Ben jij een stokstaartje? Zo blijf je goed bezig onderweg

Dat jij een stokstaartje bent, komt wellicht ook omdat je voor je verplaatsingen niet zomaar voor de auto kiest. Natuurlijk is niet elk traject zomaar vervangbaar door een alternatief waar meer beweging in zit. Maar bewust over je verplaatsingen nadenken, is een goede eerste stap.
Ben jij een stokstaartje? Zo blijf je goed bezig onderweg

Auto aan de kant

Wist je dat Vlamingen die het openbaar vervoer nemen dagelijks 1.500 stappen meer zetten dan autogebruikers? Je auto af en toe laten staan, maakt snel een groot verschil voor je beweegniveau.

Hoe vaak neem jij de auto wanneer er eigenlijk ook een alternatief met meer beweging is? Bekijk je trajecten kritisch en verander kleine stukjes waar je maar kan. 

Gezond onderweg: jouw tips

  • Stappen of fietsen: Werk je dichtbij huis of ga je naar de buurtwinkel? Ga voor korte trajecten zoveel mogelijk te voet of met de fiets.
  • Toch met de auto? Maak een tussenstop: Kun je niet anders dan met de auto gaan, maak bij lange trajecten af en toe een tussenstop en strek je benen.
  • Rechtstaan is beter dan zitten: Ga je met het openbaar vervoer? Sta je zitplaats af en blijf rechtstaan. Dat is weer een paar zit-uren uitgespaard.
  • Auto met een plus: Is alleen de auto een optie, parkeer je dan wat verder van je bestemming af en wandel het laatste stuk. Je stappenteller zal er blij om zijn.
  • Ga een stapje verder: Een half uur bewegen per dag is gezond, maar slaag je erin nog een extraatje te doen, dan is dat ook extra gezondheidswinst. Te voet of met de fiets boodschappen doen, levert je al gauw 20 of 30 minuten bonus op. De moeite waard voor je gezondheid.
  • Beloon jezelf: Minder autorijden is niet alleen goed voor je gezondheid en voor het milieu, je portemonnee is er ook blij mee. Beloon jezelf door uit te rekenen hoeveel benzinekosten je bespaart als je de auto laat staan. En doe iets leuks met de centen die je uitspaart. Minder autorijden is vaak al goed voor een citytrip per jaar!

* Minder zitten is een goed begin voor een globale gezonde levensstijl. Die bereik je door niet te roken, gezond en evenwichtig te eten, weinig te zitten en voldoende te bewegen.
* De Zittest van Partena Ziekenfonds werd ontwikkeld door de Universiteit Gent. Het begeleidingsplan stelde Partena Ziekenfonds op in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven

Lees ook

Podologische zolen op maat: een podoloog aan het woord

Heb je last van hielspoor, platvoeten of holvoeten? Dan kan een podologische zool op maat soelaas bieden. Maar de kostprijs van dergelijke zool kan al best oplopen tot zo’n 150 euro. Kun je deze zolen laten terugbetalen? En hoe gaat een podoloog juist te werk? We zochten het even voor je uit en gingen te rade bij podoloog in Melle, Els Pauwels.