De Corona-pandemie: hoe kunnen we op een gezonde manier omgaan met het nieuws?

Heftig wereldnieuws zoals de verontrustende coronacrisis kan zorgen voor sterke emoties, zoals angst, paniek, wantrouwen en boosheid. Er wordt steeds meer nadruk gelegd op kritisch omgaan met nieuws. Hoe doe je dit als er om het uur een update is, die wel eens van levensbelang zou kunnen zijn voor jezelf, je familie, vrienden tot zelfs je buren?
De Corona-pandemie: hoe kunnen we op een gezonde manier omgaan met het nieuws?

Informeer je - met mate, en op een doordachte manier 

In deze coronacrisis is het van belang om geïnformeerd te blijven en maatregelen te volgen. Veel mensen vragen zich echter af of het volgen van nieuwsberichten meer angst kan opleveren. Dit klopt, maar uiteraard vooral als je elke 5 minuten een update op je telefoon krijgt, en leest. 

  • Het is raadzaam om je te laten informeren door een beperkt aantal betrouwbare bronnen.
  • Als je merkt dat je alleen maar verdrietig wordt of slechter slaapt door het lezen of bekijken van het nieuws, moet je misschien even minderen.
  • Het kan helpen om je meldingen/notificaties aan te passen zodat je niet steeds gestoord wordt
  • Kies zelf 2 momenten per dag waarop je het nieuws mag raadplegen. Beperk de hoeveelheid tijd voor jezelf.
  • Geef jezelf de kans om nare berichten te verwerken.

Wees kritisch

Het lezen van ‘fake news’ van onbetrouwbare bronnen kan ertoe leiden dat je het nieuws volledig mijdt, meer wantrouwt of zelfs cynisch wordt. Wanneer je je baseert op betrouwbare en kwalitatieve bronnen voor je informatie, dan is het uiteindelijk ook makkelijker om niet zo waarheidsgetrouwe bronnen of geruchten te detecteren.

Eten zonder het nieuws bij de hand

Het kan zijn dat je nu geneigd bent ten allen tijde de krant of de ipad bij de hand te hebben. Of het gesprek aan tafel kan er ook door ingepalmd worden. Het is goed om je te informeren of te ventileren met elkaar. Maar laat het ook niet enkel daarover gaan. Spreek ook over de normale dingen of vertel elkaar iets nieuws en leerrijk!

Aandacht voor een goede zelfzorg en structuur

Het eten van een uitgebalanceerd dieet, het krijgen van voldoende slaap en het beoefenen van vrijetijdsactiviteiten, ... Belangrijke zaken om je te helpen zo fysiek en psychisch gezond mogelijk te blijven in stressvolle tijden. Een goede zelfzorg houdt ook je immuunsysteem intact. En daar is ook structuur een onderdeel van. Ook voor thuiszittende kinderen is het interessant om toch routine in te bouwen aan de hand van een planning bijvoorbeeld. 

Observeer met open blik, besteed aandacht aan het positieve of hoopvolle

Kijk naar de goede dingen om je heen. Geniet elke dag van iets moois om je heen, hoe klein ook. Heftige wereldbeelden blijven naar je toe komen, maar die kun je alleen aan als je ook naar positief nieuws kijkt.

Observeer hoe de drastiche gevolgen van het hele corona-gebeuren ook positieve kanten hebben, en dat zowel op persoonlijk als globaal niveau. Enkele zaken die wij al opmerkten: de ecologische gevolgen van minder auto- en vluchtverkeer, minder consumptie, meer tijd om eigen waarden te herevalueren, de nood aan creatief zijn in het uitzoeken van binnen- en buitenactiviteiten, meer aandacht voor beweging en buitenlucht, een ander soort contact en tijd met het gezin, de opkomst van solidariteit in je omgeving enzovoort.

Volg je eigen mening en intuïtie

Laat je echter niet enkel leiden door wat anderen zeggen. Anders verval je nogal snel in paniekvoetbal. Gebruik één of twee betrouwbare nieuwsbronnen en bedenk wat je er zelf van vindt. Zo heb je er zelf controle over, en kan je beter omgaan met de vele verschillende reacties en meningen van anderen. 

Praat erover

Het kan je helpen om met anderen te praten. Het kan de verwerking van dit hele gebeuren makkelijker maken, en wie weet krijg je ook antwoorden op bepaalde vragen. Praat erover met je eigen gezin, maar ook met vrienden. Zo ontdek je ook hoe anderen ermee omgaan en of je daar iets van kunt leren.

Zoek professionele hulp indien nodig

De coronacrisis brengt heel wat onzekerheid, angst en reorganisatie met zich mee. Compleet normaal als we te maken hebben met het onbekende. Hoe dichter bij huis, hoe meer we ons zorgen maken. 

Mensen die al psychische of fysieke gezondheidsproblemen hadden, zijn nu nog meer kwetsbaar. Ook mensen in de zorg, mantelzorgers of ouders in het algemeen maken zich zorgen om het welzijn van anderen en  kunnen tijdens een pandemie een hoger risico lopen op emotionele klachten. 

DURF daarom hulp vragen om deze extra uitdagingen het hoofd te bieden. Een psycholoog kan je helpen om je angsten te begrijpen en te beheersen.

De Partena Luisterlijn

Klanten van Partena Ziekenfonds kunnen gratis beroep doen op de Partena Luisterlijn. Je hebt daarbij recht op 5 gratis gesprekken met een klinisch psycholoog

Kort - Manieren om voor jezelf te zorgen 

  1. Het lezen van het nieuws uit betrouwbare bronnen (en het nemen van pauzes van het nieuws)
  2. Aandacht besteden aan de dingen die je wél kunt controleren
  3. Alleen maatregelen nemen als deze door de overheid worden aanbevolen
  4. Zelfzorg!
  5. Het zoeken van professionele hulp indien nodig

 

 

Lees ook

09 oktober 2020

MyCareNet toestemming terugbetaling geneesmiddelen

Bepaalde geneesmiddelen zijn voor een terugbetaling aan voorwaarden onderworpen. Daar heb je vooraf een goedkeuring van een adviserend arts van je ziekenfonds voor nodig. Wanneer je die toestemming krijgt, wordt het ook geregistreerd in de databank MyCareNet. Als patiƫnt krijg je dit louter ter info op papier mee.