Zonnecrème: waarop moet je letten?

De keuze van een zonneproduct is erg belangrijk. Kies steeds voor een product dat zowel afgestemd is op je huidtype als op de omstandigheden. Op wat moet je letten bij de aankoop ervan en hoe moet je het correct gebruiken?
Zonnecrème: waarop moet je letten?

UV-index: van levensbelang

De UV-index is een getal dat het effect van de sterkte van de zonnestraling op de onbeschermde huid weergeeft. Deze index drukt dus met andere woorden de intensiteit van de schadelijke ultraviolette straling of zogenaamde UV-straling uit. 

Wil je weten in welke mate je je moet beschermen tegen de zon? Dan is de UV-index het hulpmiddel bij uitstek. Een overzicht:

UV-index  UV-intensiteit  Huid verbrandt...  Vereiste bescherming 
< 2 zeer laag ...vrijwel niet geen bescherming vereist
2 - 4 laag ...langzaam zonnecrème, hoofddeksel, beschermende kledij en schaduw opzoeken tussen 12u en 16u
4 - 6  matig ...gemakkelijk zonnecrème, hoofddeksel, beschermende kledij en schaduw opzoeken tussen 12u en 16u
6 - 8  hoog ...snel zonnecrème, hoofddeksel, beschermende kledij en de hele dag door de schaduw opzoeken
8 - 10 zeer hoog ...zeer snel  zonnecrème, hoofddeksel, beschermende kledij en de hele dag door de schaduw opzoeken

Zonneproduct versus huidtype

Waarop moet je nu precies letten bij het aankopen van zonnecrème? Het is belangrijk dat je er bij het kopen van zonnecrème op let dat je de juiste beschermingsfactor kiest in functie van je huidtype. De beschermingsfactor wordt aangeduid met Sun Protection Factor (SPF) op de verpakking. 

De keuze van de beschermingsfactor is afhankelijk van je huidtype:

Huidtype  Aanbevolen factor
Zeer lichte, melkwitte huid en veel sproeten Kies factor 30 of meer
Bleke huid en redelijk wat sproeten Kies een zonnecrème met factor 15 tot 25
Licht getinte huid en weinig of geen sproeten Kies factor 15
Donkere huid Een lage beschermingsfactor is voldoende

Hoe zonneproducten correct gebruiken?

  • Kies een zonneproduct op basis van je huidtype en de omstandigheden waarin je je blootstelt aan de zon. 
  • Gebruik enkel zonneproducten die bescherming bieden tegen zowel UVA- als UVB-stralen. 
  • Smeer rijkelijk.
  • Smeer regelmatig: smeer jezelf om de twee uur in en telkens nadat je gezwommen, gesport of gewerkt hebt.
  • Vergeet naast een zonneproduct ook de andere beschermingsmiddelen niet: kledij, zonnebril, hoedje, de nodige schaduw, ...

Alles wat je moet weten over je reisapotheek

Wil je meer weten over wat je allemaal best meeneemt in je reisapotheek? Download dan onze gratis gids met nuttige tips!

Reisapotheek

Artikel tags:

Lees ook

Je huis verluchten: een gezonde keuze

Het is koud buiten en je wilt niets liever dan met een tas warme thee in de zetel kruipen. Waarom zou je dan toch de ramen openzetten? Omdat het regelmatig verluchten van je huis vochtproblemen en de opstapeling van schadelijke stoffen en CO2 voorkomt. Ventilatie is daarnaast ook belangrijk in de strijd tegen corona. Voldoende verluchten voorkomt dat het COVID-19-virus zich binnen kan verspreiden.

Wat is hartcoherentie?

Met hartcoherentie wordt het regelmatige interval tussen je hartslagen bedoeld. Dat je hart soms wat sneller of trager klopt, is normaal. Maar grote pieken en dalen kunnen wijzen op heftige emoties, zoals angst en stress. Ook je ademhaling speelt een rol. Als je inademt versnelt je hartslag, als je uitademt vertraagt die. Met je ademhaling kan je je hartritme beïnvloeden en meer coherent maken.
18 oktober 2021

Poets je tanden 2 keer per dag en voorkom cariës

Wist je dat 95% van de Belgen tijdens zijn levensloop te kampen heeft met cariës, oftewel tandbederf? Om dit te voorkomen is het aangeraden om twee keer per dag je tanden te poesten met een fluoridetandpasta aangepast voor je leeftijd. De Hoge Gezondheidsraad hernieuwde haar aanbevelingen rond fluoride.