NieuwsGezond leven
10 december 2019

deel

Zo bied je hulp bij eenzaamheid

Winterdagen kunnen lang en donker zijn. Heb je met de feestdagen wat vrije tijd, dan kun je de eenzaamheid misschien even doorbreken voor iemand in je omgeving? Hier alvast wat inspiratie. Ben je zelf eenzaam of voel je je nergens inpassen? Bij de Partena Luisterlijn kun je terecht voor een gesprek.

Zo bied je hulp bij eenzaamheid

Maak het verschil

Ken je iemand in je buurt, of in je omgeving die door omstandigheden weinig mensen ziet? Een klein beetje van je tijd wegschenken kan een groot verschil maken. 

Zoek contact

  • Nodig je buurvrouw / buurman uit voor een kopje koffie of maak af en toe een praatje op de oprit, het terras of in de tuin.
  • Stuur een kaartje, een sms'je of een mailtje of ga langs met een bosje bloemen of wat groen uit eigen tuin.
  • Vraag iemand mee voor een wandeling. Mensen praten vaak makkelijker als ze in beweging zijn.
  • Wees je ervan bewust dat mensen buiten een groep kunnen vallen. Betrek hen bij activiteiten in de buurt.
TIP: Pas je tempo aan. Voor ouderen en mensen met weinig energie gaan dingen vaak te vlug. Geniet van de onthaasting, ook voor jou kan dat even deugd doen.

Bied praktische hulp aan

  • Help bij een klein klusje in huis en maak daarbij tijd voor een praatje
  • Ga samen met iemand winkelen of boodschappen doen.
  • Zorg voor vervoer als iemand zelf minder mobiel is en graag eens familie of vrienden wil opzoeken.
  • Grijp extreme weersomstandigheden aan als excuus om aan te bellen en te vragen hoe het gaat en hulp te bieden.
  • Bied hulp aan als je weet dat iemand ziek is. Zorg voor eten of doe even een boodschap.
  • Zet de vuilniszak of -container buiten voor de buurvrouw / buurman, of breng de post binnen.

Of ga een stapje verder

  • Organiseer een babbel bij je thuis en nodig wat mensen uit.
  • Probeer een boekenclub, eetclubje, spelletjesclub of knutselclub op te zetten.
  • Organiseer een straatfeest, nodig de eenzame buurvrouw / buurman ook uit en breng hen in contact met mensen met dezelfde interesses.
  • Doe een beroep op de ander. Door iets te doen voor een ander, voelt iemand die eenzaam is zich waardevol. Vraag bijvoorbeeld om planten water te geven of de postbus leeg te maken als je weg bent. En geef nadien een klein cadeautje.

Eenzaam en op zoek naar hulp?

Via de Partena Luisterlijn op T. 0800 88 0 81 krijg je als klant van Partena Ziekenfonds gratis psychologische hulp. Je kunt rustig je verhaal doen en wordt snel geholpen door één van onze professionele psychologen. Aarzel niet om te bellen.

Met dank aan Logo Limburg vzw

 

Lees ook

Je vrij voelen ondanks de corona maatregelen

De zomer triggert onze nood aan verkenning van anders zijn en je welkom voelen.  We genieten van restaurants, op reis gaan, een concert, of een filmpje meepikken... omdat het anders is dan ons dagdagelijkse leven. We willen gezien en verrast worden door andere mensen, plaatsen, smaken, gewoontes, culturen enz. Dit triggert, laadt onze hersenen en zintuigen op. Het creëert een ander soort energie dan we voelen en gebruiken in ons dagelijks, recentelijk begrensde leven.  Hoe kunnen we dit opwekken met de huidige sociale maatregelen? 

Invloed van stress op je spijsvertering

Plankenkoorts, een knappe vrouw of man die je pad kruist, verdriet om een overlijden van een goede vriend(in) … Stress, verliefdheid en intens verdriet zijn totaal verschillende emoties, maar toch hebben ze een gelijkaardig effect op ons maag-darmsysteem. Hoe komt het toch dat onze hersenen zo’n indrukwekkend effect nalaten op onze darmen en vice versa: hoe beïnvloedt de spijsvertering de manier waarop we ons voelen? 

Concentratie en motivatie op het werk

Werken in coronatijden is op z'n minst gezegd anders dan anders. Misschien is je jobinhoud veranderd, of je werkomstandigheden? Of misschien mis je de voldoening die je anders wel voelt? Het is normaal dat je je in deze omstandigheden soms minder goed kunt concentreren of dat je motivatie even zoek is. De Partena Luisterlijn legt uit.