De pinguïn thuis: het dagboek van Wim

Wim zit thuis sowieso niet veel stil. Televisie kijken is niet zijn favoriete bezigheid. En toch is er nog ruimte voor verbetering, zo blijkt. Hoe pakt Wim dit aan?
De pinguïn thuis: het dagboek van Wim

 

Ik ben bewuster bezig met bewegen dan voordien.
Wim

Dit is Wim thuis

“Ik zit thuis niet zo vaak stil. Ik ben geen fervente televisiekijker, en ik hou ook niet van lezen. Ik zing in een koor, en ben ook koordirigent. Daardoor zit ik zelden een hele avond in mijn sofa. Uit de test blijkt dat ik niet te veel stilzit, en daar ben ik blij mee. Om dat zo te houden, vind ik de beweegtips wel handig. En ik wil ook proberen om af en toe wat extra te bewegen.

Meer bewegen thuis

“Heel wat beweegtips gaan over minder televisie kijken, maar die zijn voor mij niet zo relevant. Ik kies daarom voor de tips die goed bij mijn levensstijl passen. Die lijken mij ook het meest haalbaar. Ik had bijvoorbeeld al planten staan thuis, maar deze week geef ik ze water met een verstuiver: zo moet ik dagelijks mijn ‘ronde’ van de planten doen."

"Rechtstaand koken doe ik altijd al, maar deze week let ik erop om niet te gaan zitten terwijl ik wacht tot het eten klaar is: de post openmaken, mails checken, ..."

"Rechtstaan doe ik sowieso al genoeg, maar volgens de stappenteller die ik uittest, kan ik ’s avonds nog een extra wandeling gebruiken. Maar dat komt er door tijdsgebrek niet van. Ik probeer het stappen dan maar in mijn gewone programma in te bouwen: op woensdag dirigeer ik mijn koor, en ik loop regelmatig tussen het koor door als we nieuwe partituren aanleren.”

Nieuwe levensstijl?

“Ook al zit ik als ‘pinguïn’ op dit moment thuis niet te veel stil, ik ben er nu toch net iets bewuster mee bezig dan voordien. En ik doe ook extraatjes: als ik thuis partituren voor het koor instudeer, doe ik dat rechtstaand in plaats van zittend. En als ik dirigeer laat ik tijdens de repititie mijn koorleden ook wat vaker rechtstaan. Ik heb de smaak te pakken: ik ga zeker verder op de ingeslagen weg.”

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met  Vlaams Instituut Gezond Leven.

Artikel tags:

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.
18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.