NieuwsZiek
15 maart 2018

deel

Vlaming uiterst tevreden over medische dienstverlening: verpleegkundigen en artsen krijgen een 8 op 10

Tijdens de Week en Dag van Zorg staan zorg- en welzijnsorganisaties volop in de kijker. Maar hoe tevreden is de Vlaming over hun dienstverlening? Uit onderzoek van Partena Ziekenfonds over hospitalisatie blijkt dat de Vlamingen zeer tevreden zijn, en dan voornamelijk over de kwaliteit en de vriendelijkheid van het medisch personeel.
Vlaming uiterst tevreden over medische dienstverlening: verpleegkundigen en artsen krijgen een 8 op 10

Kwaliteit van arts en verpleging meest gewaardeerd

Partena Ziekenfonds onderzocht onlangs de tevredenheid van de Vlaming over hun recente hospitalisaties. Daaruit blijkt dat we in Vlaanderen heel positieve scores behalen. Driekwart van de Vlamingen geeft hun verblijf in het ziekenhuis een score van 8 of meer op 10.

Waar is de Vlaming dan het meest tevreden over? En wat vindt hij of zij belangrijk bij een ziekenhuisopname? Blijkt dat onderstaande drie factoren het meeste bijdragen aan een aangenaam verblijf van de patiënt bij een ziekenhuisopname:

  1. De kwaliteit van de artsen (86%),
  2. De kwaliteit van het verplegend personeel (81%)
  3. De vriendelijkheid van het medisch personeel (80%)

De Vlaming is dan ook een echte ervaringsdeskundige op het vlak van ziekenhuisopname, want liefst meer dan de helft van de Vlaamse gezinnen werd in de afgelopen 2 jaar gehospitaliseerd. 1 op de 5 zelfs meer dan drie keer. De hoge tevredenheidsscore toont aan dat de Vlaamse hospitalisatie goed en gestructureerd verloopt. Slechts 5% geeft de Vlaamse hospitalisatie een slecht rapport, met een score van 5 of minder op 10.

Communicatie nog niet helemaal op punt: ziekenhuisfacturen zijn te ingewikkeld

Waar moet nog aan gewerkt worden? Communicatie is zeer belangrijk, stelt de Vlaming, en dat kan in de zorgverlening nog beter. Er heerst nog te veel onduidelijkheid over wat wel en wat niet terugbetaald wordt door de ziekenfondsen of de hospitalisatieverzekering. Ziekenhuisfacturen zijn ingewikkeld. Maar ook de communicatie tussen medisch personeel en patiënt kan beter, oordeelt de Vlaming.

Brieven die patiënten met een woordenboek moeten ontcijferen om de inhoud te kunnen begrijpen, dat kan vandaag echt niet meer. 
Sarah Masschelein
“De Vlaming is mondiger dan ooit als het op zijn of haar gezondheid aankomt- en terecht,” vertelt Sarah Masschelein, woordvoerster van Partena Ziekenfonds. “We hebben goede medische zorgen in België en zijn blij dit weerspiegeld te zien in tevredenheidscijfers. Toch moeten er nog een aantal belangrijke stappen gezet worden om de communicatie van zorgverleners én ziekenfondsen naar patiënten toe te verbeteren,” licht Sarah Masschelein toe. “Transparante en duidelijke communicatie is daarbij van belang. Partena Ziekenfonds roept de zorgsector op om kritisch naar communicatiemethode te kijken.”

Je ziekenhuisfactuur ontleden

 

 

Lees ook