Daarom is je bureaustoel een slechte vriend

Heb je soms last van rug- of nekpijn? Tijdens het werk, of zelfs daarbuiten? Veel kans dat het een gevolg is van te veel stilzitten op het werk, of tijdens de dag. En heb je het druk, dan eet je misschien je boterhammen op aan je bureau? Daar is je maag-darmstelsel dan weer niet zo blij mee.
Daarom is je bureaustoel een slechte vriend

Wat doet te veel zitten op het werk, of overdag, met je lichaam?

Volwassenen die te veel stilzitten bij de computer, tablet of smartphone, blijken meer klachten te hebben over slecht zicht. Door de ogen lange tijd en zonder afwisseling, op dezelfde (korte) afstand te laten concentreren, raken ze sneller vermoeid. Te veel stilzitten zonder afwisseling met bewegen, rechtstaan of stappen is ook niet goed voor de rug. Wie te veel stilzit, krijgt sneller rugklachten en komt daar ook moeilijker vanaf eens de klachten er zijn. 

Te veel zitten op het werk

Vlaamse bedienden en kaderleden zitten ongeveer 70 procent van de werkuren of 5,5 uur per dag stil. Ze onderbreken het zitten doorgaans maar een keer of 4 per dag. Op het werk het zitten afwisselen met rechtstaan en bewegen is voor hen de boodschap. 

Te veel zitten na het werk

Wie net een heel actieve job heeft, bouwt overdag niet te veel zittijd op. Maar mensen met een actieve job hebben wel vaak de neiging om die actie ’s avonds of in het weekend te compenseren. Met veel stilzitten, natuurlijk… Wie veel beweegt op het werk doet dat vaak ook in een drukke en stresserende sfeer. Ook na de werkuren tijd voorzien om te bewegen in een ontspannen sfeer is daarom een aanrader. Je voelt je er sociaal en mentaal fitter door. 

Te veel zitten als dagelijkse gewoonte

Ben je gepensioneerd? Werk je deeltijds, of werk je niet? Ook dan zit je misschien vaak een groot deel van de dag stil. Omdat je vaak met de computer bezig bent, graag leest, of vrienden ontmoet voor een koffie of een etentje. Ook dan is het belangrijk om je zittijd kritisch te bekijken en je zitten te proberen afwisselen met rechtstaan en bewegen.

 Tips om minder stil te zitten overdag, of op het werk: kijk in onze zoekmotor.

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

 * Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.

* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Leven.  

 

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.

Tips om meer te bewegen in de winter

Met het koude winterweer wordt sporten al snel heel wat minder aantrekkelijk. De dagen korten in en wanneer je ‘s avonds na het werk of na school thuiskomt, is het vaak al donker als je nog de deur uit wilt. Bovendien staat de winter voor gezelligheid waarbij eten, drinken en relaxen centraal staan. Het valt dan ook niet te ontkennen dat bij velen onder ons sporten op een lager pitje komt te staan.

Maar niet getreurd! Dankzij deze tips kom je sportief de winter door.