NieuwsZiek
27 augustus 2018

deel

En wat vond u van uw ziekenhuisverblijf

‘Hoe voelt u zich na uw ziekenhuisopname?’ en ‘Hoe heeft u uw verblijf en de verzorging ervaren?’: vele ziekenhuizen leggen hun patiënten vragenlijsten voor. Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) juicht dat toe, maar waarschuwt dat het gebruik van die lijsten te verschillend is.

Betere communicatie tussen patiënt en arts 

Stel: je behandeling heeft onaangename bijwerkingen, maar je durft het niet rechtstreeks aan je arts te vertellen. In dat geval kan een vragenlijst handig zijn. Het Federaal Kenniscentrum voor Gezondheidszorg KCE bevestigt dat dergelijke enquêtes de communicatie tussen patiënt en arts verbeteren.

Ze brengen namelijk kwesties ter sprake die anders niet aangekaart zouden worden. Zo komt de arts te weten wat belangrijk is voor de patiënt en kunnen ze samen een geschikte behandeling kiezen.

Meer uniformiteit

Het KCE juicht dus toe dat vele ziekenhuizen dergelijke vragenlijsten gebruiken om hun zorgkwaliteit te verbeteren. Alleen zijn die lijsten op zich en de manier van meten erg verschillend, waardoor het moeilijk is om ziekenhuizen met elkaar te vergelijken.

Er is dus meer uniformiteit en onderzoek nodig volgens het KCE-rapport, zeker als die vragenlijsten meer en meer gebruikt zullen worden om het Belgische gezondheidsbeleid te bepalen.  KCE heeft inmiddels een lijst met vereisten en te volgen stappen voor het invoeren van deze enquêtes op elk niveau. 

Lees ook

Ik verwacht dat mijn hele gezin op elk moment even goed verzekerd is

Als je via je job mensen ziet die geldproblemen krijgen wegens ziekte, dan weet je dat je best goed verzekerd bent. Dankzij Hospitalia Continuïteit blijven Ilse en haar man levenslang betaalbaar verzekerd tegen ziekenhuiskosten, ook bij een jobwissel, en na hun pensioen. En hun kinderen stapten voordelig over op Hospitalia Plus als ze op eigen benen gingen staan.