De pinguïn in de vrije tijd: het dagboek van Wim

Wim heeft een drukke agenda wat betreft zijn vrije tijd. Maar druk, is niet altijd gelijk aan bewegen. Hoe probeert Wim dat op te lossen? En kan hij z’n vrienden motiveren om mee te doen?
De pinguïn in de vrije tijd: het dagboek van Wim

Als we iets gaan drinken, blijf ik rechtstaan. En dat werkt aanstekelijk.
Wim

Dit is Wim in z’n vrije tijd

“Weinig zitten en veel bewegen in de vrije tijd is voor mij niet heel vanzelfsprekend. Ik zit ook in mijn vrije tijd nog vaak achter de computer. En ook in mijn vrije tijd zit er veel vergadertijd. Anderzijds heb ik wel een hobby waarbij ik veel rechtsta: ik zing en dirigeer in een koor.”

Meer bewegen in de vrije tijd

“Ik probeer eerst de tip uit om de auto te wassen: twee vliegen in één klap. Valt goed mee. Ik heb de smaak van het bewegen te pakken en ik maak direct van de gelegenheid gebruik om ook eens de gemeenschappelijke garage te vegen. Een buur die me bezig ziet, komt buiten voor een babbeltje: zo sta ik langer recht, en is hij ook uit zijn stoel gekomen."

"Om mijn computertijd wat gezonder te maken, test ik de tip om de schermtijd in stukjes te hakken. Als ‘beloning’ voor een niet-zittende activiteit mag je een kwartiertje internetten, om dan weer verder te gaan met wat je aan het doen was. Vind ik een heel haalbare tip en het werkt ook motiverend."

"De vergaderingen voor mijn hobby's deze week probeer ik deels rechtstaand te doen, en ik laat de mensen rond de tafel na een half uur van plaats wisselen. De eerste keer kijken ze raar op, maar na een beetje uitleg doen ze het wel. Na de vergadering gaan we nog iets drinken. Ik probeer om recht te blijven staan in plaats van te gaan zitten. Dat werkt aanstekelijk: anderen komen bij mij staan.”

Nieuwe levensstijl?

“De tips die ik in mijn vrije tijd heb uitgetest, vallen heel goed mee. Ik ga er zeker mee door. En ik wil mijn omgeving meekrijgen. Ik organiseer niet vaak etentjes bij mij thuis, maar als ik binnenkort ergens ga eten, ga ik mijn vrienden voorstellen om elk half uur van plaats te wisselen. Benieuwd naar de reacties!”

 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven.
 

Artikel tags:

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.
18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.