Ben jij een tijger? Zo zit je thuis minder stil

Als tijger beweeg of sport je regelmatig. Maar je brengt misschien wel een groot deel van je tijd thuis al zittend door? Dat kan vanaf nu veranderen: leg boeken en beeldschermen af en toe wat verder weg, en kom uit je sofa met deze tips!
Ben jij een tijger? Zo zit je thuis minder stil

Bye-bye, sofa!

Heb je soms last van vermoeide ogen als je aan de computer zit? Of van spierpijn bij het zitten? De oplossing is eenvoudig: minder uren stilzitten.  Want zelfs al beweeg jij als tijger regelmatig intensiever, en maak je tijd voor sport in je leven, toch is zoveel stilzitten niet goed voor je gezondheid. 

Maar de eerste stap is gezet: je hebt de Zittest gedaan en weet dat het tijd is om in actie te schieten. Om dat te bevestigen kun je nù bijvoorbeeld al even rechtstaan. We zijn vertrokken!

Minder zitten thuis

Iets veranderen aan je zittende leven is makkelijker dan je denkt! Het zit in kleine dingen. Zitten afwisselen met rechtstaan en stappen is een goed begin voor een gezonde levensstijl. Deze tips kun je alvast in je leven thuis inbouwen.

Jouw tips voor thuis:

  • Bellen is vanaf nu ook wandelen: Een goede vriend of familie aan de lijn? Kom uit je sofa en bel al wandelend. Zo geniet je niet alleen van een fijne babbel, maar help je ook je gezondheid vooruit. 
  • Wissel zitten af met rechtstaan: Zit je thuis vaak neer om papierwerk te doen? Of houdt je smartphone, tablet of laptop je aan je stoel gekluisterd? Probeer dit vanaf nu afwisselend zittend-staand te doen. Leg bijvoorbeeld je papieren of laptop op een hoge tafel of kast. Goed voor je gezondheid, én beter voor je concentratie. Ook een statafel is een goede aanwinst als je vaak thuis op de computer werkt. In de Partena Gezondheidsshop Shopavita koop je de handige standing desk van Jaswig met korting.
  • Klussen op muziek: Ramen lappen of je auto wassen: het telt allemaal mee als meer beweging. Voer je klusjes uit op muziek en maak er een kleine work-out van. Je auto zal glanzen, jij hebt minder zit-uren op de teller en je geeft geen geld uit aan de carwash. 
  • Waarom niet gaan wandelen? Heb je een actieve job, dan lonkt de sofa natuurlijk meteen naar jou na de werkuren. Probeer één avondje sofa te vervangen door een wandeling: je zal merken dat je er sneller van tot rust komt.  
  • Goed gedaan! Sta je deze week wat vaker recht dan anders? Super! Wees blij om de vooruitgang die je boekt, hoe klein ook. Kijk in de spiegel, bedenk wanneer je er deze week op gelet hebt om minder te zitten, en zeg welgemeend: goed gedaan! 

Alles wat je moet weten over gezond bewegen

Beweeg jij voldoende? In onze gratis gids kom je te weten of je wel voldoende beweegt en hoe je dat zo gezond mogelijk kan doen.

 Gezond bewegen

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.