NieuwsZiek
27 augustus 2018

deel

En wat vond u van uw ziekenhuisverblijf

‘Hoe voelt u zich na uw ziekenhuisopname?’ en ‘Hoe heeft u uw verblijf en de verzorging ervaren?’: vele ziekenhuizen leggen hun patiënten vragenlijsten voor. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) juicht dat toe, maar waarschuwt dat het gebruik van die lijsten te verschillend is.

Betere communicatie tussen patiënt en arts 

Stel: je behandeling heeft onaangename bijwerkingen, maar je durft het niet rechtstreeks aan je arts te vertellen. In dat geval kan een vragenlijst handig zijn. Het Federaal Kenniscentrum voor Gezondheidszorg KCE bevestigt dat dergelijke enquêtes de communicatie tussen patiënt en arts verbeteren.

Ze brengen namelijk kwesties ter sprake die anders niet aangekaart zouden worden. Zo komt de arts te weten wat belangrijk is voor de patiënt en kunnen ze samen een geschikte behandeling kiezen.

Meer uniformiteit

Het KCE juicht dus toe dat vele ziekenhuizen dergelijke vragenlijsten gebruiken om hun zorgkwaliteit te verbeteren. Alleen zijn die lijsten op zich en de manier van meten erg verschillend, waardoor het moeilijk is om ziekenhuizen met elkaar te vergelijken.

Er is dus meer uniformiteit en onderzoek nodig volgens het KCE-rapport, zeker als die vragenlijsten meer en meer gebruikt zullen worden om het Belgische gezondheidsbeleid te bepalen.  KCE heeft inmiddels een lijst met vereisten en te volgen stappen voor het invoeren van deze enquêtes op elk niveau. 

Lees ook

Hospitalisatieverzekering kiezen waarop moet je letten

Een ziekenhuisopname kost veel geld en ook de kosten voor en na je opname kunnen hoog oplopen. Je bent dus maar beter goed verzekerd als je in het ziekenhuis belandt voor een operatie, bevalling of een behandeling bij ziekte. De nieuwe Hospitalia Medium via Partena Ziekenfonds verzekert je optimaal tijdens je opname, maar beschermt je ook tegen hoge kosten als je medische zorg nodig hebt voor en na je opname. En dat voor een heel betaalbare prijs.

Extra zorg voor en na je opname

Wist je dat 1 op de 3 Vlamingen de jongste 2 jaar te maken kreeg met een ziekenhuisopname? Met Hospitalia Medium ben je alvast betaalbaar verzekerd bij een operatie, een bevalling of een infectie. En na je opname kun je op extra hulp rekenen via het dienstenpakket Hospitalia Assist. Een goede zaak!

Opinie: Waarom wij ervoor kiezen om wel campagne te voeren

Een reclamecampagne in volle coronacrisis roept vragen op. Gaan we iemand kwetsen? Geven we het idee dat we alleen maar willen verdienen aan de grootste gezondheidscrisis in tijden? Maar we hebben wel 3 nieuwe hospitalisatieverzekeringen uitgewerkt. Verdienen onze klanten het niet om te horen hoe wij hen op een betaalbare manier kunnen beschermen? 
Ariane Collard
Head of marketing and customer experience