Ben jij een stokstaartje? Zo blijf je goed bezig in je vrije tijd

Volgens de Zittest ben jij een stokstaartje. Dat wil zeggen dat je voldoende intensiever beweegt, of sport. Dat is super! Hou dat zeker vol! Ook op vlak van zitten doe je het goed: je wisselt zitten vaak genoeg af met rechtstaan en lichte beweging. 
Ben jij een stokstaartje? Zo blijf je goed bezig in je vrije tijd

Zet je zittende hobby’s in beweging 

De Vlaming zit gemiddeld maar liefst meer dan 8 uren per dag. Jij doet het beter. Hou dus zeker vol of ga misschien nog een stapje verder. Elk half uurtje de benen strekken is top, bijvoorbeeld tijdens het computeren, tv kijken of lezen. Jij kiest!

Gezond in je vrije tijd

Door minder te zitten én meer te bewegen aan minstens matige intensiteit heb je meer kans op een gezond gewicht en word je ook fitter in je hoofd. Bij een stevige wandeling, een fietstochtje, of een sport van je keuze komt na 10 à 15 minuten een ‘gelukshormoon’ vrij. En dat voel je vrijwel meteen.

Jouw tips voor de vrije tijd

  • Plannen met de 4 W’s: Plan beweegtijd in samen met je gezin, partner of vrienden. Doe dat volgens de 4 W’s: wat, waar, met wie, en wanneer. Zo blijft het niet bij plannen, maar worden ze ook uitgevoerd.
  • Beter vaker dan intensiever: Ga je graag sporten of wil je er graag mee beginnen? Fijn! Je hoeft niet meteen 75 minuten aan een stuk te bewegen. Het is zelfs gezonder om 3 keer per week 25 minuten te bewegen. Je kan je beweegminuten zelfs spreiden over de dag, met minstens 10 minuten beweging na elkaar.
  • Neem je vrienden op sleeptouw: Op stap met vrienden? Verander af en toe eens van terrasje in plaats van lang bij hetzelfde café te blijven zitten. Of neem een drankje mee en doe een babbel terwijl jullie rondwandelen.
  • Maak een als-dan-plan: Een als-dan-plan is een goede truc om ook in minder motiverende omstandigheden te bewegen. Bijvoorbeeld: ‘als ik geen tijd heb om 30 minuten aan een stuk te bewegen, dan splits ik het op in blokjes van 10 minuten.’
* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met het Vlaams Instituut Gezond Bewegen.

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.