Ben jij een stokstaartje? Zo blijf je goed bezig overdag of op het werk

Als stokstaartje breng jij nooit veel van je tijd overdag zittend door, bijvoorbeeld op het werk of bij je thuis. Doe zo voort! Deze kleine trucs en geheugensteuntjes blijven je vaak genoeg uit je stoel helpen.
Ben jij een stokstaartje? Zo blijf je goed bezig overdag of op het werk

Kom uit je bureaustoel

De gemiddelde Vlaamse bediende zit 70% van de werkuren stil. Als stokstaartje zit jij minder stil op het werk of overdag: goed gedaan!

Wist je dat genoeg beweging ook je concentratie en creativiteit verbetert? Door tijd te maken voor minder zitten en meer beweging op werkdagen, investeer je dus niet alleen in je gezondheid, maar ook in je eigen productiviteit.

Gezond overdag of op het werk 

Regelmatig afwisselen tussen zitten, staan en bewegen: dat is het geheim van een gezonde werk- of weekdag. Vooral je nek en rug zijn beter af als je je aan deze gezonde gewoonte houdt. 

Jouw tips

  • Weet je hoe goed je het doet? Heb je al bijgehouden hoeveel tijd je eigenlijk beweegt op een werkdag? Een stappenteller of activity tracker laat je perfect zien hoeveel je beweegt. Een ideale stimulans om op een ‘mindere’ dag een paar stappen extra te zetten om toch aan je gezonde totaal te komen.
  • Geheugensteuntjes: Verlies je op een drukke werkdag wel eens je goede gewoonte uit het oog? Maak reminders voor jezelf: kleef een post-it op je bureaustoel een herinnering in op je computer of GSM, of spreek op voorhand af voor een lunchwandeling met collega’s.
  • Gebruik een standing table: In de Partena Gezondheidsshop Shopavita koop je de handige standing desk van Jaswig met korting.
  • Actieve lunch: Grijp je lunchpauze minstens één of twee keer per week aan om een beetje extra te bewegen. Maak een wandeling in de buurt, of fiets een klein rondje om je spieren wat te trainen.
  • Schud koala’s, pinguïns en tijgers wakker: Welk beweegprofiel hebben je collega’s? Stimuleer ze om de Zittest te doen, en help je minder beweeglijke collega’s af en toe uit hun stoel. 

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven.

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.

Tips om meer te bewegen in de winter

Met het koude winterweer wordt sporten al snel heel wat minder aantrekkelijk. De dagen korten in en wanneer je ‘s avonds na het werk of na school thuiskomt, is het vaak al donker als je nog de deur uit wilt. Bovendien staat de winter voor gezelligheid waarbij eten, drinken en relaxen centraal staan. Het valt dan ook niet te ontkennen dat bij velen onder ons sporten op een lager pitje komt te staan.

Maar niet getreurd! Dankzij deze tips kom je sportief de winter door.