Suikervervangers en zoetstoffen

Zoetstoffen, zoals stevia of sacharine, zijn additieven met een zoete smaak. Hun zoetkracht is zo hoog dat je er maar een beetje van nodig hebt. Hierdoor leveren ze weinig calorieën.
Suikervervangers en zoetstoffen

Wat zijn suikervervangers?

Zoetstoffen zijn stoffen die worden gebruikt om producten een zoete smaak te geven. In theorie zijn suiker, honing, ahornsiroop enz. ook zoetstoffen. Maar het woord ‘zoetstof’ wordt eigenlijk vooral gebruikt voor suikervervangers, of stoffen die een zoete smaak geven zonder veel calorieën te leveren

Er bestaan twee soorten zoetstoffen: 

Intensieve zoetstoffen (laagcalorisch)

Om producten ‘zonder suiker’ of ‘zonder toegevoegde suiker’ een zoete smaak te geven, wordt suiker vaak vervangen door laagcalorische zoetstoffen zoals aspartaam, stevia, acesulfaam-K, sacharine of sucralose. Sommige van die zoetstoffen zijn ook verkrijgbaar in de vorm van zoetjes of tafelzoetstof. Ze zijn door de mens vervaardigd of direct afkomstig van planten, zoals de steviolglycosiden gewonnen uit de steviaplant. Ze leveren weinig of geen calorieën.

Wist je dat intensieve zoetstoffen een hele sterke zoetkracht hebben? Ze zijn tot tweehonderd keer zoeter dan suiker! Daarom is er maar heel weinig van nodig. Voor een optimale smaak worden in voedingswaren en dranken vaak combinaties van zoetstoffen gebruikt.

Extensieve zoetstoffen (met calorieën) of polyolen

Polyolen worden industrieel vervaardigd. Ze zijn van nature ook in kleine hoeveelheden aanwezig in diverse fruit- en groentesoorten. Ze leveren calorieën, maar minder dan suikers (2,4 kcal/g tegenover 4 kcal/g). Erythritol is de enige polyol die geen caloriewaarde heeft.

Wat is het belang van polyolen? Polyolen zijn in geringe mate verteerbaar en doen de bloedsuikerspiegel niet stijgen. Bovendien veroorzaken ze geen cariës. Ze worden vaak gebruikt in kauwgom en suikerwaren, als zoetstof, maar ook voor hun specifieke technologische eigenschappen. Producten met polyolen moeten verplicht de volgende vermelding bevatten: 'Overmatig gebruik kan een laxerend effect hebben'.

Gebruik ook zoetstoffen met mate

Suiker vervangen door stevia kan perfect, is beter voor de tanden en de lijn, maar je moet het niet naar hartelust consumeren. Wie aan alles zoetstof toevoegt, went snel aan de zoete smaak. Het is gezonder om af te kicken van te veel zoetigheid dan de suiker te vervangen door allerlei caloriearme zoetstoffen. Of het nu gaat om aspartaam of om stevia.

Conclusie

Stevia is een zoetstof van natuurlijke oorsprong. Het is veilig en caloriearm, maar wel duur en het heeft een bitter nasmaakje. Net als gewone suiker en aspartaam geldt ook voor stevia: gebruik het met mate.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

ebook gezond eten

Lees ook

Wat schaft de pot vandaag? Peulvruchten!

1 op de 4 Vlamingen kan amper één, laat staan meerdere peulvruchten opnoemen. Jammer, want onbekend is onbemind! Peulvruchten zijn niet alleen overheerlijk, ze zijn bovendien rijk aan eiwitten, vezels, mineralen, vitaminen en aminozuren. Meer nog: wie ze opneemt in het voedingspatroon, verlaagt volgens gezondheidseconoom Lieven Annemans het risico op diabetes, borstkanker én een hersenbloeding.
14 oktober 2019

5 vuistregels voor een gezonde evenwichtige voeding

Ongeveer de helft van de Belgen kampt met overgewicht. Naast voldoende lichaamsbeweging is een gezonde, evenwichtige voeding essentieel om extra kilo’s tegen te gaan. Maar wat zijn nu de belangrijkste adviezen? De Hoge Gezondheidsraad (HGR) zet 5 vuistregels op een rij.