De koala op het werk: het dagboek van Joeri

Een kantoorjob, en heel wat vergaderingen op de agenda. Niet zo gemakkelijk om minder zittijd in te bouwen. Hoe pakt ‘koala’ Joeri dit aan?
De koala op het werk: het dagboek van Joeri

Ik weet best wel hoe je minder stilzit op het werk. Maar dat ook echt doen, jezelf ertoe motiveren, is niet altijd makkelijk.
Joeri

Dit is Joeri op het werk

“Ik heb een kantoorjob en zit dus vaak aan de computer. En ik spendeer ook vele uren in vergaderingen. Stilzitten hoort er op den duur gewoon bij. De Zittest heeft mij bewust gemaakt van hoeveel ik eigenlijk stilzit, en hoe weinig ik beweeg. Dat is voor mij de eerste, en misschien wel de belangrijkste, stap.” 

Meer bewegen op het werk

“Eigenlijk weet ik wat ik moet doen om minder stil te zitten op het werk: de trap nemen (die gaat bij ons tot de tiende verdieping!), af en toe staand werken, en je water per glas gaan halen in plaats van een kan te vullen voor op je bureau… Maar wat je weet ook in de praktijk brengen is niet altijd makkelijk. Ik ben dus blij met wat tips en geheugensteuntjes die minder stilzitten voor mij wat vanzelfsprekender kunnen maken."

"Zo probeer ik deze week om de statafels wat meer te gebruiken. ‘Werken is rechtstaan, en vergaderen is zitten’: dat is een systeem dat werkt voor mij. Nu moet ik dat alleen nog volhouden…"

"De trap nemen in plaats van de lift, valt mij moeilijk. De lift staat altijd zo verleidelijk voor je neus als je binnenwandelt, en naar de trap moet je in ons kantoor bijna op zoek gaan."

"Koffie halen op een andere verdieping lijkt mij tijdverspilling. Die tip sla ik over. Maar ik probeer wel mijn lunchpauze te bewaken: ik haal iets te eten in de winkel in de buurt van het kantoor. Zo zit er meteen een wandeling in mijn pauze vervat.”

Nieuwe levensstijl?

“Ik ben zeker op het goede spoor om minder stil te zitten. Wat vaker rechtstaand werken zie ik me wel vol te houden. Bewust wat meer bewegen tijdens de middagpauze, en wat vaker rondstappen om koffie of water te halen, moet zeker ook lukken.”

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven.
 

Artikel tags:

Lees ook

Krachttraining als aanvulling op gezond bewegen

De voedings- en geluksdriehoek ken je misschien al: ze geven een handig overzicht van gezonde eetgewoontes en tips om je mentaal kiplekker te voelen. Om het plaatje compleet te maken, kun je ook aan de slag met de bewegingsdriehoek. Hier kies je resoluut voor een gezonde bewegingsmix, en wissel je dus zitten, staan en bewegen regelmatig af. Maar wie nog een stap verder wil gaan, kan daar ook een gezonde dosis krachttraining aan toevoegen.
18 februari 2021

Hoeveel en waarom moet ik bewegen? Nieuwe aanbevelingen

Recent kwam de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) met nieuwe aanbevelingen rond bewegen. Die geven mee hoeveel en waarom je het best beweegt om gezond te zijn. En vanaf wanneer je te vaak stilzit. Het Vlaams Instituut Gezond Leven vertaalde de nieuwe aanbevelingen naar Vlaamse context, met een handig overzicht per leeftijd. 

Bewegen, een wondermedicijn

Dat bewegen goed is voor je hart en bloeddruk, weet je intussen wel. Maar wist je bijvoorbeeld dat wie regelmatig beweegt, een beter humeur kan krijgen? Dr. Wim Derave, professor bewegings- en sportwetenschap aan de UGent, vertelt er alles over.