Dit moet je weten over de medische vragenlijst

Bij het afsluiten van een hospitalisatieverzekering zal je gevraagd worden om een medische vragenlijst in te vullen. Waarom is dit nodig en wat mag het ziekenfonds van je vragen? Wij beantwoorden al je vragen over de medische vragenlijst. 

Waarom is een medische vragenlijst nodig?

Bij het afsluiten van een hospitalisatieverzekering vragen we je om een medische vragenlijst in te vullen om zo op voorhand bestaande aandoeningen vast te kunnen stellen. Maar geen zorgen, we zullen je nooit uitsluiten op basis van een aandoening, ook zal je maandelijkse premie hierdoor niet hoger zijn. 
 
Je krijgt binnen de dekking wel een beperking voor de bestaande aandoening. Als je in verband met die aandoening gehospitaliseerd wordt, dan ontvang je een beperkte terugbetaling wanneer je in een eenpersoonskamer verblijft. 
 
Verblijf je in een tweepersoonskamer, dan wordt er geen rekening gehouden met die beperking en ontvang je een normale terugbetaling (volgens de voorwaarden van je verzekering). 
 
Heb je hier vragen over? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie. 

Wat mag het ziekenfonds vragen?

In een medische vragenlijst mag enkel gevraagd worden naar je jouw gezondheidstoestand. Er mogen geen vragen gesteld worden over genetische gegevens. Een verzekeraar mag dus nooit informeren naar ziektes die in jouw familie voorkomen. 

Wie mag jouw medische gegevens inzien? 

Alleen de medisch adviseur van de verzekering, mag op basis van jouw dossier medische beslissingen nemen. De medische vragenlijst mag niet worden doorgestuurd naar andere afdelingen van het ziekenfonds. 

Mag het ziekenfonds jouw arts contacteren? 

Wanneer de medisch adviseur die verbonden is aan de verzekering meer informatie nodig heeft, dan zal hij in de eerste plaats contact met jou opnemen

Hoelang duurt het voordat je verzekering ingaat?

Nadat je de medische vragenlijst hebt ingevuld en je jouw aanvraag hebt ingediend, gaat je verzekering in op de eerste van de volgende maand (op voorwaarde dat je bent aangesloten bij het ziekenfonds). Er geldt dan nog wel een wachttijd van zes maanden. Lees hier meer over de wachttijd voor onze hospitalisatieverzekeringen. 

Meer weten over onze hospitalisatieverzekeringen? 

Wil je meer weten over de hospitalisatieverzekeringen van Partena Ziekenfonds? Download dan hieronder onze gratis gids


Lees ook

Ik verwacht dat mijn hele gezin op elk moment even goed verzekerd is

Als je via je job mensen ziet die geldproblemen krijgen wegens ziekte, dan weet je dat je best goed verzekerd bent. Dankzij Hospitalia Continuïteit blijven Ilse en haar man levenslang betaalbaar verzekerd tegen ziekenhuiskosten, ook bij een jobwissel, en na hun pensioen. En hun kinderen stapten voordelig over op Hospitalia Plus als ze op eigen benen gingen staan.