Dit moet je weten over de medische vragenlijst

Bij het afsluiten van een hospitalisatieverzekering zal je gevraagd worden om een medische vragenlijst in te vullen. Waarom is dit nodig en welke info wordt er gevraagd? Lees hier meer over de medische vragenlijst. 
Dit moet je weten over de medische vragenlijst

Waarom is een medische vragenlijst nodig?

Bij het afsluiten van een hospitalisatieverzekering vragen we je om een medische vragenlijst in te vullen om zo op voorhand bestaande aandoeningen vast te kunnen stellen. Maar geen zorgen, we zullen je nooit uitsluiten op basis van een aandoening, ook zal je maandelijkse premie hierdoor niet hoger zijn. 
 
Je krijgt binnen de dekking wel een beperking voor de bestaande aandoening. Als je in verband met die aandoening gehospitaliseerd wordt, dan ontvang je een beperkte terugbetaling wanneer je in een eenpersoonskamer verblijft. 
 
Verblijf je in een tweepersoonskamer, dan wordt er geen rekening gehouden met die beperking en ontvang je een normale terugbetaling (volgens de voorwaarden van je verzekering). 
 
Heb je hier vragen over? Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie. 

Wat mag men vragen?

In een medische vragenlijst mag enkel gevraagd worden naar je jouw gezondheidstoestand. Er mogen geen vragen gesteld worden over genetische gegevens. Een verzekeraar mag dus nooit informeren naar ziektes die in jouw familie voorkomen. 

Wie mag jouw medische gegevens inkijken? 

Alleen de medisch adviseur van de verzekering, mag op basis van jouw dossier medische beslissingen nemen. De medische vragenlijst mag niet worden doorgestuurd naar andere afdelingen van het ziekenfonds. 

Mag het ziekenfonds jouw arts contacteren? 

Wanneer de medisch adviseur die verbonden is aan de verzekering meer informatie nodig heeft, dan zal hij in de eerste plaats contact met jou opnemen

Hoelang duurt het voor je verzekering begint te lopen?

Nadat je de medische vragenlijst hebt ingevuld en je je aanvraag hebt ingediend, gaat je verzekering in op de eerste van de volgende maand (op voorwaarde dat je bent aangesloten bij het ziekenfonds). Er geldt dan nog wel een wachttijd van zes maanden. Lees hier meer over de wachttijd voor onze hospitalisatieverzekeringen. 

Meer weten over onze hospitalisatieverzekeringen? 

Wil je meer weten over de hospitalisatieverzekeringen van Partena Ziekenfonds? Wil je meer weten over de hospitalisatieverzekeringen van Partena Ziekenfonds? Download onze gratis infogids


Lees ook

Een hospitalisatieverzekering die compleet is

Een bevalling, een operatie, dagopnames voor zoon of dochter… 1 op 2 Vlamingen kreeg de laatste 2 jaar te maken met een ziekenhuisopname. En de kosten voor zo’n hospitalisatie lopen snel hoog op. Je bent dus maar beter goed verzekerd. Hospitalia Medium via Partena Ziekenfonds biedt een goede prijs-kwaliteit en zorgt dat je gerust kunt zijn. Dat ondervonden ook Evi, Sigrid en Sarah. Lees hier hun verhaal.

Hospitalisatieverzekering kiezen: waarop moet je letten

Een ziekenhuisopname kost veel geld en ook de kosten voor en na je opname kunnen hoog oplopen. Je bent dus maar beter goed verzekerd als je in het ziekenhuis belandt voor een operatie, bevalling of een behandeling bij ziekte. De nieuwe Hospitalia Medium via Partena Ziekenfonds verzekert je optimaal tijdens je opname, maar beschermt je ook tegen hoge kosten als je medische zorg nodig hebt voor en na je opname. En dat voor een heel betaalbare prijs.

Extra zorg voor en na je opname

Wist je dat 1 op de 3 Vlamingen de jongste 2 jaar te maken kreeg met een ziekenhuisopname? Met Hospitalia Medium ben je alvast betaalbaar verzekerd bij een operatie, een bevalling of een infectie. En na je opname kun je op extra hulp rekenen via het dienstenpakket Hospitalia Assist. Een goede zaak!