Suikervervangers en zoetstoffen

Zoetstoffen, zoals stevia of sacharine, zijn additieven met een zoete smaak. Hun zoetkracht is zo hoog dat je er maar een beetje van nodig hebt. Hierdoor leveren ze weinig calorieën.
Suikervervangers en zoetstoffen

Wat zijn suikervervangers?

Zoetstoffen zijn stoffen die worden gebruikt om producten een zoete smaak te geven. In theorie zijn suiker, honing, ahornsiroop enz. ook zoetstoffen. Maar het woord ‘zoetstof’ wordt eigenlijk vooral gebruikt voor suikervervangers, of stoffen die een zoete smaak geven zonder veel calorieën te leveren

Er bestaan twee soorten zoetstoffen: 

Intensieve zoetstoffen (laagcalorisch)

Om producten ‘zonder suiker’ of ‘zonder toegevoegde suiker’ een zoete smaak te geven, wordt suiker vaak vervangen door laagcalorische zoetstoffen zoals aspartaam, stevia, acesulfaam-K, sacharine of sucralose. Sommige van die zoetstoffen zijn ook verkrijgbaar in de vorm van zoetjes of tafelzoetstof. Ze zijn door de mens vervaardigd of direct afkomstig van planten, zoals de steviolglycosiden gewonnen uit de steviaplant. Ze leveren weinig of geen calorieën.

Wist je dat intensieve zoetstoffen een hele sterke zoetkracht hebben? Ze zijn tot tweehonderd keer zoeter dan suiker! Daarom is er maar heel weinig van nodig. Voor een optimale smaak worden in voedingswaren en dranken vaak combinaties van zoetstoffen gebruikt.

Extensieve zoetstoffen (met calorieën) of polyolen

Polyolen worden industrieel vervaardigd. Ze zijn van nature ook in kleine hoeveelheden aanwezig in diverse fruit- en groentesoorten. Ze leveren calorieën, maar minder dan suikers (2,4 kcal/g tegenover 4 kcal/g). Erythritol is de enige polyol die geen caloriewaarde heeft.

Wat is het belang van polyolen? Polyolen zijn in geringe mate verteerbaar en doen de bloedsuikerspiegel niet stijgen. Bovendien veroorzaken ze geen cariës. Ze worden vaak gebruikt in kauwgom en suikerwaren, als zoetstof, maar ook voor hun specifieke technologische eigenschappen. Producten met polyolen moeten verplicht de volgende vermelding bevatten: 'Overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben'.

Gebruik ook zoetstoffen met mate

Suiker vervangen door stevia kan perfect, is beter voor de tanden en de lijn, maar je moet het niet naar hartelust consumeren. Wie aan alles zoetstof toevoegt, went snel aan de zoete smaak. Het is gezonder om af te kicken van te veel zoetigheid dan de suiker te vervangen door allerlei caloriearme zoetstoffen. Of het nu gaat om aspartaam of om stevia.

Conclusie

Stevia is een zoetstof van natuurlijke oorsprong. Het is veilig en caloriearm, maar wel duur en het heeft een bitter nasmaakje. Net als gewone suiker en aspartaam geldt ook voor stevia: gebruik het met mate.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

Artikel tags:

Lees ook

21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.
28 januari 2020

Gloednieuw receptenplatform Zeker Gezond

Vlaams Instituut Gezond Leven lanceert  ‘Zeker Gezond’: een gloednieuw receptenplatform. Zeker Gezond wil burgers helpen bij het inplannen en bereiden van gezonde maaltijden. Aan de lancering is een televisiespot en socialmediacampagne gekoppeld. 

Kleine stappen, groot verschil

Een nieuw jaar brengt traditioneel gezonde voornemens mee. Welke plannen jij ook koestert, er is maar één leuze: verander je leven stap voor stap. Want kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. En wat meer is: je houdt ze gegarandeerd langer en beter vol.