020

Gecoördineerde teamacties in de strijd tegen Covid-19

Het contactonderzoek in de strijd tegen de Covid-19-pandemie ligt opnieuw onder vuur. De ziekenfondsen zouden lokale initiatieven om de contactopsporing bij besmettingen met het coronavirus te verbeteren, afremmen ten voordele van hun eigen werk op Vlaams niveau. Het tegendeel is waar. Wij geloven sterk in de aanvullende kracht van lokale acties.