Ben jij een tijger? Zo zit je minder stil in je vrije tijd

Volgens de Zittest ben jij een tijger. Dat wil zeggen dat je voldoende intensiever beweegt, of sport. Dat is super! Hou dat zeker vol! Maar je kunt je gezondheid nog een extraatje bieden. Niet door meer of intensiever te sporten, maar net door erop te letten om ook in je vrije tijd zitten af te wisselen met rechtstaan en lichte beweging.
Ben jij een tijger? Zo zit je minder stil in je vrije tijd

Zet je zittende hobby’s in beweging 

Zit jij, naast het sporten, in je vrije tijd ook vaak stil? Omdat je bijvoorbeeld graag bezig bent met lezen, gamen, tekenen of muziek maken? Of misschien spreek je vaak af met vrienden, om samen te eten of iets te drinken. En misschien ben je ook een beetje gehecht aan de beeldschermen in je leven. 

Minder zitten in je vrije tijd

Bij lang stilzitten gaan veel van je spieren in slaapmodus, en dat heeft een negatieve invloed op je lichaam: de vetafbraak wordt afgeremd en de insulinegevoeligheid neemt af. Lang stilzitten zorgt ook voor spier- en gewrichtspijn.  En hoe meer je zit, hoe futlozer je je voelt. Hoe vreemd dat ook aanvoelt als je je moe voelt na een drukke week: een ontspannend weekend beleef je niet vanuit je luie zetel, maar is er eentje met weinig zitten. 

Jouw tips voor je vrije tijd:

  • Zorg voor afwisseling: Lees je graag boeken of kijk je graag tv? Fijn! Maar vergeet niet om tussendoor af en toe je benen te strekken. Wandel even rond na elk hoofdstuk, of leg de afstandsbediening van de televisie buiten handbereik. 
  • Hak je schermtijd in stukjes: Gamen of internetten kan je vaak helemaal opslorpen. Zet een wekkertje dat je eraan herinnert om elk half uur even recht te staan. Je ogen kijken even weg en kunnen zo ontspannen. En je spieren schudden je lichaam weer wakker, waardoor het minder vetten opslaat. 
  • Ga naar buiten: In de tuin werken telt ook als bewegen. Stel de tuinklussen dus niet uit, maar beschouw ze als een weldaad voor je gezondheid. Heb je thuis geen buitenruimte? Er is ongetwijfeld een buurtpleintje of park bij je in de buurt. Wandel er even naartoe. Het helpt je ook om je hoofd even leeg te maken. 
  • Zet je vrienden in beweging: Spreek af met vrienden rond de staande cocktailtafel, of maak samen een wandeling of een fietstocht. Da’s tijd voor elkaar, met een plus voor je gezondheid. 
  • Beweeg met je gezin: Maak met je huisgenoten afspraken over minder uren tv kijken of gamen. Vergeet ook niet de beloningen op een rij te zetten: zoek leuke alternatieven om in de tijd die vrijkomt samen te doen. Meer quality time én goed voor jullie gezondheid!
  • Minder zitten voor een gezond gewicht: Als tijger zit jij wel veel stil, maar je jogt of fietst dat er later wel af? Dat je intensiever beweegt, is goed voor een gezond gewicht. Maar ook minder zitten zal je gewicht gezond helpen houden. De combinatie van de twee is het ideaal om voor te gaan. Als actieve tijger lukt het jou vast en zeker: veel succes! 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.