Zoet, zoeter, zoetst

Zin in zoet? Je bent niet de enige! Voor veel westerlingen is zoet de meest aangename smaak en zijn koekjes, snoepjes, taart en ijs gelijk aan puur genot. Genieten van zoetigheden wordt ons al met de moedermelk ingegeven, die van nature zoet van smaak is.
Zoet, zoeter, zoetst

Lege calorieën

Het is geen geheim: te veel suiker is slecht voor de gezondheid. Het maakt ons dik en het veroorzaakt gaatjes in de tanden. Suiker is een leeg voedingsmiddel, het bevat alleen maar koolhydraten en geen andere voedingsstoffen zoals eiwitten, vitaminen of mineralen. 

Zoetstoffen

De zogenaamde suikervrije producten behouden hun zoete smaak door suiker te vervangen door zoetstoffen. Er zijn twee groepen van zoetstoffen: de intensieve en de extensieve. 

  • Intensieve zoetstoffen hebben een zoetkracht die hoger ligt dan gewone suiker. Intensieve zoetstoffen worden vooral gebruikt in frisdrank, confituur, ijs en chocolade, maar zijn ook verkrijgbaar in tabletjes of in poedervorm. Deze zoetstoffen hebben geen invloed op het bloedsuikergehalte en hebben een verwaarloosbaar aantal calorieën. In het kader van overgewicht en diabetes en mensen die hun suikerinname willen beperken, zijn zoetstoffen een perfect alternatief voor suiker. 
  • De extensieve zoetstoffen hebben doorgaans een lagere of gelijkwaardige zoetkracht als suiker. Er zal dus een grotere hoeveelheid moeten aangewend worden voor dezelfde zoetkracht. In theorie bevatten ze evenveel calorieën als gewone suiker, maar omdat ze niet of nauwelijks door het lichaam worden opgenomen, is hun aanbreng van energie minder dan bij gewone suiker. Deze extensieve zoetstoffen hebben nauwelijks invloed op de bloedsuikerspiegel. Ze worden vaak gebruikt in kauwgum, snoep, koekjes en gebak.

Stevia

In tegenstelling tot andere zoetstoffen, die synthetisch worden bereid, is stevia 100% natuurlijk. Het wordt vooral gebruikt in frisdranken, fruitbereidingen en zuivelproducten.

Stevia bevat geen calorieën, is tandvriendelijk en is zowat 200 tot 300 maal zoeter dan suiker. Deze zoetstof is dus veilig, maar dat betekent niet dat je er onbeperkt gebruik van mag maken. Stevia is toegelaten in limonades, melk- en sojadrankjes, ijs, fruitbereidingen, … Stevia heeft een typische bittere smaak en is uitermate geschikt voor gekookte en gebakken producten.

5 misverstanden over zoetstoffen

Het is oké, het is light

Pas op, want light is niet altijd een synoniem voor mager of caloriearm!

Fructose is beter voor de lijn

Voedingsmiddelen die gezoet zijn met fructose bevatten niet minder calorieën dan standaardproducten. 

Geen zoetstoffen tijdens de zwangerschap

Als je je aan de aanvaardbare dagelijkse inname houdt, is er geen probleem voor de mama of de baby.

Risico op diabetes type 2

Het gebruik van zoetstoffen geeft geen hoger risico op diabetes type 2.

A volonté

Overdrijf niet met zoetstoffen, door het ongeremde gevoel kunnen ze een zoetverslaving in de hand werken.

Alles wat je moet weten over gezond eten

Ontdek tips om gezonder te eten in onze gratis gids.

 ebook gezond eten

 

Artikel tags:

Lees ook

21 februari 2020

Je koelkast netjes en gezond

Nergens wordt meer voedsel weggegooid dan bij mensen thuis. Daar wil Partena Hulp in huis iets aan doen. Zo werken we met onze huishoudhulpen in Gent mee aan een proefproject van Gent En Garde, Stad Gent, FoodWIN en TalentIndex: dankzij een opleiding koelkastmanagement kunnen huishoudhulpen hun klanten bewust maken van een gezonde en ecologische koelkast.  Enkele koelkastweetjes op een rij.
28 januari 2020

Gloednieuw receptenplatform Zeker Gezond

Vlaams Instituut Gezond Leven lanceert  ‘Zeker Gezond’: een gloednieuw receptenplatform. Zeker Gezond wil burgers helpen bij het inplannen en bereiden van gezonde maaltijden. Aan de lancering is een televisiespot en socialmediacampagne gekoppeld. 

Kleine stappen, groot verschil

Een nieuw jaar brengt traditioneel gezonde voornemens mee. Welke plannen jij ook koestert, er is maar één leuze: verander je leven stap voor stap. Want kleine aanpassingen in je levensstijl maken snel een groot verschil voor je gezondheid. En wat meer is: je houdt ze gegarandeerd langer en beter vol.