NieuwsGezond leven
10 december 2019

deel

Zo bied je hulp bij eenzaamheid

Winterdagen kunnen lang en donker zijn. Heb je met de feestdagen wat vrije tijd, dan kun je de eenzaamheid misschien even doorbreken voor iemand in je omgeving? Hier alvast wat inspiratie. Ben je zelf eenzaam of voel je je nergens inpassen? Bij de Partena Luisterlijn kun je terecht voor een gesprek.

Zo bied je hulp bij eenzaamheid

Maak het verschil

Ken je iemand in je buurt, of in je omgeving die door omstandigheden weinig mensen ziet? Een klein beetje van je tijd wegschenken kan een groot verschil maken. 

Zoek contact

  • Nodig je buurvrouw / buurman uit voor een kopje koffie of maak af en toe een praatje op de oprit, het terras of in de tuin.
  • Stuur een kaartje, een sms'je of een mailtje of ga langs met een bosje bloemen of wat groen uit eigen tuin.
  • Vraag iemand mee voor een wandeling. Mensen praten vaak makkelijker als ze in beweging zijn.
  • Wees je ervan bewust dat mensen buiten een groep kunnen vallen. Betrek hen bij activiteiten in de buurt.
TIP: Pas je tempo aan. Voor ouderen en mensen met weinig energie gaan dingen vaak te vlug. Geniet van de onthaasting, ook voor jou kan dat even deugd doen.

Bied praktische hulp aan

  • Help bij een klein klusje in huis en maak daarbij tijd voor een praatje
  • Ga samen met iemand winkelen of boodschappen doen.
  • Zorg voor vervoer als iemand zelf minder mobiel is en graag eens familie of vrienden wil opzoeken.
  • Grijp extreme weersomstandigheden aan als excuus om aan te bellen en te vragen hoe het gaat en hulp te bieden.
  • Bied hulp aan als je weet dat iemand ziek is. Zorg voor eten of doe even een boodschap.
  • Zet de vuilniszak of -container buiten voor de buurvrouw / buurman, of breng de post binnen.

Of ga een stapje verder

  • Organiseer een babbel bij je thuis en nodig wat mensen uit.
  • Probeer een boekenclub, eetclubje, spelletjesclub of knutselclub op te zetten.
  • Organiseer een straatfeest, nodig de eenzame buurvrouw / buurman ook uit en breng hen in contact met mensen met dezelfde interesses.
  • Doe een beroep op de ander. Door iets te doen voor een ander, voelt iemand die eenzaam is zich waardevol. Vraag bijvoorbeeld om planten water te geven of de postbus leeg te maken als je weg bent. En geef nadien een klein cadeautje.

Eenzaam en op zoek naar hulp?

Via de Partena Luisterlijn op T. 0800 88 0 81 krijg je als klant van Partena Ziekenfonds gratis psychologische hulp. Je kunt rustig je verhaal doen en wordt snel geholpen door één van onze professionele psychologen. Aarzel niet om te bellen.

Met dank aan Logo Limburg vzw

 

Lees ook

Terug dichter samen werken en leven

Hoe ga je om met angst of wantrouwen bij dagelijks contact?  Binnenkort werken en leven we weer dichter bij elkaar samen. Dit zorgt voor onzekerheid en wantrouwen rond een mogelijke besmetting of veilig gedrag. Angst wordt vaak groter als je het probeert weg te drukken. Erover praten kan helpen – met collega’s, dierbaren of anderen.

Hoe voorkom je schermmoeheid

We gingen ten rade bij digital trainer Matthias Dewilde rond ‘digitaal bewust leven’.  Technologie is een groter deel van ons leven geworden, nu velen verplicht van thuis uit werken. Dankzij heel wat tools blijven we in contact met onze collega’s en kunnen we verder werken. Toch hebben deze aanpassingen ook voor heel wat nieuwe uitdagingen gezorgd.

Enkele slaaptips in tijden van Corona

Voel je je niet uitgerust ’s ochtends? Pieker je ‘s nachts door over je dierbaren of nemen je angsten grotere proporties aan in het donker? Twintig procent van de mensen tussen 18 en 65 jaar slaapt slechter sinds de uitbraak van de coronacrisis. Vaak heeft dit te maken met zorgen of angst. Hoewel we als mens wel wat stress en slaapdeprivatie aankunnen, kan zich dit toch op veel lange termijn gaan wreken.